آشنایی با انواع ویلا پیش ساخته

اگر برنامه ساخت خانه‌ ویلایی دارید، از چالش‌های پیش رو در مراحل طراحی و ساخت چنین خانه‌هایی اطلاع دارید؟ قطعاً با جزئیات کامل به بحث‌های بی‌پایان از طراحی و ساخت ویلا پرداخته‌اید و از مراحل پیچیده، طولانی ‌مدت و پرهزینه آن باخبر هستید. اما آیا راه‌حل‌ بهتری برای رسیدن به خانه‌ای ویلایی با هزینه کمتر و مدت زمان ساخت سریع‌تر وجود دارد؟ چطور است که به‌ ساخت ویلا پیش ساخته فکر کنید. انواع ویلا پیش ساخته با سبک‌های متفاوت و متریال‌های متنوع ابداع شده‌ است و حالا هر کدام از آنها به ‌تنهایی سبک کاملی از معماری خانه‌های ویلایی هستند. ویلا پیش ساخته می‌تواند راه‌حل طراحی خانه‌های کاربردی در زمین‌های کوچک، زمین‌ها با دسترسی دشوار و یا پروژه‌ها با بودجه و حتی زمان محدود باشد. انواع ویلا پیش ساخته در سبک‌های سوئیسی، کلبه‌های چوبی، معماری سوئدی، طرح اسکیمویی و حتی از همه جذاب‌تر خانه بومگردی همگی با جزئیات استاندارد شده و رعایت تمامی قوانین نوین مهندسی عمران توسط تیم فرلی ویلا طراحی‌ شده و اجرا می‌شوند. این خانه‌ها مقاوم، پایدار، راحت، زیبا اما کاربردی و کم‌هزینه هستند. در ادامه با این نوع سازه‌های سبک بیشتر آشنا شوید.

ویلا پیش ساخته چیست؟

تعریف‌های متفاوتی از الگوی طراحی و ساخت ویلا پیش ساخته وجود دارد. برخی این ساختمان‌ها را محصول کارخانه‌ای معرفی می‌کنند که قرار است قطعات آن در محل پروژه به مانند پازل سر هم شوند. در تعریفی دیگر با سازه‌هایی روبه‌رو هستیم که سرعت اجرای آنها زیاد است. به شکلی که می‌توانیم به ‌سرعت قطعات اصلی سازه را سر هم کرده و جزئیات را اضافه کنیم. به ‌این ‌ترتیب حتی می‌توانیم برخی سازه‌های اسکلت فولادین را در ردیف سازه‌های پیش‌ ساخته و ویلا آماده قرار بدهیم.

اما اصل ماجرا در طراحی سبک کم‌هزینه و اجرای سریع چنین سازه‌هایی است. یک ویلا پیش ساخته ممکن است تولید کارخانه‌ای باشد و قطعات آن به مانند پازل در محل پروژه سرهم‌بندی شوند. در نهایت با خانه‌هایی روبه‌رو هستیم که سبک‌ وزن هستند و با استفاده از مصالح ساده به‌ سرعت اجرا می‌شوند.

مصالح ساخت ویلا پیش ‌ساخته لزوماً ارزان‌ نیست، ولی سرعت اجرای بالا باعث کاهش هزینه‌ها مانند کاهش هزینه دستمزد، کاهش هزینه ماشین‌آلات، کاهش هزینه انرژی و… می‌شود. از طرفی به ‌علت طراحی نسبتاً کوچک و سبک‌ وزن از مصالح کمی برای ساخت این نوع سازه استفاده می‌کنند که در کاهش هزینه ساخت ویلا کاملاً تأثیرگذار است.

انواع ویلا پیش ساخته کدامند؟

گروه فرلی ویلا مجری تخصصی طراحی و ساخت ویلا است که برای ساخت تنوع کاملی از سازه‌های پیش ساخته فعالیت می‌کند. تنوع این نوع سازه‌های سبک گسترده است و روش اجرای تمامی آنها با یکدیگر متفاوت است. لذا طراحی و اجرای هر سبک ویلا پیش ساخته نیاز به مهارت کامل فنی و عملیاتی دارد. گروه فرلی ویلا مجری طراحی و ساخت انواع ویلا پیش ساخته با در نظر گرفتن تمامی ملاحظات فنی و مهندسی و جزئیات کامل معماری است. انواع این ویلاها به قرار زیر است:

ویلا پیش ساخته قابل حمل

1) ویلا پیش ساخته قابل حمل

ساخت ویلا قابل حمل از ایده‌های نوین مهندسی عمران است که در این سال‌های اخیر مورد توجه ایرانی‌ها هم قرار گرفته است و حالا خیلی‌ها پروژه‌های عمرانی خود را به سبک قابل حمل طراحی می‌کنند. اما در همین قدم اول بهتر است تا دقیق با مفهوم قابل حمل بودن این خانه‌ها آشنا شوید.

اگر فکر می‌کنید که ویلا پیش ساخته قابل حمل به ‌راحتی جابجا می‌شود و یا خانه‌هایی چرخ‌دار هستند که می‌توانیم به‌ سادگی آنها را در هر مکان و موقعیت جابجا کنیم، سخت در اشتباهید. ویلا قابل حمل از اتصال قطعات پیش ساخته به یکدیگر اجرا می‌شود. این خانه‌ها به مانند هر خانه استاندارد دیگری دارای پی، ستون، دیوار و فضاهای بزرگ مناسب زندگی عادی هستند و حتی برای ساخت و اجرای آنها نیاز به اخذ مجوزهای قانونی از سازمان‌های ذی‌ربط دارید. تنها تفاوت در اجرای پیش ساخته با استفاده از قطعات کارخانه‌ای است.

انواع ویلا سوییسی، کلبه‌های چوبی مدرن یا کلاسیک، خانه‌های سنتی و حتی سازه‌های آجری را می‌توانیم با تکنیک سازه قابل حمل طراحی کنیم. قطعات اصلی مانند چارچوب دیوارها و یا اسکلت سازه به شکل بخش‌های بزرگ در محل کارخانه طراحی می‌شوند تا در محل پروژه با اتصالاتی از قبیل پیچ و مهره و یا پرچ و جوشکاری به یکدیگر متصل گردند. اگر بخوام یه نمونه از محصولات ویلای قابل حمل شرکت فرلی ویلا را بهتون معرفی کنم محصول ویلا 35 متری قابل حمل است.

بنر تماس - فرلی ویلا

چرا برای ساخت ویلا قابل حمل اقدام کنیم؟

دیدگاه‌های متفاوتی در مورد انواع ویلا پیش ساخته قابل حمل وجود دارد. مثلاً وقتی قرار نیست که خانه ویلایی را جابه‌جا کنیم و این ساختمان باید برای همیشه در همان مکان باقی بماند، لزوم استفاده از تکنیک ویلا پیش ساخته چیست؟
توجه کنید که اصطلاح قابل حمل بودن به ‌دلیل تولید قطعات اصلی در محل کارخانه و مونتاژ در محل پروژه است. البته در صورت لزوم می‌توانید به‌ راحتی قطعات اصلی را دمونتاژ کرده و کل ساختمان را در مکانی دیگر مجدد سرهم‌بندی کنید، اما مزایایی ساخت ویلا قابل حمل به ‌قرار زیر است:

  • قطعات طبق استاندارد در محل کارخانه طراحی و تولید می‌شوند.
  • تولید کارخانه‌ای باعث کاهش هزینه تأمین مصالح شده که در کاهش قیمت ساخت ویلا تأثیرگذار است.
  • در محل پروژه به کارگاه کوچکی برای سر هم کردن قطعات نیاز داریم.
  • مدت‌ زمان ساخت ویلا بسیار کوتاه است.
  • هزینه دستمزد کارگران، مهندسین، تأمین ماشین‌آلات و انرژی به ‌شدت کاهش پیدا می‌کند.
  • از ساختمانی منعطف برخوردار هستید که مناسب اجرا در شرایط سیار و یا زمین‌ها با شرایط متغیر هستند.
  • سازه‌هایی سبک هستند که برای اجرای آنها به فونداسیون‌های عمیق نیازی نداریم.

ویلا سوئیسی

2) ویلا سوئیسی

ویلا سوئیسی یکی از جذاب‌ترین روش‌های معماری خانه‌های ویلایی است که مناسب اجرا در زمین‌های کوچک و یا زمین‌ها با دسترسی دشوار هستند. البته نمای مدرن، ظاهر زیبا و معماری متفاوت این خانه‌ها آن‌قدر جذاب است که حالا از ایده ساخت ویلا سوئیسی در بسیاری از پروژه‌ها حتی فضاهای شهری هم استفاده می‌کنند.

ویلا سوئیسی با نام‌های دیگری مانند خانه مثلثی و یا خانه A فریم معرفی می‌شود که از بهترین سبک‌ها در انواع ویلا پیش ساخته هستند. این خانه‌ها در فضای خالی زیر سقفی بلند با ظاهری کاملاً مثلثی شکل طراحی می‌شوند. ایده ساخت ویلا سوئیسی از مردمان کوهستان نشین اروپای مرکزی الهام گرفته شده ‌است. ایده آنها خیلی ساده بود و حالا توسعه پیدا کرده ‌است و به سبکی مدرن از طراحی انواع ویلا پیش ساخته تبدیل شده ‌است.

ساخت ویلا سوئیسی به ‌راحتی و با سر هم کردن قطعات بزرگ چوبی و یا فلزی با ایجاد سقف مثلثی انجام می‌شود. البته در معماری مدرن این سبک ابعاد این سقف مثلثی بزرگ شده تا علاوه بر ایجاد طبقه دوم از فضای کاملاً فراخ یک خانه ایده‌آل با تمامی امکانات رفاهی کامل برخوردار باشیم. ویلا سوییسی یک خانه کامل است که با استفاده از انواع متریال‌های چوبی، فلزی و حتی بتنی اجرا می‌شوند. به محصول ویلا سوئیسی 60 متری نگاهی بیاندازید.

مزایای ساخت ویلا سوئیسی

ویلا سوئیسی به ‌ظاهر جذاب است؛ اما ممکن است در ساخت چنین ویلاهایی دچار تردید شوید. مثلاً شاید چنین سازه‌هایی را در قد و قامت یک ساختمان تمام ‌عیار ارزیابی نکنید. اما سبک معماری و استانداردهای عمرانی این سازه‌های سبک پیش ساخته متحول شده‌ است. حالا ساخت ویلا سوئیسی با رعایت بالاترین استانداردها توسط گروه فرلی ویلا اجرا می‌شود. از نمونه ویلاهای سوئیسی که طراحی شده، می‌تونیم به ویلای سوئیسی گردنه حیران اشاره کرد. مزایای ساخت ویلا سوئیسی به ‌قرار زیر است:

  • هزینه ساخت ویلا سوئیسی کم و شرایط نگهداری از آنها ساده است.
  • خانه‌هایی نورگیر هستند.
  • با طراحی سقف شیروانی بلند مقاومت آنها در برابر باران، برف و تگرگ زیاد است.
  • طراحی ساده، مینیمال اما مدرن و جذاب و البته خاص و دوست‌داشتنی دارند.
  • روش طراحی این خانه‌ها کاملاً مناسب ایده ویلا پیش ساخته است.
  • خانه‌هایی انعطاف‌ پذیر هستند.
  • مناسب طراحی و ساخت در زمین‌های کوچک و یا زمین‌ها با دسترسی دشوار و حتی اقلیم‌های کوهستانی هستند.
  • از جمله سازه‌های سازگار با محیط‌زیست هستند.
  • برای ساخت این نوع ویلا به فونداسیون بزرگ و عمیق نیاز نداریم.

ویلا سوئدی

3) ویلا سوئدی (ویلا اسکاندیناوی)

ویلاهای سوئدی با آن نمای ساده از طراحی سبک‌های مینیمال شده به همراه دیوارهای قائمی که یکپارچه تا سقف شیروانی ادامه پیدا می‌کند، به‌ همراه پنجره‌های بزرگ با فضاهای کاملاً نورگیر از جمله جذاب‌ترین روش‌ها برای طراحی و ساخت انواع ویلا پیش ساخته هستند.

مردمان اسکاندیناوی برای بهره‌مندی حداکثری از نور خورشید الگوی جذابی از معماری نوین را ابداع کرده‌اند. خانه‌های آنها در خطوط صاف اما برجسته و سقف شیروانی یکپارچه ساخته می‌شوند. در این سبک از فضای خالی زیر سقف شیروانی به ‌خوبی استفاده شده و حتی در برخی معماری‌ها فضای بخش اصلی خانه یا همان اتاق نشیمن تا زیر سقف بلند ویلا سوئدی ادامه دارد.

ویلا سوئدی طراحی ساده اما مدرن و زیبا دارد. خطوط کاملاً صاف و حجم‌های کاملاً مکعبی شده هستند. این نوع معماری روش کاملاً ایده‌آل ساخت ویلا پیش ساخته است. به ‌راحتی می‌توانیم قطعات اصلی سازه مکعبی ویلا سوئدی را در محل کارخانه بسازیم و به ‌سرعت در محل پروژه سر هم کنیم. طراحی ویلا سوئدی با نمای مینیمال شده به ‌همراه حجم‌های برجسته مکعبی شکل یادآور خانه‌هایی مدرن و کاربردی و البته نورگیر است.

بنر تماس - فرلی ویلا

مزایای طراحی ویلا سوئدی

کسانی از طراحی ویلا سوئدی استقبال می‌کنند که عاشق خانه‌ها با معماری مدرن باشند. این خانه‌های مینیمال سوئدی تمام‌ و کمال در خدمت معماری مدرن توسعه یافته‌اند. مزایای طراحی ویلا سوئدی به قرار زیر است:

  • سرعت اجرای پروژه زیاد است و در مدت زمانی کوتاه اسکلت بنا سر هم می‌شود.
  • خانه‌هایی نورگیر هستند.
  • هزینه اجرا و ساخت ویلا پیش ساخته سوئدی کم است.
  • نمای مدرن و زیبا در نهایت سادگی اما جذاب دارند.
  • مناسب اجرا در زمین‌های کوچک و یا اقلیم‌های کوهستانی هستند.

کلبه چوبی

4) کلبه چوبی

کلبه‌های چوبی از دیگر روش‌های ساخت انواع ویلا پیش ساخته هستند که مناسب پروژه‌های کوچک خانه‌های سبک در زمین‌های کوچک و بودجه کم طراحی می شوند. البته هستند کسانی که طرح معماری خانه‌های چوبی بزرگ با ابعادی تمام‌ عیار را در پیش می‌گیرند. اما عموماً ویلاهای بزرگ چوبی سازه‌های از پیش ‌ساخته نیستند. اما می‌توانیم پروژه‌های کوچک مانند ساخت کلبه چوبی را به شکل از پیش ساخته طراحی کنیم. ویلای چوبی 135 متری از محصولات گروه فرلی ویلا می‌باشد که در کمترین زمان می‌تونه بهتون تحویل بدهد.

ساخت کلبه چوبی با استفاده از انواع چوب و یا الوارهای بزرگ انجام می‌شود. برای این منظور استفاده از انواع چوب کاج، نراد،بلوط متداول است. این خانه‌های کوچک چوبی حالا در فهرست مدرن‌ترین سازه‌های پیش ساخته قرار می گیرند. ویژگی کلبه چوبی، کوچکی ابعاد آن است و از آنجا که در ساخت بخش‌های عمده‌ی آنها از چوب استفاده می‌کنند، لذا سبک‌ وزن و انعطاف ‌پذیر هستند.

در گروه فرلی ویلا این کلبه‌های چوبی را با استفاده از مدرن‌ترین تکنیک‌های کار با چوب به ‌همراه عایق‌بندی کامل، ارائه امکانات مدرن یک خانه تمام‌ عیار با فضاهای مناسب زندگی طولانی مدت و استحکام بالا مطابق با بالاترین استانداردهای بین‌المللی طراحی می‌کنند.

مزایای ساخت کلبه چوبی

کلبه چوبی نماد همراهی با عناصر طبیعی است. همه ما در رؤیاهایمان حضور در کلبه‌های چوبی آن‌هم در محیطی کاملاً طبیعی خصوصاً فضاهای جنگلی را دوست داریم. کلبه چوبی با آن حس نوستالژیک مناسب کسانی است که قصد استفاده از ویلایی ساده، جمع‌وجور اما دلنشین و صمیمی دارند. مزایای ساخت کلبه چوبی به‌ قرار زیر است:

  • ارزان ‌قیمت هستند.
  • به ‌سرعت ساخته می‌شوند و مناسب تکنیک ساخت انواع ویلا پیش ساخته هستند.
  • طبیعت محور هستند و در نمای ظاهر تا فضای داخلی آنها حس خوبی از همراهی با خانه‌ای نوستالژیک موج می‌زند.
  • سبک ‌وزن هستند و مناسب نصب در زمین‌ها با خاک سست و یا زمین‌های شیب‌دار ساخته می‌شوند.
  • به‌ راحتی می‌توانیم این کلبه‌های چوبی را دمونتاژ کرده و در مکانی دیگر استفاده کنیم.

ویلا اسکیمویی

5) ویلا اسکیمویی

آیا تا به ‌حال طرح معماری خانه‌های اسکیمویی را دیده‌اید؟ همان خانه‌های یخی که به شکل نیم‌کره‌هایی بزرگ با درهای کوچک ساخته می‌شوند که کاملاً مناسب اقلیم مناطق قطبی هستند. البته برای ساخت خانه اسکیمویی قرار نیست تا با قالب‌های یخی کار کنیم، بلکه می‌خواهیم از تکنیک معماری این خانه‌ها برای ایجاد سازه‌هایی سبک، مقاوم و ماندگار و البته ارزان ‌قیمت بهره‌مند شویم. ویلا اسکیمویی با الهام از سبک معماری خانه‌های یخی به شکل نیم‌کره و با استفاده از متریال‌هایی مانند تزریق بتن و یا قطعات کامپوزیتی ساخته می‌شود. این نوع خانه‌ها را گاهاً با عنوان ویلا گنبدی نیز معرفی می‌کنند.

از تکنیک‌های متفاوتی برای ساخت جداره گنبدی این خانه‌های کوچک استفاده می‌کنند. تزریق بتن در سازه قالب بندی یکی از بهترین تکنیک‌ها است. در روش‌های دیگر از سر هم کردن ورق‌های کامپوزیتی و یا تزریق فوم استفاده می‌کنند. بخش اسکلت گنبدی این خانه‌ها به شکل پیش ساخته طراحی می‌شود و در محل پروژه سر هم خواهد شد.

ساخت خانه اسکیمویی یا همان گنبدی در ابعاد گوناگون با تعریف فضاهای متفاوت حتی جانمایی اتاق‌های متنوع مانند پذیرایی، خواب، سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه و… انجام می‌پذیرد. اجرای این خانه‌ها سریع، ساده و کم‌هزینه است.

بنر تماس - فرلی ویلا

مزایای ساخت خانه اسکیمویی

از خانه اسکیمویی انتظار یک ویلای تمام ‌عیار را نداشته باشید. قرار نیست تا فضای محدود و ظاهر گنبدی این انواع ویلا پیش ساخته برای شما عظمت یک ساختمان شیک و لاکچری را تداعی سازد؛ اما برای آنها که حس و حال هیجانی را دنبال می‌کنند و یا به سرپناهی در منطقه‌ای دورافتاده نیاز دارند، ساخت خانه اسکیمویی بهترین پیشنهاد است. مزایای این خانه‌ها به قرار زیر هستند:

  • سبک ‌وزن است.
  • با طرح گنبدی در مقابل نفوذ آب باران و برف مقاوم است.
  • به‌ راحتی گرم میشه و مناسب اجرا در منطقه کوهستانی و سردسیر است.
  • برای ساخت به مصالح کمی نیاز دارد. لذا مناسب اجرا در مناطق با دسترسی دشوار است.
  • ضد زلزله هستند.
  • به‌ خوبی در دل طبیعت منطقه اطراف خود سازگار می‌شوند و تأثیری در تخریب نمای منطقه طبیعی ندارند.

ویلا بومگردی

6) ویلا بومگردی

بوم‌گردی از شاخه‌های بزرگ در صنعت گردشگری است و همه ‌ساله خیل بزرگی از مسافران در سراسر جهان برای بهره‌مندی از مظاهر فرهنگی، طبیعی، اقلیمی و سنتی از گردشگری بر پایه بومگردی استفاده می‌کنند. قاعدتاً این عده علاقه دارند تا در خانه‌هایی با تداعی مظاهر فرهنگی، قومی و اقلیمی همان منطقه ساکن شوند. به ‌این ‌ترتیب برای آغاز صنعت بومگردی به طراحی ویلا بوم‌گردی نیاز داریم.

طراحی ویلا پیش ساخته از نوع بومگردی مناسب کسانی است که قصد راه‌اندازی کسب‌وکاری در این بخش از صنعت گردشگری دارند. غالباً مجریان اقامت بومگردی برای احداث چندین سوئیت مجزا از هم با معماری سنتی منطقه اقدام می‌کنند. این خانه‌ها باید کوچک اما کاملاً تداعی ‌کننده مظاهر فرهنگی و سنتی باشند.

از طرفی لازم است تا به ‌سرعت و با هزینه کمی اجرا شوند. فرلی ویلا در طراحی ویلا بومگردی در ابعاد متنوع و مناسب اقلیم‌های متفاوت در کنار شما است. فرلی ویلا هم در زمینه ویلاهای سنتی هم اقامتگاه های بومگردی صحرایی نمونه کار قوی دارد. خوشحال میشیم با ما در تماس باشد.

مزایای ویلا بومگردی پیش ساخته

معمولاً کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در صنعت بومگردی دارند، از طراحی ویلا بومگردی در ابعاد کوچک به تعداد زیاد استقبال می‌کنند. البته هستند کسانی که علاقه دارند تا ویلاهای خود را در سبکی کاملاً اصیل مطابق با مظاهر فرهنگی منطقه طراحی کنند. گاهی هم پروژه تبدیل یک خانه به بوم‌گردی مطرح است. برای چنین پروژه‌هایی قرار است تا دیزاین یک مجموعه کامل را با مشخصه‌های بومگردی طراحی کنیم. در برخی موارد نیز برای پروژه‌های بازسازی خانه‌های قدیمی به سبک بوم‌گردی اقدام می‌کنیم. به طور کل مزایای طراحی ویلا بوم‌گردی به‌ قرار زیر است:

  • ارزان ‌قیمت هستند؛ زیرا با مصالح بومی منطقه ساخته می‌شوند.
  • حس نوستالژیک و یا فرهنگی دارند و به ‌خوبی فضای صمیمی یک خانه ویلایی را تداعی می‌کنند.
  • به ‌سرعت ساخته می‌شوند. مورد استقبال صنعت گردشگری قرار می‌گیرند.
  • مناسب آب‌وهوا و اقلیم منطقه هستند. لذا طول عمر مفید بالایی دارند.

آیا طراحی ویلا پیش ساخته منطقی است؟

قاعدتاً برای کسانی که به ‌دنبال ساخت ویلاهای بزرگ، لاکچری در طبقات زیاد و فضاهای متنوع هستند، ساخت ویلا پیش ساخته منطقی نیست و احتمالا سرمایه‌گذاری مناسبی هم نباشد. اما این نوع ویلاها برای کسانی مناسب است که در تکاپوی بهره‌مندی از خانه‌ای سبک، کم‌هزینه با مراحل اجرای ساده هستند.

در عین ‌حال اگر همراهی با مظاهر طبیعی را دوست دارید و یا در زمین‌های سست، ناهموار و حتی شیب تند کوهپایه‌ها برای ساخت ویلا اقدام می‌کنید، از طرفی خطر رانش زمین و یا جریان‌های سطحی منطقه را تهدید می‌کند، طراحی و ساخت انواع ویلا پیش ساخته منطقی‌تر است. در عین ‌حال فراتر از چالش هزینه، این ویلاها در عین کوچکی و یا سادگی زیبا هستند و می‌توانند حس متفاوتی از بودن در خانه‌های ویلایی را تداعی سازند. برای طراحی و اجرا هر نوع ویلا پیش ساخته می توانید از خدمات تخصصی گروه فرلی ویلا استفاده کنید.

به این مطلب چند امتیاز می‌دهید

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *