ساخت خانه درختی در ایران | بازگشت به طبیعت و نوستالژی

زمانی که از خانه درختی صحبت می‌شود، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد یک کلبه ی کوچک با سازه‌های دم دستی مخصوص بازی کودکان است. تصور این که در کلبه‌ای میان طبیعت باشید در سکوت مطلق و محیطی نوستالژی، شبیه یک رویا است. اما این رویا در حال حاضر قابل دسترسی است. در این مقاله از ساخت کلبه درختی و شرایط احداث‌ آن‌، میخوانید و با مزایا و معایب آن به طور کامل آشنا خواهید شد.

نحوه‌ی ساخت خانه درختی

برای دانستن نحوه ساخت خانه درختی، قبل از طراحی پلان باید زمین بررسی شود. اگر قرار است از درخت به عنوان ستون استفاده شود، باید از لحاظ تحمل بار مورد سنجش قرار گیرد، پس از آن سایر ستون‌ها طراحی شود. پس از پیلوت سازی و نصب تیرچه‌ها می‌توان زیرسازی چوب را انجام داد.

این زیر‌سازی برای پیاده کردن پلان اصلی خانه درختی ست. یکی از مواردی که در مورد ساخت این سبک سازه باید بدانید این است که حتی تغییر جزئی پلان ممکن است بیش از 20 میلیون خرج روی دست شما بگذارد. دلیلش محدودیت در طراحی‌ست و ستون‌های پایه است. هر ستونی که به کار اضافه شود، یک مرحله‌ی پی ریزی و پیلوت سازی به کار اضافه می‌شود.

ساخت کلبه درختی نیاز به مجوز دارد. برخلاف ویلا‌ پیش ساخته، به دلیل این که این سازه مرتفع است. برای تعیین ارتفاع باید مجوز شهرداری را داشته باشید، چرا که اگر نمای خانه‌ی مانع دید همسایه شود می‌تواند از شما شکایت کند و کلبه‌ی شما به طور کامل تخریب شود.

بنر تماس - فرلی ویلا

محل ساخت خانه درختی

برای ساخت کلبه درختی دو انتخاب پیش روی شماست؛ اگر باغ یا زمین شما پر از درخت است و دوست دارید درخت‌ها بخشی از خانه‌ی شما باشند. ضخامت و استقامت درخت‌ها را سنجیده و بر اساس آن تعداد ستون مورد نیاز دیگر اضافه می‌شود.

مورد بعدی به این صورت است که شما در زمین خود درختی ندارید. در این مورد می‌توانید خانه‌ خود را در ارتفاع مورد نظر ساخته و پس از تکمیل، اطراف آن شروع به کاشت نهال و درخت کنید. مورد دوم برای اقامتگاه‌های گردشگری بسیار مناسب است.

ویژگی خانه درختی

کلبه‌های جنگلی سبک مینیمال و اسکاندیناوی خود را همواره باید حفظ کند. کلبه‌ای با رنگ‌های خنثی، متریال طبیعی و طراحی خارجی ساده ویژگی‌های بارز خانه‌های اسکاندیناوی است. هرچند هم اکنون که به صورت انبوه این خانه‌ها برای سکونت در شمال اروپا بنا می‌شوند، عمدتا مدولار هستند. به این شیوه هزینه‌های طراحی و ساخت کمتر می‌شود.
مواردی که حتما در ساخت کلبه درختی باید به کار ببرید:

  • محفظه‌ی ضد رطوبت
  • درب ضد سرقت
  • شیشه سیکوریت
  • جان پناه
  • استفاده از الوار چوبی فشرده شده‌ی روکش دار، برای جلوگیری از نفوذ موریانه‌ها

در ایران اغلب هدف از ساخت خانه درختی، استفاده به عنوان اقامتگاه گردشگری است. این خانه‌ها سریع‌تر و با قیمت بیشتری اجاره می‌روند، به گونه‌ای که در سه سال اول هزینه‌ی ساخت به جیب شما برمیگردد. پس اگر دنبال یک سازه برای اقامتگاه بومگردی هستید، خانه‌ی درختی صد درصد به سود شماست.

 

هزینه ساخت خانه درختی

هزینه‌ی ساخت خانه درختی

به دلیل استفاده‌ی بیشتر از تیر و ستون در ساخت این کلبه‌ها قیمت‌شان نسبت به سایر سازه‌های ویلایی بیشتر است؛ تخمین قیمت ساخت خانه درختی در سال 1402 از 20 تا 25 میلیون تومان می‌باشد. هرچند این خانه‌ها سقف قیمت ندارند و هرچقدر لیست خواسته‌های شما طولانی باشد. این خانه نیز گران‌تر هستند. دومین عامل اثرگذار در قیمت ارتفاع است. هرچه ارتفاع خانه‌‌ی مورد نظر بیشتر باشد، هزینه ساخت پیلوت و پی سازی بیشتر می‌شود.

خانه درختی و نجات محیط زیست

یکی از عامل‌های تاثیرگذار در نابودی جنگل‌ها، ساخت بی‌رویه‌ ویلا‌های گردشگری یا اقامتگاهی شخصی بود. کلبه‌های درختی در ارتفاع ساخته می‌شوند و از درخت‌های اطرافشان به عنوان تحمل‌ کننده باراصلی می‌توان استفاده کرد.

همچنین به دلیل ساخته شدن با مصالح سبک و طبیعی، به زیستگاه هیچ جانداری هم آسیب نمی‌رسانید و در آخر اگر در شمال کشور قصد ساخت این کلبه‌ها را دارید؛ ارتفاع این کلبه‌ها به گونه‌ایست که دید شما به دریا را وسیع می‌کند.

بنر تماس - فرلی ویلا

سوالات متداول ساخت خانه درختی

آیا خانه درختی برای اقامت دائمی مناسب است؟

بستگی به خود شخص دارد، اگر با پله مشکلی نداشته باشید، یا با دور بودن مراکز درمانی و خرید چالشی نداشته باشید. بله برای اقامت دائم مناسب است.

متوسط عمر یک کلبه‌ی درختی چقدر است؟

سازه‌های درختی نیاز به مراقبت دارند، بیش از 60 درصد از چوب است و هرچند سال یکبار نیاز به پولیش، ترمیم کاور الوار‌های چوب، مراقبت از درختی به عنوان پایه‌ی خانه‌ی درختی استفاده می‌شود، اگر درخت از داخل خشک و پوسیده شود بنای شما آسیب‌پذیر می‌شود.

یک خانه درختی چقدر در برابر زلزله مقاوم است؟

در بحث مقاوم سازی، این خانه‌ها فرقی با سایر سازه‌ها ندارند. در صورتی که ستون‌ها بار را به درستی به پی منتقل کنند، خانه درختی تا 7 ریشتر نیز در برابر زلزله مقاوم است. اگر زلزله شدید تر باشد، به دلیل سبکی سازه شما هیچ آسیب جدی‌ای نخواهید دید.

نتیجه‌گیری

اگر یک خانه‌ی چند منظوره میخواهید که محلی برای زندگی، کلبه‌ای برای گذراندن تعطیلات، استفاده از سازه به عنوان منبع درآمد و یک سازه‌ی 100 درصد دوست‌دار محیط ساز، باشد؛ خرید کلبه جنگلی بهترین گزینه برای شماست. گروه فرلی ویلا از زمان اخذ مجوز تا طراحی و ساخت، شما را در داشتن یک خانه درختی ایمن و زیبا همراهی خواهد کرد.

3/5 - (2 امتیاز)

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *