آشنایی با سبک ها در دکوراسیون ویلا

ساختمان‌های ویلایی باید به مانند هر خانه‌ی دیگری از فضاهای مناسب زندگی برخوردار باشند. اما در این ساختمان‌ها باید به ‌راحتیِ اهالی خانه، تأمین آسایش آنها، بهره‌مندی از سبک معماری بنا، پوشش نیازها و اهداف طراحی سازه بپردازیم. دکوراسیون ویلا شباهت زیادی به دکوراسیون خانه‌های شهری دارد. با این تفاوت که قرار است خانه‌ای با کاربرد آسایش محور را طراحی کنیم. طراحی دکور ویلا باید در خدمت اهداف ویلا باشد. ساختمان‌های ویلایی در نگاه کلی خانه‌هایی ساخته ‌شده در فضاهای روستایی هستند. اما الگوی کاربری این ساختمان‌ها با خانه‌های شهری متفاوت است. یک خانه شهری برای هم‌نشینی اهالی خانه پس ‌از یک روز سخت کاری دکورسازی می‌شود. اما ساختمان ویلایی برای استراحت و تفریح اهالی خانه در ایام تعطیلات کارایی دارد. از طرفی این ساختمان باید از دکوراسیون شخصیت محور برخوردار باشد. تابع سبک باشد و بتواند انتظارات صاحبان ملک از ساختمان مفید، راحت، آرامش‌بخش، زیبا و کاربردی را تأمین نماید. در این مقاله از فرلی دیزاین به نکته‌هایی کلیدی از دکور خانه ویلایی با ایده‌های مدرن و جذاب می‌پردازیم.

اهمیت دکوراسیون ویلا در چیست؟

دکوراسیون ویلا به هر نوع طراحی فضای داخلی ساختمان‌های ویلایی گفته می‌شود. این طراحی شامل جانمایی هدفمند وسایل، بهره‌مندی از مبلمان مناسب، نورپردازی، رنگ‌آمیزی و فضاسازی است. تقسیم‌بندی فضاها از مهمترین اهداف دکوراسیون ویلایی است. برای این تقسیم‌بندی نیز از ابزارهای متنوع مانند انواع پارتیشن‌ها و یا انواع مبلمان‌ها و حتی دیواره سازی‌ها استفاده می‌کنند. گاهی حتی می‌توان با هنر نورپردازی فضاهای ویلایی را تقسیم‌بندی کرد.

تقسیم‌بندی فضاها به ‌همراه استفاده‌ی مناسب از ملزومات در کنار بهره‌مندی از سبک‌ها باعث بهبود عملکرد ساختمان ویلایی خواهد شد. در چنین ساختمان‌هایی اهالی خانه از فضاهای کافی و هدفمند برخوردار هستند. همچنین به وسایل کافی با جانمایی مناسب دسترسی دارند. از طرفی در محیط خانه‌ای زیبا و آرامش‌بخش که شخصیت محور است، زندگی می‌کنند. اهمیت دکوراسیون ویلا در هر چه کاربردی‌تر شدن ساختمان است. به شکلی که می‌توانیم جایگاه ساختمان را در نزد ساکنین آن ارتقا بخشیده و در استفاده بهینه تمامی فضاهای ارزشمند آن تأثیرگذار باشیم.

توجه داشته باشید که ساختمان‌های ویلایی برای تفریحات و تعطیلات آخر هفته استفاده می‌شوند. از این ساختمان‌ها قرار است برای استراحت و رفع تنش‌های جسمی و روحی استفاده کنیم. قطعاً دکوراسیون نازیبا و یا وجود عناصر مزاحم در بهره‌مندی مفید از ساختمان ویلایی تأثیر منفی می‌گذارد. اهمیت دکور خانه ویلایی برای بهره‌مندی جذاب‌تر و آسایش بیشتر فضاهای موجود در خانه‌های ویلایی است.

چیدمان دکور ویلا

نحوه طراحی وچیدمان دکور ویلا

دکوراسیون ویلا به مانند دکوراسیون خانگی است. اما با هدف کاربردهای تفریحی چیدمان می‌شود. موقعیت مکانی و جغرافیایی، سبک معماری بنا، نوع تفریحات ساختمان در چیدمان دکور ویلا و فضاسازی‌های آن تأثیرگذار است. این نکات باعث شده تا در قدم اول به پلن ویلا و چگونگی چینش فضاها توجه شود.

طراح داخلی از فرم ساختمان و شکل نمای ویلا برای طراحی و دکوراسیون سازی استفاده می‌کند. خانه‌های ویلایی همگی در داخل زمین‌های فراخ ساخته می‌شوند و عموماً از همه جهات باز هستند. لذا در دکوراسیون ویلا بهره‌مندی از دید 360 درجه به مناظر طبیعی اطراف مورد توجه قرار می‌گیرد. از طرفی در دکور ویلا علاقه به توزیع نور طبیعی و یا تهویه طبیعی و گردش مناسب هوا داریم. قاعدتاً ابعاد ساختمان نکته کلیدی در طراحی و چیدمان دکور ویلا است. طراحی ساختمان‌های بزرگ با ساختمان‌های کوچک متفاوت است. برای چیدمان دکور ویلا نکات زیر را در نظر می‌گیرند:

  • چیدمان دکور ویلا باید به شکلی باشد که فضای ساختمان نه خیلی خلوت و نه خیلی شلوغ به ‌نظر آید.
  • از حاشیه‌سازی و جانمایی وسایل دست‌وپاگیر پرهیز شود.
  • از سلیقه کارفرما و تصورات ذهنی او در دکور ویلا استفاده شود.
  • به سبک، رنگ و یا طرح‌های مورد علاقه کارفرما توجه شود.
  • مطابق با بودجه مورد نظر کارفرما باشد.
  • مطابق با سبک معماری ساختمان باشد.
  • در طراحی دکوراسیون ویلا به بهره‌مندی مفید از تمامی فضاها در کنار المان‌های زیباشناسی توجه شود.

آغاز مراحل طراحی دکوراسیون ویلا

فضاسازی، سنگ ‌بنای طراحی دکوراسیون ویلایی است و برای این منظور در قدم اول از پلن ساختمان استفاده می‌شود. طراح دکوراسیون ویلایی براساس پلن ساختمان، موقعیت قرارگیری آن و جهت گیری توزیع نور خورشید، اقدام به طراحی دکوراسیون می‌کند.
تمام هدف مقدماتی در دکور ویلا آن است که بتوانیم نور و تهویه طبیعی را به تمامی فضای ساختمان برسانیم.

لذا از وجود هر نوع فضاسازی که مانع توزیع نور و هوا است، پرهیز می‌شود. طراح دکوراسیون ویلایی موقعیت توزیع نور در طول روز را بررسی می‌کند. بخش جنوبی عموم ساختمان‌های ویلایی در اقلیم جغرافیایی ایران آفتاب خور هستند. لذا اتاق‌های آفتاب خور می‌توانند فضای مناسب جانمایی اتاق کودکان، اتاق ناهارخوری، تراس و یا پاسیو باشند.

فضاسازی قدم مقدماتی است. اما در ادامه باید به دکوراسیون ویلا با توجه به سبک‌ها بپردازیم. این سبک‌ها شامل جانمایی ملزومات، مبلمان، نورپردازی و حتی رنگ‌آمیزی محیط داخل ساختمان می‌شود. به هر صورت قرار است محیط ساختمان را برای زندگی راحت و آرامش‌بخش اهالی خانه آماده کنیم.

بنر تماس - فرلی ویلا

آشنایی با سبک‌های طراحی دکوراسیون ویلا

سبک‌ها از کلیدی‌ترین مؤلفه‌ها در طراحی دکوراسیون ویلایی هستند. برای رسیدن به خانه‌ای رؤیایی با دکوراسیون هنرمندانه و هدفمند به حضور سبک‌ها نیاز دارید. در غیر این ‌صورت فضای داخلی ویلا طراحی آشفته، گیج‌کننده و البته غیر هنرمندانه دارد. سبک‌ها شخصیت ساختمان در فضای داخلی آن هستند.

شما نمی‌توانید از عناصر متضاد سبک‌ها در کنار یکدیگر استفاده کنید. مثلاً تجسم یک لوستر پرزرق ‌و برق در یک نمای مینیمال از طراحی مدرن چه دستاوردی جز آشفتگی فضا دارد؟!

سبک‌ها برای دکوراسیون ویلا شباهت زیادی به سبک‌ها در دکوراسیون خانگی دارند. اما در محیط خانگی به ‌دنبال فضاسازی کارآمد هستیم. این در حالی است که برای دکور خانه ویلایی علاقمند به ایجاد فضایی آرامش‌بخش و استراحت محور هستیم. با این دیدگاه انواع سبک‌های شناخته ‌شده در طراحی دکوراسیون ویلا به ‌قرار زیر هستند:

  • سبک سنتی
  • روستیک
  • سبک مدرن
  • سبک کلاسیک

در ادامه این مقاله همراه کارشناسان فرلی ویلا به بررسی تخصصی این سبک‌ها می‌پردازیم.

سبک‌های طراحی دکوراسیون ویلا

دکوراسیون کلاسیک خانه‌های ویلایی

سبک کلاسیک از شناخته ‌شده‌ترین سبک‌ها برای دکور خانه‌های ویلایی است. این سبک مناسب فضاسازی در خانه‌های بزرگ خصوصاً خانه‌ها با نمای کلاسیک است. هر اندازه فضای ساختمان ویلایی بزرگتر باشد، قابلیت جانمایی برجسته دکوراسیون کلاسیک نیز گسترش پیدا می‌کند. همچنین سبک کلاسیک تمرکز خود را بر روی استفاده از المان‌های تزیینی و فاخر قرار داده است. تمامی عناصر این دکوراسیون‌ها برگرفته از جزئیات زیاد، طراحی چشمگیر و زرق‌وبرق قابل ‌توجه است.

حجم جزئیات و عناصر تزیینی در سبک کلاسیک دکوراسیون ویلا آن‌قدر زیاد است که در فضاهای کوچک جلوه‌ای شلوغ شده دارند. برای همین است که معمولاً از این نوع دکوراسیون در چیدمان و فضاسازی خانه‌های کوچک استفاده نمی‌کنند. در عوض هر اندازه فضای ساختمان بزرگتر باشد، دست شما در جانمایی عناصر پرنقش‌ونگار دکوراسیون کلاسیک باز است.

در طراحی دکوراسیون کلاسیک از رنگ‌های نسبتاً تیره و گرم مانند رنگ قهوه‌ای، زرشکی، سبز یشمی به مقدار زیاد استفاده می‌شود. رنگ طلایی در تکمیل رنگ‌های سبک کلاسیک حضور برجسته‌ای دارند. همچنین در این نوع دکوراسیون از حضور بافت‌های شلوغ و برجسته استقبال می‌کنند. چوب، متریال کلیدی در طراحی دکوراسیون کلاسیک است. اما از متریال‌های دیگر مانند چرم، پارچه‌های نفیس و البته فلزات براق نیز در تکمیل این سبک از دکور ویلا استفاده می‌شود.

دکوراسیون مدرن خانه‌های ویلایی

دکوراسیون مدرن خانه‌های ویلایی

دکوراسیون مدرن از دیگر سبک‌های شناخته ‌شده است که در این سال‌های اخیر کاملاً مورد توجه بوده‌ است. این سبک با تمام سادگی‌هایش سبکی زیبا، تأثیرگذار، جذاب و البته انعطاف‌پذیر است. تقریباً در هر نوع خانه‌ی کوچک و یا بزرگ می‌توانید سبک دکوراسیون مدرن ویلایی را اجرا کنید. دکوراسیون مدرن بر پایه استفاده حداقلی اما کاربردی از عناصر محیط شکل‌ گرفته است. برعکس المان‌های فاخر و پر نقش‌ونگار سبک کلاسیک، در سبک مدرن به‌ دنبال المان‌های هر چه ساده‌تر هستیم.

دکوراسیون مدرن براساس روش‌های مینیمال شده طراحی می‌شود. در این روش‌ها از عناصر محدود در فضا استفاده می‌شود. عناصر کاربردی هستند؛ اما طراحی ساده و سرراستی دارند. هیچ‌چیز با نمای فاخر در این نوع دکوراسیون دیده نمی‌شود. اما ملزومات با استفاده از متریال‌های مرغوب طراحی می‌شوند. از طرفی هر وسیله در سبک مدرن طراحی خاص و متفاوتی با معیارهای شناخته ‌شده دارد. سبک مدرن مناسب جانمایی و دکوراسیون ویلاهای کوچک است. اما قابلیت هنرنمایی در ویلاهای بزرگ را نیز دارد.

دکوراسیون سنتی خانه‌های ویلایی

دکوراسیون سنتی خانه‌های ویلایی

برای دکوراسیون ویلا می‌توانید از سبک سنتی ایرانی نیز استفاده کنید. سبکی که چند سالی به باد فراموشی سپرده شده بود. اما حالا به همت خلاقیت‌ها در کانون توجه معماران قرار گرفته است. در دکوراسیون سنتی نیز به مانند دکوراسیون کلاسیک بیشترین توجه و تمرکز بر روی المان‌های تزیینی و فاخر قرار دارد. با این تفاوت که المان‌ها به‌ جای بهره‌مندی از عناصر پرزرق‌وبرق در عناصر سنتی ایرانی شکل گرفته‌اند.

بهره‌مندی از مبلمان سنتی، استفاده از نقش ‌برجسته‌های آجری، بهره‌مندی از نماهای طاق مانند در سردر فضاهای متنوع ساختمانی، استفاده از پنجره‌ها با الگوی سنتی هنر دکوراسیون ویلا به سبک سنتی ایرانی است. البته در این سبک سازی باید متوجه اقلیم نیز باشید. مثلاً برای خانه‌های ویلایی شمالی باید از عناصر سنتی فرهنگ مردمان شمالی کشور استفاده کنید.

این در حالی است که دکوراسیون داخلی ویلاهای کویرنشین برگرفته از فرهنگ مردمان سرزمین‌های کویری است. مگر آنکه پایبند به فرهنگ خاصی هستید و حالا برای هر ساختمان ویلایی در هر نوع اقلیم می‌خواهید نمادی از ریشه‌های فرهنگی خود را داشته باشید.

طراحی دکوراسیون سنتی مانند دکوراسیون کلاسیک مناسب فضاهای کوچک ساختمانی نیست. غالباً از این سبک‌ها در ساختمان‌های بزرگ و یا بخشی از ساختمان‌های بزرگ ویلایی استفاده می‌کنند. در این سبک استفاده از گلیم، فرش‌های ایرانی، ظرف مسی یا سفالی، مبلمان‌های خاتم کاری شده، صندوقچه‌ها، در کنار نماسازی با کاشی‌های رنگی خصوصاً آبی فیروزه‌ای بسیار برجسته است.

بنر تماس - فرلی ویلا

دکوراسیون روستیک در خانه‌های ویلایی

روستیک به‌معنای روستایی است و در دکوراسیون روستیک به‌ دنبال خلق خانه‌هایی با دکوراسیون روستایی هستیم. این خانه‌ها حس بودن و زندگی کردن در خانه‌های روستایی متناسب با اقلیم منطقه را تداعی می‌کنند. البته برخی به ‌اشتباه دکوراسیون روستیک را در امتداد دکوراسیون سنتی قرار می‌دهند.

دکوراسیون سنتی برگرفته از فضاسازی‌های سنتی فرهنگ ایرانی است. دکوراسیونی که عموماً در خانه‌های شهری ایران قدیم استفاده می‌شد و حالا قرار است در فضاسازی ویلایی از آن بهره‌مند شویم. اما دکوراسیون روستیک فضاسازی با استفاده از المان‌های روستایی بر پایه استفاده از عناصر چوبی است.

این نوع دکوراسیون مخصوص طراحی خانه‌های روستایی اروپایی و یا خانه‌های جنگلی است. در دکوراسیون روستیک از عناصر خام مانند سنگ و چوب با کمترین پرداخت و تغییر در کنار هم استفاده می‌کنند. دکوراسیون روستیک مناسب خانه‌ها با فضاهای کوچک است. از طرفی مناسب کسانی است که از خانه ویلایی خود انتظار حسی روستایی را دارند.

توصیه‌هایی برای طراحی دکوراسیون ویلایی

توصیه‌هایی برای طراحی دکوراسیون ویلایی

  • در انتخاب المان‌های محیط ویلایی مانند مبلمان، کف‌پوش، پرده، سقف کاذب و… تابع سبک‌ها باشید. اصل هارمونیک در دکوراسیون را فراموش نکنید. بهتر است برای انتخاب مناسب المان‌های محیطی از کارشناسان خبره مشورت بگیرید.
    حدالمقدور از ملزومات با کیفیت محصول برندهای خوش‌نام بازار برای طراحی دکوراسیون ویلا استفاده کنید.
  • سعی کنید با معمار طراح داخلی خود در ارتباط باشید و نظرات و سلایق تا خواسته‌های خود را کاملاً شفاف با او در میان بگذارید.
  • از طراح داخلی بخواهید تا قبل ‌از هر اقدام عملی یک طرح شماتیک سه‌ بعدی از فضای نهایی ویلا را ارائه نماید. این شبیه‌سازی‌ها باعث بهره‌مندی از درک عینی دکوراسیون ویلا می‌شود.
  • در انتخاب رنگ‌ها، متریال‌ها و نورپردازی هوشمندانه رفتار کنید. حدالمقدور حتی در طراحی کلاسیک از ایده‌های مینیمال شده استفاده کنید.

طراحی دکوراسیون ویلا بخش نهایی از پروژه آماده‌سازی ویلاها است. اما قطعاً کاربردی‌ترین بخش نیز می‌باشد. برای بهره‌مندی حرفه‌ای از فضاهای داخلی ویلا لازم است تا دکور ویلا را جدی بگیرید. برای این منظور می‌توانید از خدمات تخصصی فرلی ویلا در زمینه طراحی دکور خانه‌ی ویلایی استفاده کنید. کارشناسان فرلی ویلا آماده هستند تا به شما برای طراحی دکوراسیون ویلا در هر سبک و ایده‌ای برای هر نوع ساختمان در هر نوع اقلیم آب‌وهوایی خدمات تخصصی را ارائه نمایند.

به این مطلب چند امتیاز می‌دهید

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *