مولفه های کلیدی برای طراحی ویلای مدرن

ویلا باید ساختمانی جذاب و کاربردی باشد. در عین ‌حال باید طراحی آن برگرفته از هنر معماری نوین با حضور پررنگ ایده‌های خلاقانه شکل بگیرد. تمام نکاتی که به ‌راحتی می‌توانید در طراحی ویلای مدرن پیدا کنید. طراحی ویلای مدرن در این سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. این ویلاها سازه‌های ساده با کمترین جزئیات شکل‌ گرفته از اشکال هندسی با خطوط صاف هستند. درهم آمیختگی فضاهای هندسی در طراحی مدرن سازه‌های ویلایی متداول است. سازه‌هایی که سعی در ایجاد خطوط صاف اما برجسته دارند. همچنین در این نوع معماری از انبوه ایده‌های فانتزی، انتزاعی و حتی مینیمال شده استفاده می‌کنند. سبک مدرن ویلایی خانه‌سازی در نهایت سادگی است. سادگی‌ای که در آن به‌ راحتی می‌توانید حجم مفهومی از ایده‌هایی مدرن و هدفمند را پیدا کنید. در این مقاله از نگاه کارشناسی گروه فرلی ویلا تخصصی قصد داریم تا به مولفه های کلیدی اصول طراحی ویلای مدرن اشاره کنیم.

اصول طراحی ویلای مدرن

در سبک مدرن ویلایی همه طرح‌ها و فضاسازی‌ها ساده، واضح و قابل ‌تشخیص هستند. ساختمان ویلای مدرن در فضاهایی سرراست و به ‌دور از پیچیدگی شکل می‌گیرد. سطح دسترسی به تمامی فضاها ساده است. خانه تقریباً هیچ مسیر تودرتو و یا گیج‌کننده ندارد. از طرفی این سادگی حتی در نمای ساختمان و ظاهر نهایی آن نیز حضور دارد.

ساختمان‌های مدرن خصوصاً ویلاهای مدرن از کنار هم قرار گرفتن حجم‌های مکعبی شکل می‌گیرند. گویی چند عدد مکعب را در دل هم قرار داده‌اند و این فضاها را به یکدیگر مرتبط کرده‌اند. در چنین طراحی از خطوط صاف و بدون ابهام استفاده می‌شود.
سبک مدرن ویلایی سبکی در نهایت سادگی است. این خانه‌ها با استفاده از خطوط صاف و بدون شکستگی و یا انحنا شکل می‌گیرند. از طرفی حتی در دکوراسیون ویلاهای مدرن از ملزومات اصلی استفاده می‌شود. تا جاییکه با حضور در این خانه حس پررنگی از یک ساختمان مینیمال شده داریم.

معمار ویلای مدرن و طراح داخلی این ساختمان‌ها تا جاییکه می‌توانند از حضور ملزومات غیرضروری، ملزومات چشمگیر و یا ملزومات پر از نقش‌ونگار جلوگیری می‌کنند. خانه‌ها به سبک مدرن فضاهایی کاملا ساده با رنگ‌های خنثی در چیدمان ملزومات اساسی هستند. این خانه‌ها طراحی کاربردی دارند. تا جاییکه معمار برای هر بخش از ساختمان یک ایده کاملاً کاربردی را پیش‌ بینی کرده ‌است.

نقش عملکرد در طراحی ویلای مدرن

نقش عملکرد در طراحی ویلای مدرن

اگر چه زیبا بودن از اصول کلیدی طراحی ویلای مدرن است؛ اما در اولویت بالاتر رسیدن به اهداف کاربردی قرار دارد. بدون تردید سبک مدرن بیشتر از هر سبکی دیگر برای کاربردی شدن فضاهای ساختمانی طراحی ‌شده است. عملکرد اصلی‌ترین مؤلفه در سبک مدرن ویلایی است. در این سبک به ‌دنبال خلق فضاهایی مینیمال شده در کنار بهره‌مندی کامل از تکنولوژی هستیم.

خانه‌های مدرن ساده هستند. دارای تجهیزات ساده‌ای هستند. دکوراسیون خلوت و سر راستی دارند. حتی در فضاسازی آنها بهره‌مندی مفید و عاری از پیچیدگی پیش‌ بینی ‌شده است. اما در بهره‌مندی از تکنولوژی بهترین هستند. یک ساختمان ویلایی باید از تمامی مؤلفه‌های مدرن ساختمان‌های نسل جدید برخوردار باشد.

بهره‌مندی از نور طبیعی هنر طراحی ویلای مدرن است. این ویلاها در ایجاد پنجره‌های بزرگ و سرتاسری هیچ ابایی ندارند. گاهی جسورانه یک سمت نمای آنها در پیکره پنجره‌ای بزرگ و سرتاسری طراحی می‌شود. لذا نور طبیعی، چشم‌انداز وسیع، خانه‌ها با فضاهای مکعبی اما سرراست از جمله اصول کاربردی در طراحی ویلای مدرن هستند.

روش پیاده‌سازی ایده‌های عمل‌گرا در ویلای مدرن

شاید بهره‌مندی از خطوط صاف، اشکال مکعبی، ایده‌های مینیمال و یا رنگ‌های خنثی و حتی طراحی ساده، ویژگی‌های برجسته ساختمان‌های مدرن باشند. اما مهم‌تر از تمام این مؤلفه‌ها عمل‌گرا بودن ساختمان ویلایی مدرن است. توجه به عمل‌گرا بودن باعث می‌شود تا طراح از خلق فضاهای پیچیده صرف‌نظر کند و به ‌دنبال ایجاد محیطی سرراست باشد. همچنین عمل‌گرا بودن باعث می‌شود تا طراحی به ‌دنبال بهره‌مندی مفید از فضا بوده و چندان تمایلی به بهره‌مندی از ملزومات زیاد و پرنقش و نگار نداشته باشد. حتی عمل‌گرا بودن باعث می‌شود تا در این ساختمان‌ها از پنجره‌های بزرگ نصب شود.

واقعیت آن است که زیبایی در اولویت دوم طراحی ویلای مدرن قرار دارد. نه اینکه به آن توجه نشود؛ بلکه قرار است زیبایی را در عمل‌گرا بودن ساختمان بیافرینیم. اما برای عمل‌گرا شدن ساختمان باید از همان ابتدا در فاز طراحی پلن به آن فکر کنیم. معمارهای برجسته ساختمان‌های مدرن، در ابتدا از نیاز مالکان پرس‌وجو می‌کنند. آنها می‌خواهند بدانند که صاحب ویلا از ساختمان دقیقاً چه انتظاراتی دارد.

سپس با توجه به رویکرد کاربردی با ایده‌های شخصی سازی شده طرح نهایی ساختمان را پیاده می‌کنند. همیشه به یاد داشته باشید که در یک ساختمان مدرن خصوصاً ویلاهای مدرن همه ‌چیز باید رنگ‌وبوی کاربردی و عملکردی داشته باشد. اما زیبایی این ساختمان‌ها در طراحی ساده و انتزاعی آنها شکل می‌گیرد.

بنر تماس - فرلی ویلا

تأثیر رنگ در معماری مدرن

رنگ‌ها حضور برجسته‌ای در معماری مدرن ندارند. اما قرار است فضای ساده‌ی این ساختمان‌ها را در نمایی برجسته به نمایش درآورند. اصولاً این ساختمان‌ها را با استفاده از رنگ‌های خنثی و یا روشن طراحی می‌کنند. نمای بیرونی ساختمان‌های مدرن تماماً از رنگ‌های روشن و خنثی انتخاب می‌شود. هر چند ممکن است به حکم سلیقه شخصی صاحبان ملک برای نمای بیرونی از رنگ‌های تیره و حتی رنگ‌های متنوع استفاده کنند. اما در دکوراسیون داخلی ساختمان‌های مدرن ویلایی ماجرا جور دیگری است. در فضای داخلی این ساختمان‌ها دست بازی برای حضور رنگ‌های قدرتمند، شاد، روشن و برجسته وجود دارید.
اگر چه تنوع رنگی از ویژگی‌های کلیدی طراحی ویلای مدرن است؛ اما باید در این بازی رنگ‌ها تعادل بصری را در نظر داشته باشید. رنگ‌ها باید یک هارمونیک منظم را ایجاد کنند. رنگ‌ها باید در کنار هم فضایی آشفته و گیج‌کننده نداشته باشند. عموماً از رنگ‌های سفید، خاکستری، کرم، ذغالی به‌ همراه ترکیبی از رنگ‌های قرمز، نقره‌ای، مشکی و حتی نارنجی و زرد در طراحی ویلای مدرن استفاده می‌کنند.

نقش پنجره‌ها در طراحی ویلای مدرن

پنجره‌های بزرگ و حتی سرتاسری از مؤلفه‌های کلیدی در طراحی ویلای مدرن هستند. در سبک مدرن ویلا به دو تفکر کلی نیاز داریم:

  • اول اینکه ساختمان چشم‌انداز خوبی داشته باشد.
  • دوم اینکه ساختمان بتواند تمام ‌و کمال از نور طبیعی بهره‌مند شود.

برای تحقق این اهداف بهره‌مندی از پنجره‌های سرتاسری در ساختمان‌های مدرن متداول است. ایده‌ی بهره‌مندی از پنجره‌های بزرگ در همین ساختمان‌های مدرن آغاز شد. اما حالا شاهد استفاده از این پنجره‌ها در معماری کلاسیک و حتی روستیک نیز هستیم. ولی همه می‌دانیم که پنجره‌های بزرگ مؤلفه‌ی تخصصی معماری مدرن است.

اصل ماجرا به توسعه فن آوری ساخت پنجره‌ها باز می‌گردد. تا همین چند سال اخیر پنجره‌ها طراحی ساده‌ای داشتند و نمی‌توانستند عایق حرارت و یا صدا باشند. لذا مجبور به کوچک کردن آنها بودیم. اما با تحول در صنعت ساخت پنجره حالا می‌توانیم پهنه‌های بزرگ شیشه‌ای کاملاً عایق صدا و گرما را بسازیم. از طرفی این پنجره‌ها مقاومت بالایی دارند. از آنجا که بهره‌مندی از تکنولوژی اصل کلیدی طراحی ویلای مدرن است، قاعدتاً در این ساختمان‌ها بیشتر از هر نوع سبک دیگری می‌توانید شاهد بهره‌مندی از این پنجره‌های مدرن باشید.

روش نورپردازی در ساختمان‌های مدرن ویلایی

روش نورپردازی در ساختمان‌های مدرن ویلایی

نورپردازی ساختمان‌های مدرن به ‌کلی متفاوت از دیگر سبک‌ها می‌باشد. البته آن‌قدر مفید و کاربردی است که حالا از ایده نورپردازی طراحی ویلای مدرن در ساختمان‌های کلاسیک و یا نیو کلاسیک نیز استفاده می‌کنند. نورپردازی در ساختمان ویلایی مدرن نیز به مانند طرح کلی فضا در نهایت سادگی قرار دارد. اصولاً در ویلای مدرن از لوسترهای بزرگ استفاده نمی‌کنند. بلکه بهره‌مندی از چراغ‌های مدرن سقفی با جا نمایی در تمام پهنه سقف مورد توجه قرار دارد.

توزیع یکنواخت نور در تمام فضاها هنر نورپردازی ویلای مدرن است. از طرفی طراحان برجسته به چیدمان هارمونیک از چراغ‌ها برای ایجاد فضاهای متنوع استفاده می‌کنند. گاهی حتی می‌توان بدون حضور دیوار و یا پارتیشن و تنها با یک سبک نورپردازی خلاقانه فضایی را از دیگر بخش‌های ساختمان جدا نمود. چراغ‌های مخفی از ایده‌های نوین هستند که در طراحی ویلای مدرن نیز حضور پررنگی دارند. علاوه‌بر این نورپردازی با چراغ‌های گسترده سقفی و دیواری از مؤلفه‌های کلیدی در سبک مدرن ویلایی هستند.

ویژگی‌های سبک مدرن ویلایی

  • این ساختمان‌ها طبیعت محور هستند. یعنی برای هماهنگ شدن با عناصر طبیعی و محیط پیرامون خود طراحی می‌شوند. یک ساختمان ویلایی مدرن هرگز به طبیعت اطراف خود غالب نمی‌شود. بلکه در سیطره محیط طبیعی پیرامون خود قرار دارد.
  • در خلق ایجاد احساس آرامش برای اهالی ساختمان توانمند است.
  • فضاسازی‌ها در خانه‌های مدرن ساده است و ابعاد اتاق‌ها طراحی مکعبی شکل دارد.
  • به‌ علت بهره‌مندی از پنجره‌های بزرگ، ساختمان‌های مدرن همیشه روشن و پرنور هستند.
  • از متریال‌های ساده در طراحی این ساختمان‌ها استفاده می‌شود.
    فضاها مفید و سرراست هستند.
  • نمای ساختمان‌ها احساسی از مدرن بودن، خلاق بودن و متفاوت بودن دارد.
  • طراحی مینیمال شده دارند. به شکلی که در نمای ظاهری و یا دکوراسیون داخلی ویلاها از عناصر ساده در تعداد کم و کاملاً کاربردی استفاده می‌شود.
  • ساختمان‌های مدرن عمل‌گرا هستند.

مزایای طراحی ویلای مدرن

مزایای طراحی ویلای مدرن

سبک مدرن ویلایی در کنار سبک‌های دیگر از جمله ویلا کلاسیک و یا روستیک مورد توجه قرار گرفته است. در حال ‌حاضر خیلی‌ها علاقه دارند تا از ایده‌های مدرن در پروژه‌های ویلاسازی خود استفاده کنند. مزایای بهره‌مندی از ویلای مدرن گسترده است که در ادامه به برخی از این قابلیت‌ها اشاره می‌کنیم:

  • در طراحی مدرن دست بازی برای خلاقیت‌ها دارید:

هر اندازه سبک کلاسیک شما را در اصول پایبند می‌کند و یا سبک روستیک در ایده پردازی ناتوان است، در سبک مدرن می‌توانید سوار بر رؤیاهایتان از ساختمان‌های متفاوت و خلاقانه بیافرینید. در طراحی ویلای مدرن هیچ قید محسوسی وجود ندارد. در فضاسازی و قرار دادن اشکال هندسی کنار هم دست بازی دارید. معمار فراتر از دغدغه حفظ فرم می‌تواند برای هر چه عملگر شدن ساختمان ایده پردازی کند. این امکان باعث شده تا در ساختمان‌های مدرن فضاهای پرت و بدون استفاده به ‌شدت کاهش پیدا کند.

  • توانایی ساختمان‌سازی در زمین‌های کوچک و یا نامتوازن:

همه زمین‌ها، بزرگ و فراخ و یا صاف و هموار نیستند. بسیاری از زمین‌ها عرض کمی دارند و یا فرم هندسی آنها نامتوازن است. سبک مدرن بهترین روش ساخت بنا در چنین زمین‌هایی است. از طرفی بسیاری از زمین‌ها در پهنه‌ی کوه‌ها و تپه‌ها قرار دارند. شیب زیاد این زمین‌ها همیشه دردسرساز است. اما با ایده‌های مدرن می‌توانیم سوار بر شیب زمین ساختمان را بیافرینیم. در این ‌صورت حتی به خاک‌برداری کمتر و تخریب کوچکتری از زمین نیاز داریم.

  • مناسب ساختمان‌های کوچک ویلایی هستند:

هر اندازه سبک کلاسیک در ساختمان‌های بزرگ جلوه بهتری دارد، سبک مدرن هنر خود را در ساخت بناهای کوچک نشان داده است. با استفاده از سبک مدرن به ‌راحتی می‌توانیم ساختمان‌های کوچک در فضاهایی مفید با هزینه اندک بسازیم.

  • از نورگیری مناسبی برخوردار هستند:

توزیع نور در ساختمان‌های مدرن بسیار بهتر از دیگر ساختمان‌ها انجام می‌شود. در آن علاوه‌بر بهره‌مندی از پنجره‌های بزرگ می‌تواند جانمایی فضاهای سرراست باشد. در طراحی ویلای مدرن هیچ فضای پیچیده، تودرتو و یا گیج‌کننده وجود ندارد. طراحی در فضاهای مکعبی باعث توزیع مناسب نور خورشید می‌شود.

بنر تماس - فرلی ویلا

  • از امکان گسترش در آینده برخوردار است:

همیشه این احتمال وجود دارد که در آینده بخواهید فرمت ساختمان ویلایی خود را تغییر دهید. در این ‌صورت به گسترش فضاها و یا تغییر کاربری آنها نیاز دارید. ساختمان‌ها با معماری کلاسیک را نمی‌توان به ‌راحتی تغییر داد. اما در ساختمان‌های مدرن موضوع کاملاً متفاوت است. ساختمان‌های مدرن از انعطاف بالایی برای پذیرش فرمت‌های جدید، تغییر کاربری فضاها و حتی گسترش ساختمان بدون تغییر گسترده در بنای اصلی برخوردار هستند.

  • عدم پیچیدگی در طراحی ویلا:

ویلاهای مدرن به طراحی ساده شهرت دارند. در این ویلاها هیچ فضای پیچیده‌ای قرار ندارد. در واقع طراح از همان ابتدا الگوی معماری خود را برای ایجاد خانه‌ای با فضاهایی واضح قرار داده است. وقتی قرار است از حجم‌های مکعبی شکل برای طرح کلی ساختمان ویلایی استفاده کنید، قاعدتاً به یک ویلا با فضاهای مشخص و بدون پیچیدگی دست پیدا خواهید کرد.

  • خانه‌های مدرن از مد نمی‌افتند:

بی‌زمان بودن از ویژگی‌های جالب‌ توجه خانه‌های مدرن است. حتی خانه‌هایی که 20 سال پیش با تفکر مدرن ساخته شده‌اند، هم‌اکنون نیز جذاب و تازه و مفهومی به ‌نظر می‌رسند. یک ساختمان مدرن شاید کهنه شود؛ اما از مد نمی‌افتد. این ساختمان‌های کهنه پس ‌از بازسازی مجدداً قابلیت بهره‌مندی از فضایی مدرن و هیجان‌انگیز را دارند. لذا اگر به ‌دنبال بهره‌مندی از ساختمان هستید که هرگز خسته‌کننده و یا دل‌زده نباشند، سبک مدرن از بهترین پیشنهادات است.

*بیشتر بخوانید : بازسازی ویلا، نوسازی ویلا

  • ساختمان‌های مدرن اقتصادی هستند:

ایده‌ی طراحی مدرن اولین‌ بار برای ساختن خانه‌های ارزان ‌قیمت مطرح شد. معماران به‌ دنبال طراحی ساختمان‌هایی بودند که عاری از پیچیدگی خیلی سریع و ساده با مصالح متداول ساخته شوند. معماری مدرن از تداوم این ایده‌ها شکل‌ گرفته است. شما به‌ راحتی می‌توانید لوکس‌ترین ویلاهای مدرن را با هزینه‌ی بسیار کمتر از دیگر سبک‌ها بسازید. بهره‌مندی از فرمت هندسی مکعبی مسیر ساخت این ویلاها را ساده‌تر می‌کند. از طرفی ایده فضاسازی مینیمال شده نیاز ساختمان به ملزومات اضافی را هر چه کمتر کرده‌ است. ساختمان مدرن ساده است و این سادگی مسیر ساخت آن را کم‌ هزینه و اقتصادی می‌کند.

سخن پایانی برای طراحی ویلای مدرن

سخن پایانی برای طراحی ویلای مدرن

طراحی ویلای مدرن، خانه‌سازی برای نگاهی رو به آینده است. این خانه‌ها در نهایت ما را به تفکر زندگی کاربردی‌تر می‌رسانند. در سبک مدرن ویلا به‌ جای تمرکز در جزئیات بلا استفاده بر روی کلیات کاربردی بنا پرداخته شده است. تفکری که باعث می‌شود تا در ساختمان مدرن احساس راحتی و مفید بودن داشته باشیم. گروه فرلی ویلا با کادری مجرب و متشکل از مهندسین و طراحان با تجربه برای تحقق به رویاهای شما در کنار شما هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *