ایده طراحی ویلا | بایدها و نبایدهای ایده پردازی

ایده طراحی ویلا اولین فاکتور تعیین‌ کننده برای طراحی است. برای خیلی‌ها که به‌ دنبال خلق ویلایی منحصر به ‌فرد هستند و می‌خواهند تا ساختمانی ساختار شکن را بیافرینند، داشتن ایده طراحی ویلا اولین و البته چالشی‌ترین مرحله است. اما این ایده از کجا می‌آید؟ چطور می‌توانیم در طراحی ویلا ایده‌پردازی کنیم؟ آیا برای این کار لازم است تا معماری با تجربه و یا مهندس عمرانی کار بلد باشیم؟ تمام کسانی که در تکاپوی ایده برای ساخت ویلا هستند، قطعاً رؤیای رسیدن به ویلایی خاص با نمایی جذاب و فضایی کاربردی را در سر می‌پرورانند. در عین ‌حال تکرار از کلیشه‌ها و ساخت بنایی شبیه به دیگران چندان چنگی به دل نمی‌زند. اما خبر خوب این است که برای داشتن و پروراندن ایده طراحی ویلا نیازی نیست تا حتماً یک معمار برجسته باشید. زیرا معمارها هنر تبدیل کردن ایده‌ها به نقشه‌های مهندسی شده را می‌دانند. اما ایده از دنیای خلاقیت‌ها می‌آید و هر کسی با اندکی خلاقیت می‌تواند ایده‌پردازی توانمند برای طراحی ساختمان‌های ویلایی باشد. نکته کلیدی ایجاد خلاقیت است و بهترین راهکار الهام گرفتن از سبک‌های شناخته ‌شده است. برای ایده‌ ساخت ویلا لازم است تا در دایره سبک‌های شناخته ‌شده معماری قدم بردارید. در این مقاله از فرلی ویلا به اهمیت سبک‌ها در ایده طراحی ویلا صحبت خواهیم کرد و به نکته‌های کلیدی و توسعه ایده‌های خام تا پروژه‌های حرفه‌ای می‌پردازیم.

چرا در ایده‌ پردازی پایبند سبک‌ها هستیم؟

سبک‌ها خود ایده‌هایی هستند که حالا در قامت روش‌های شناخته ‌شده به‌ کار گرفته می‌شوند. اگر آن‌چنان خلاق و کاربلد هستید و یا به متریال‌های متفاوتی دسترسی دارید که می‌توانید سبکی نو در اندازید، چرا این کار را نکنیم؟ اما آیا لازم است تا برای ایده‌ طراحی ویلا ی کارآمد به ‌دنبال خلق سبکی جدید باشیم؟
اهمیت ایده‌ ساخت ویلای ایجاد پلان کاربردی، نمای جذاب و معماری هارمونیک است. تداخل سبک‌ها خط قرمز ایده‌پردازی است؛ اما بهره‌مندی از سبک‌ها باعث می‌شود تا در ایده‌پردازی راهکار عملیاتی داشته باشیم. مثلاً اگر حال‌وهوای ویلا کلاسیک را دارید، کافی است ایده‌های خود را در سبک کلاسیک دنبال کنید. اما قطعاً نمی‌توانیم از سبک کلاسیک برای طراحی ویلای مدرن و یا روستیک استفاده کنیم.
ایده‌ ساخت ویلا خوب است؛ اما در قدم بالاتر مهم است که ساختمان نهایی چه از نظر فرم بنا و چه از نظر فضاسازی، ارتباط فضاها و ارائه یک دیزاین هارمونیک مناسب باشد. در غیر این ‌صورت با آشفته بازاری از یک بنای هرج‌ و مرج روبرو خواهیم شد. اهمیت سبک‌ها برای نظم بخشیدن به ایده‌های ما در طراحی ویلاهای جذاب، زیبا و کاربردی است.

ایده طراحی ویلا با تکیه بر سبک مدرن

سبک مدرن دنیای بی‌پایانی از ایده ‌پردازی است. اصولاً ایده‌های نوین در قامت همین سبک شکل می‌گیرند. سبک مدرن، دست‌ بازترین سبک در طراحی ویلا است و به ‌راحتی می‌توانیم از المان‌های گوناگون در ساخت یک ویلای مدرن استفاده کنیم. البته این سبک قواعد خاص خودش را دارد و قطعاً به هر محیط بی ‌در و پیکر با نمای آشفته الگوی معماری مدرن اطلاق نمی‌شود. در ساختمان‌های مدرن ایجاد حجم یکپارچه و منسجم اصل کلیدی است. در عین ‌حال تلاش می‌شود تا نما را در چند جهت گسترش داده و از ساختارهای باز در تهیه نمای ساختمان استفاده کرد. محیط داخلی ساختمان‌های مدرن نیز فضاهایی یکدست، دل‌باز و نورگیر هستند. استفاده از تکنیک‌های متداول مانند ایجاد فرورفتگی و یا بیرون‌زدگی فضاها از دل یکدیگر باعث خلق نماهایی سه ‌بعدی شده که ظاهر کلی فضا را هر چه جذاب‌تر می‌سازند. در ایده طراحی ویلا مدرن بهره‌مندی از نکته‌های زیر سودمند است:

  1. 1. طراحی با المان‌های ساده، خاص و خوانا
  2. 2. خلق فضایی دل‌باز و نورگیر
  3. 3. تلاش برای ایجاد فضاهای خلوت و آرامش‌بخش در محیط داخلی ساختمان
  4. 4. همسو بودن با محیط پیرامون ساختمان
  5. 5. توجه به ارتباط مفید فضاها
  6. 6. استفاده از پنجره‌های بزرگ در نمای اصلی ساختمان
  7. 7. به‌کارگیری خطوط صاف و برجسته

ایده طراحی ویلا خاص

ایده طراحی ویلا با تکیه بر سبک کلاسیک

سبک کلاسیک در نقطه مقابل سبک مدرن تا حدود قابل‌توجه هنجارشکنی را محدود می‌کند؛ اما جا برای ایده ‌پردازی همچنان باز است. این سبک در کل برای ایجاد کمال شکل‌ می‌گیرد. ایجاد یک ساختار منظم، متناسب، متقارن و کاملاً هماهنگ سنگ بنای معماری ساختمان بر پایه سبک کلاسیک است. به نوعی قرار است تا با ایجاد تناسب و تقارن در حد کمال هنر زیبایی را کامل کنیم.

ایده‌ ساخت ویلا کلاسیک باید همسو با ذات این نوع ساختمان‌ها باشد. شکوه و عظمت مشخصه برجسته ویلا کلاسیک است. در عین ‌حال تقارن و توجه به جزئیات از اصول پایه است. در کل برای ایده طراحی ویلا به سبک کلاسیک لازم است تا موارد زیر را جدی بگیرید:

  • 1. تلاش برای پیاده کردن طرح‌ها و نمادهای معماری کلاسیک در عملکردهای معاصر
  • 2. سعی در ایجاد تناسب هندسی در طرح نهایی بنا
  • 3. رعایت مقیاس در طراحی ساختمان و حتی طراحی المان‌های محیط
  • 4. استفاده از مصالح سنتی مانند سنگ و آجر
  • 5. خلق فضاهای باز با روش دسترسی مناسب
  • 6. جانمایی کاربردی فضاها در کنار یکدیگر
  • 7. استفاده مناسب از تزیینات و جزئیات در نمای کلی ساختمان
  • *بیشتر بخوانید: طراحی در ویلا با نگاه امنیتی

برای طراحی ویلا از چه عواملی الهام بگیریم؟

ایده طراحی ویلا قطعاً جریانی خلاق محور است و باید در دنیایی متفاوت از آنچه تاکنون بوده حرکت کنید. اما برای تحقق به این خلاقیت‌ها باید از عناصر موجود الهام بگیرید. الهام گرفتن لزوماً کپی کردن ایده دیگران نیست؛ بلکه نوعی راهکار است تا با توجه به نکته‌هایی ظریف ایده‌ی خود را خلق کرده و شاخ ‌و برگ بدهید. در همین مقاله از اهمیت سبک‌ها در ایده طراحی ویلا صحبت کردیم. حالا ماجرا را اندکی غنی‌تر کرده و از عوامل تأثیرگذار برای الهام گرفتن در ایده ساخت ویلا صحبت می‌کنیم. این عوامل به قرار زیر هستند:

عوامل فرهنگی:

خانه‌هایی که در آنها به مظاهر فرهنگی و چگونگی زیست مردم توجه نشده باشد، قطعاً ساختمان‌های مناسبی نیستند. هر ساختمانی با هر نوع پلان پیچیده و یا هر نوع نمای غیرمتعارف لزوماً تبدیل به ایده جذاب طراحی ویلا نخواهد شد. زیرا چنین ساختمانی در دراز مدت نمی‌تواند با اهالی خود ارتباط برقرار کند. منظور از عوامل فرهنگی بسیار گسترده است. به‌ عنوان مثال ایجاد حریم خصوصی در خانه‌های ایرانی اهمیت زیادی دارد. برای همین است که در خانه‌های ایرانی تفکیک بخش‌های خصوصی از عمومی مورد توجه قرار می‌گیرد. رعایت نیازهای فرهنگی باعث می‌شود تا همگان در خانه شما احساس راحتی کنند و این نکته عامل تعیین‌کننده در ایده طراحی ویلا است.

توجه به اقلیم:

ساختمان خوب با اقلیم جغرافیایی منطقه سازگار است و نمی‌گذارد تا شرایط اقلیمی تأثیر نامطلوب در زندگی ساکنین داشته باشد. هر ایده طراحی ویلا حتی هنجار شکن‌ترین ایده‌ها باید با توجه به اقلیم منطقه عملیاتی شود. در غیر این‌ صورت قطعاً با فضاهایی بدون استفاده و یا مشکلات بزرگ در سازه روبرو هستیم.

توجه به اقلیم نیز تحت تأثیر فاکتورهای گوناگون قرار دارد. طراحی برای بهره‌مندی از حداکثر روشنایی در مناطق کوهستانی و یا حداکثر سایه در مناطق گرم و خشک، طراحی برای مقابله با باد و یا باران‌های فصلی و… نمونه‌های ساده از این توجه کلیدی هستند. به ‌عنوان مثال ایده طراحی پنجره‌های بزرگ در اقلیم شرجی مناسب است تا با این تکنیک به جریان هوا کمک کنیم. اما همین ایده در مناطق کوهستانی باعث ورود موج سرما به داخل ساختمان می‌شود. بنابراین لازم است تا ایده‌ها همسو با نیازهای اقلیمی منطقه باشند.

توجه به زیبایی:

زیبایی سنگ بنای خانه‌های ویلایی است. هر کسی علاقه دارد تا خانه‌ای هر چه زیباتر را بنا کند. بخش بزرگی از ایده‌ ساخت ویلا نیز در تلاش برای ساختمانی هر چه زیباتر هستند. اما آیا عجیب بودن و یا هنجار شکن شدن دلیل بر زیبایی است؟ زیبایی ساختمان ویلایی با استفاده بیش ‌از حد جزئیات شکل نمی‌گیرد. در غیر این ‌صورت چطور است که برخی ساختمان‌های مدرن در نهایت سادگی بسیار زیبا هستند؟ با اندک توجه در می‌یابید که زیبایی در ساختمان همگن و متوازن شکل می‌گیرد.

کافی است مظاهر فرهنگی و یا اقلیمی را در نظر بگیرید، از متریال‌ها با توجه به سبک‌ها بجا و درست استفاده کنید و برای خلق ساختمان متوازن قدم بردارید تا بنایی کاملاً زیبا آفریده شود. متوازن بودن در واقع نوعی هماهنگی ابعادی بخش‌های مختلف ساختمان است. به ‌عنوان مثال طراحی سردر بزرگ برای ساختمان کوچک یک نوع عدم توازن آشکار است که به هیچ حالت چیز زیبایی از آب بیرون نمی‌آید.

ایده دکوراسیون ویلا

بر محور تکنولوژی قدم بردارید:

استفاده از تکنولوژی برگ برنده شما برای ایده طراحی ویلا است. در گذشته ایده‌های جذاب و رویایی زیاد بود که به‌ علت نبود ابزار، اجرای آنها امکان‌ پذیر نبود. اما حالا تنوع بزرگی از ابزارها، سیستم‌ها، ملزومات و در کل تکنولوژی بخش‌های مختلف ساختمان را در اختیار دارید که می‌توانید از آنها برای ایده‌ ساخت ویلا استفاده کنید. موضوع بهره‌مندی مناسب از تکنولوژی را جدی بگیرید. گاهی نگاه خلاقانه برای استفاده درست از تکنولوژی باعث می‌شود تا تحولی بزرگ در طراحی ساختمان ایجاد شود.

امنیت را فراموش نکنید:

اگر چه جسور بودن بخش پررنگی در ایده‌ طراحی ویلا است؛ اما این دلیل نمی‌شود تا برای احداث ساختمان‌های ناایمن دست‌ به ‌کار شویم. گاهاً دیده شده ‌است که کارفرما برای رسیدن به ایده‌ای برای تغییرات در ساختار مهندسی سازه اقدام کرده‌ است و یا از همان ابتدا سازه‌ای سست و نامتعارف را طراحی می‌کند. به ‌هر حال ایده‌ها جذاب هستند؛ اما باید در محدوده قوانین و قواعد مهندسی عمران قرار بگیرند. کافی است ایده خود را قبل ‌از اجرا با یک مهندس مشاور و کاربلد در میان بگذارید و تمام شرایط مهندسی سازه در صورت اجرای ایده خود را بررسی کنید. برای این منظور می‌توانید از خدمات کارشناسی گروه فرلی ویلا بهره‌مند شوید.

آسایش را جدی بگیرید:

آسایش، کلیدی‌ترین الهام برای ایده طراحی ویلا است. ساختمان ویلایی باید توانایی ایجاد آسایش و آرامش را برای اهالی ساختمان داشته باشد. در غیر این ‌صورت حتی مدرن‌ترین، زیباترین و گران‌ترین و حتی بزرگترین ساختمان‌ها در رضایت ساکنین ناتوان هستند. برای ایده‌پردازی جهت تأمین آسایش موارد زیر را بررسی کنید:

  • 1. در ایده شما تا چه اندازه به خلق فضای سبز می‌پردازید؟
  • 2. آیا برای ایجاد فضای بازی و تفریحات خانوادگی برنامه دارید؟
  • 3. آیا بخش‌های آرام خانه مانند اتاق‌خواب از مکان‌های پرسروصدا مانند خیابان فاصله دارند؟
  • 4. آیا در تفکیک بخش‌های عمومی و خصوصی می‌توانید آسایش روانی اهالی خانه را تأمین کنید؟
  • 5. آیا دسترسی به فضاها ساده است؟ و یا در ایده شما اهالی در خانه گم می‌شوند؟
  • 6. آیا در ایده شما برای توزیع نور و گردش هوا برنامه‌ریزی ‌شده است؟

سخن پایانی

ایده طراحی ویلا اولین قدم برای احداث بنایی متفاوت، جذاب و زیبا است. ولی همه می‌دانیم که از ایده تا عمل با چالش‌های بسیار زیادی رو به رو هستیم. گاهی بهترین ایده‌ها در شرایط مهندسی سازه و یا شرایط اقلیمی نمی‌گنجند. گاهی هم ایده مناسب اجرا در زمین هدف ساخت ویلا نیست. اما مهمترین نکته توانایی ساخت ویلا بر اساس ایده‌های شما است.

هر کسی حتی اگر هیچ اطلاعات مهندسی از علم عمران و معماری نداشته باشد، می‌تواند ایده پردازی کند. ولی این ایده ها خام هستند و لازم است تا هنرمندانه از نگاه معماری و موشکافانه از نگاه مهندسی بررسی شوند. اما آیا به تیم مهندسی کار بلد برای تحقق رویاهای خود دسترسی دارید؟ برای تحقق هر ایده طراحی ویلا می‌توانید از خدمات تخصصی گروه فرلی ویلا استفاده کنید. در فرلی ویلا از مشاوره تا طراحی و ساخت هر نوع ویلا در هر نوع اقلیم با هر نوع ایده در کنار شما هستیم.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *