تفاوت طراحی کلاسیک و روستیک در ویلاسازی

طراحی ویلا در سبک‌های کلاسیک یا روستیک کدامیک را می‌پسندید؟ آیا از اصول طراحی کلاسیک ویلا و یا طراحی روستیک ویلا اطلاع دارید؟ این دو چه تفاوت‌هایی دارند؟ شاید در نگاه نخست با یک مقوله کلی از سبک طراحی ساختمان‌های ویلایی مواجه باشیم. نگاه کلی‌ که قرار است این بناهای نیمه شهری در محیط‌های روستایی را برای پذیرش سبکی شناخته ‌شده آماده کند. اما همه می‌دانیم که ویلاها با یکدیگر متفاوت هستند. طراحی آنها منحصر به ‌فرد و گاهاً هنجارشکن می‌شود. خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در طراحی ویلا حرف اول را می‌زنند. اما هر چه بیشتر در این ماجرا وارد می‌شویم، در نهایت به ساختارهای هدفمند نزدیک‌تر هستیم. ساختارهایی که در قامت سبک‌ها شکل گرفته‌اند. ساختمان‌های کلاسیک در حجم منظمی از نقش ‌برجسته‌های سنگی در فرمت نمای رومی شکل می‌گیرد. طراحی کلاسیک ویلا برای خلق ساختمان‌هایی باشکوه، زیبا، چشم‌نواز و جسور طراحی ‌شده است. در مقابل طراحی روستیک ویلا قرار دارد. طراحی‌ که بر پایه ایده‌های روستایی شکل ‌گرفته و قرار است برای ما یک خانه شبیه به خانه‌های سنتی محلی اما در فرمتی مدرن و خلاق محور در فضایی خودمانی و صمیمی شده بیافریند. معماری کلاسیک و روستیک هر دو سبک‌های پسندیده در طراحی ساختمان‌های ویلایی هستند. در این مقاله از فرلی ویلا قصد داریم تا به تفاوت این دو سبک شناخته ‌شده بپردازیم.

آشنایی با طراحی کلاسیک ویلایی

تفاوت طراحی کلاسیک و روستیک در ویلاسازی ، اگر به ‌دنبال ساخت بنایی باشکوه و لوکس هستید، استفاده از سبک کلاسیک بهترین ایده است. زیرا طراحی کلاسیک ویلا برای خلق ساختمان‌های باشکوه، اصیل و باعظمت طراحی‌ می‌شوند. این سبک با فرمتی که می شناسیم ریشه در دوران رنسانس دارد. اروپایی‌ها از سبک کلاسیک البته همراه تفاوت‌هایی برای ساخت بناهای عظیم مانند کلیساها استفاده می‌کردند.

اما فراتر از عهد رنسانس معماری کلاسیک قدمتی چندین هزار ساله دارد. اصول نماسازی تا نقش‌ برجسته از فضاهای ساختمانی کلاسیک را می‌توانید در معماری یونان باستان مشاهده کنید. حالا هم تمامی طرح‌ها از ساختمان‌های کلاسیک همان ایده‌های یونان باستان را دنبال می‌کنند. اما با اندک تغییرات از سبک معماری رنسانس اروپایی‌ها تکمیل شده‌اند. این ایده حالا به شکل ایرانیزه شده برای طراحی ویلا در ساختمان‌های کلاسیک ایرانی‌ها به کار می‌روند.

اصول طراحی کلاسیک ویلایی

سبک کلاسیک برای برجسته کردن نمای ساختمان‌ها طراحی‌ می‌شود. طراحی کلاسیک ویلا بر پایه‌ نمای رومی استوار است. نماسازی هنر برجسته معماری کلاسیک است. اما فراتر از نماسازی در این نوع معماری به ‌دنبال ایجاد ساختمان‌هایی با تراس‌های بزرگ، ستون‌های بلند، سردرهای عظیم و طرح‌هایی گنبد گونه در نمای ساختمان هستیم.

از نگاه معماری و فضاسازی در معماری کلاسیک به ‌دنبال تقارن هستیم. در یک ساختمان که به ‌معنای واقعی کلمه از طراحی کلاسیک برخوردار باشد، همه ‌چیز متقارن است. حتی در چیدمان فضاها، جانمایی اتاق‌ها، طراحی پنجره‌ها، محل قرارگیری درب‌ها همه‌ چیز فرمت متقارن دارد. اما این ایده ممکن است در طراحی پلن ساختمان‌های جدید کمتر مورد توجه قرار بگیرد. معمارها طراحی خلاقانه و البته انتزاعی خودشان را دارند و در نهایت برای نماسازی به ‌دنبال ایده‌های کلاسیک هستند.

ایوان یا تراس از ویژگی‌های کلیدی طراحی کلاسیک ویلا است. یک ساختمان ویلایی اصیل با طراحی کلاسیک باید ایوان فراخ با چشم‌انداز بلندی داشته باشد. ایوانی که در جلوه‌ای از دو یا چند ستون بلند و سنگ‌کاری شده همراه با سرستون‌هایی چشمگیر تکمیل شده باشد. اصولاً ایوان ساختمان‌های کلاسیک نیز طراحی متقارنی دارد. اما ممکن است در پلن ساختمان نتوانیم چنین شرایط متقارنی را خلق کنیم. ولی به هر صورت، هر ایوان در هر ساختمان کلاسیک دارای ستون‌هایی برجسته و چشم نواز هستند.

متعلقات طراحی کلاسیک ویلایی

متعلقات طراحی کلاسیک ویلایی

  • در طراحی کلاسیک به جزئیات بسیار زیادی می‌پردازند. تمامی فضای نمای ساختمان در کانون توجه سبک کلاسیک هستند. فضای اطراف هر پنجره، درب و یا هر بازشوی دیگر ساختمانی یک طراحی نقش برجسته و کاملاً متقارن و چشم‌نواز دارد.
  • برای نماسازی ساختمان‌های کلاسیک از سنگ استفاده می‌کنند. سنگ تراورتن بهترین گزینه برای طراحی نمای خارجی ویلای کلاسیک است. اما از هر سنگ دیگری که ظاهر زیبا، یکدست و ساختار مقاوم و ماندگار داشته باشد، برای طراحی نمای ویلا استفاده می‌کنند.
  • سنگ نماسازی این ساختمان‌ها معمولاً سفید، کرم و یا رنگ‌هایی از این دست هستند. در مواردی نادر از سنگ‌های سیاه‌ رنگ نیز برای نماسازی ساختمان‌های کلاسیک استفاده می‌کنند.
  • نورپردازی بخشی از نماسازی طراحی کلاسیک ویلایی است. این ساختمان‌ها پس ‌از نورپردازی ظاهری کاملاً روشن و چشمگیر دارند. بهره‌مندی از طاق، قوس و یا سردرهای مثلثی ‌شکل از المان‌های کلیدی در طراحی کلاسیک ویلایی است.
  • در ساختمان‌های کلاسیک از سقف‌های بلند و ستون‌های متعدد استفاده می‌شود. ستون عنصر کلیدی در نماسازی ساختمان‌های کلاسیک ویلایی است. طراحی کلاسیک ویلایی بر اصل تکرار و تعدد المان‌های محیط شکل‌ می‌گیرد.
  • در ساختمان‌های کلاسیک تداخل حجمی کمتر دیده می‌شود. فرمت کلی ساختمان یک بنای مکعبی است و هیچ فرمت نامتقارنی از حجم‌های درهم رفته وجود ندارد.
  • در طراحی کلاسیک ویلایی از خطوط و اشکال منحنی زیادی استفاده می‌شود.

آشنایی با طراحی روستیک ویلایی

معماری روستیک سبک شناخته ‌شده و جذابی است که مناسب ایده‌های کم هزینه برای طراحی ویلاهای جذاب و کاربردی است. این سبک در عین سادگی از حس زیبایی خاصی برخوردار است. بهتر از هر سبک معماری دیگری می‌تواند حس بودن در یک ساختمان ویلایی، طبیعت محور و البته صمیمی و دوست‌ داشتنی را تداعی سازد.
روستیک (Rustic) یک کلمه لاتین به ‌معنای روستایی است. سبک روستیک نیز برای ساخت خانه‌های روستایی شکل‌ می‌گیرد. اگر چه روستیک یک سبک معماری نوین است؛ اما در ایده‌های مدرن برای شما حس ماندن در یک خانه کاملاً روستایی در نهایت سادگی و جذابیت همراه با ایده‌های طبیعت محور می‌آفریند.

طراحی روستیک ویلا برای بهره‌مندی از نماهای چوبی شکل گرفته ‌است. این سبک در کشورهای اروپایی کاملاً مورد توجه قرار دارد. زیرا از دیرباز در آن سرزمین‌ها خانه‌ها را با چوب و تنه درختان می‌ساختند. حالا هم به ‌دنبال خلق چنین بناهایی هستند. بناهایی که به کلبه‌های بزرگ چوبی شبیه می‌شوند. اما در اصل کاملا متفاوت از کلبه‌های چوبی هستند. زیرا در سبک روستیک قرار است فضای خانه‌های روستایی را تداعی سازیم. برای این منظور از چوب به ‌عنوان المان اصلی در کنار دیگر مصالح مانند سنگ، آجر و حتی سازه های بتنی استفاده می‌کنند.

*بیشتر بخوانید: طراحی خانه چوبی، ساخت کلبه چوبی

اصول طراحی روستیک ویلایی

اصول طراحی روستیک ویلایی

معماری روستیک برای خلق خانه‌های مدرن با حس روستایی طراحی ‌شده‌اند. کافی است چند نکته را رعایت کنید تا در خانه‌ای با سبک روستیک قرار بگیرید. یکی از این نکات همراهی با طبیعت است. خانه‌های روستیک طبیعت محور هستند.

البته این‌طور نیست که در این خانه‌ها جنگل به راه انداخته باشید. بلکه قرار است فرمت نماسازی داخلی و خارجی ساختمان فضایی الهام گرفته از عناصر طبیعی داشته باشد. به ‌طور مثال دیوارهای داخلی و خارجی بنا نمایی ساده و عاری از تزیینات دارند. و یا برای سقف این خانه‌ها از عناصر چوبی و یا الوارهای ضربدری استفاده می‌کنند.

سادگی اصل تأثیرگذاری در طراحی روستیک ویلایی است. اما این سادگی کاملاً متفاوت از سادگی در سبک طراحی ویلا مدرن است. در سبک مدرن سادگی را با بهره‌مندی از متریال‌های مدرن طراحی می‌کنند. اما برای سادگی خانه‌های روستیک از متریال‌ها و عناصر روستایی شده و گاهاً سنتی بهره می‌برند.

 

ویژگی‌های طراحی کلاسیک ویلایی

ویژگی‌های طراحی روستیک ویلایی

  1. 1. از متریال‌های طبیعی مانند چوب و سنگ و یا سفال در طراحی خانه‌های روستیک استفاده می‌کنند.
  2. 2. خانه‌های روستیک دارای سقف‌های شیروانی با نمای برجسته هستند.
  3. 3. چوب المان غالب در نماسازی ساختمان‌های روستیک است.
  4. 4. دیوار نمای بیرونی معمولاً کوتاه است و جلوه‌ی ساختمانی در سقف‌های شیب‌دار شکل می‌گیرد.
  5. 5. فضاهای ساختمانی در طراحی روستیک کوچک هستند. هیچ فضایی از سقفی بلند برخوردار نیست.
  6. 6. ساختمان حس حضور در یک خانه روستایی را القا می‌کند. این خانه‌ها حس هماهنگی مناسبی با طبیعت دارند.

آیا طراحی روستیک همان طراحی سنتی است؟

برخی به ‌اشتباه طراحی روستیک ویلایی را برای خلق هر نوع بنای روستایی سنتی در نظر می‌گیرند. اما بهتر است بدانید که معماری روستیک اگرچه المان مشترکی با معماری سنتی دارد، اما با آن متفاوت است. شاید هر دو حس ساختن بناهای روستایی را در پیش می‌گیرند؛ اما نگاه این دو سبک در خلق خانه‌های روستایی متفاوت است.
معماری روستیک برگرفته از سبک خانه‌سازی فضاهای روستایی در کشورهای اروپایی است. این خانه‌ها بر پایه سنگ و چوب بنا می‌شوند. اما معماری سنتی ایرانی بر پایه خانه‌های کاه‌گلی و بهره‌مندی از عناصر محیطی اقلیم ایرانی احداث می‌شود. لذا بهتر است خانه‌ها با سبک روستیک را در کنار خانه‌ها با معماری سنتی ایرانی قرار ندهیم و هر کدام را به ‌جای خود ارزیابی کنیم. البته اگر از معماری هنرمندانه و خلاق محور بهره‌مند شوید، می‌توانیم این دو سبک را در کنار هم برای طرح خانه‌ای مدرن اما سنتی طراحی کنیم.

تفاوت طراحی کلاسیک و روستیک ساختمان‌های ویلایی

در بحثی مفصل از اصول طراحی ساختمان‌های کلاسیک و روستیک گفتیم. دورنمایی از چگونگی سبک‌ها و ویژگی‌های منحصر به ‌فرد آنها را مطرح کردیم. اما حالا قرار است این دو سبک معماری خانه‌های ویلایی را با یکدیگر مقایسه کنیم. ولی قبل ‌از هر چیز لازم است بدانید که طراحی ویلا کلاسیک تفاوت با طراحی روستیک ویلایی دارد.

لذا نمی‌توان مثلاً یک ساختمان با طراحی کلاسیک را به ساختمانی با طراحی روستیک نزدیک کرد. به ‌این ‌ترتیب برای بهره‌مندی از این سبک‌ها باید از همان ابتدا و در فاز طراحی ساختمان تصمیم‌گیری کنید. با این پیش ‌فرض تفاوت میان طراحی کلاسیک ویلا و طراحی روستیک ویلا را از چند منظر بررسی می‌کنیم.

اصول فضاسازی در معماری کلاسیک و روستیک

فضاهای ساختمانی در بناهای کلاسیک متنوع هستند. در این ساختمان‌ها هم اتاق‌های کوچک وجود دارد و هم سالن‌های بزرگ با سقف‌های بلند دیده می‌شود. اصولاً یک ساختمان کلاسیک بدون سرسرای فراخ با سقف بلند چنگی به دل نمی‌زند. از طرفی معماران تا حد ممکن فضاها را متقارن می‌سازند.

اما در معماری روستیک عکس ایده‌های کلاسیک شکل‌ گرفته است. فضاها کوچک و تقریباً یک اندازه هستند. ارتفاع سقف در تمام فضاها یکسان است. اصراری به تقارن در فضاسازی وجود ندارد.

طراحی نما در معماری کلاسیک و روستیک

طراحی نما در معماری کلاسیک و روستیک

این دو سبک در نماسازی کاملاً متفاوت هستند. نمای خانه‌های کلاسیک فضایی کاملاً برجسته دارد. نماها پرابهت، شلوغ همراه با جزئیات بسیار زیاد هستند. نمای خانه‌های کلاسیک تمام سنگی است و عموماً از سنگ‌های گران‌قیمت در طراحی آن استفاده‌ می‌‌شود. از طرفی طراحی سر ستون‌ها، طاق‌ها، تاج‌ها و یا طراحی عناصر عمودی از المان‌های کلیدی در نماسازی ساختمان‌های کلاسیک است.

در مقابل نمای ساختمان‌های روستیک طراحی کاملاً ساده‌ای دارد. فرمت نما حس حضور در خانه‌ای روستایی و یا جنگلی را تلقی می‌کند. نما عاری از تکلف با کنار هم قرار گرفتن سنگ و چوب شکل ‌گرفته است.

متریال در معماری کلاسیک و روستیک

معماری کلاسیک برای خلق ساختمان‌های باشکوه طراحی ‌شده است. قاعدتاً در این تفکر نیاز به متریال‌های خاص و لاکچری نیز داریم. در معماری کلاسیک همه ‌چیز سنگی ‌است. از نمای خارجی که تماماً با سنگ‌های خاص شکل می‌گیرد تا کف سازی داخلی و بخش‌هایی از نمای فضاهای ساختمانی در جلوه‌ی منظمی از سنگ‌ها ساخته می‌شوند.

اما در طراحی روستیک ویلایی از عناصر چوبی و سنگ‌های طبیعی با ظاهر نه ‌چندان پرداخت ‌شده برای نماسازی استفاده می‌کنند. نمای ساختمان روستیک خیلی ساده‌تر و ارزان‌تر از نمای کلاسیک است. از طرفی این نما خیلی سریع‌تر احداث می‌شود. در کل متریال معماری روستیک ساده‌تر و ارزان‌تر از متریال در معماری کلاسیک است.

طراحی سقف در معماری کلاسیک و روستیک

معماری کلاسیک علاقه‌ای به نمایش سقف‌های شیروانی ندارد. معماران یا از این سقف‌ها استفاده نمی‌کنند و یا در صورت استفاده از سقف شیروانی آن را در پس نمایی برجسته پنهان می‌کنند.

در کل خانه‌های کلاسیک سقف‌های مسطح دارند که گاهاً برای طراحی روف گاردن استفاده می‌شود. اما سقف عنصر کلیدی در نمای خانه‌های روستیک است. خانه‌های روستیک را عموماً با سقف‌های بلند شیروانی طراحی می‌کنند. سقف‌هایی که نماد تمام ‌عیار از معماری خانه‌های روستایی هستند.

سخن پایانی تفاوت طراحی کلاسیک و روستیک در ویلاسازی

طراحی کلاسیک ویلا را باید نقطه مقابل طراحی روستیک ویلایی قرار دهیم. هر اندازه در طراحی کلاسیک به ‌دنبال خلق ساختمانی باشکوه هستیم، در طراحی روستیک برای جستجوی یک نمای ساده و روستایی حرکت می‌کنیم. در کل خانه‌های کلاسیک حسی از شکوه، عظمت با ابعاد خانه‌هایی لاکچری را تداعی می‌کنند.

اما خانه‌های روستیک حسی از سادگی، خودمانی شدن با ابعادی از یک فضای روستایی و یا جنگلی شده را تداعی می‌کنند. این سبک‌ها شبیه به ‌هم نیستند. اما کاملاً بازخوردی از سلایق شما می‌باشند. گروه فرلی ویلا با کادری مجرب و متشکل از مهندسین و طراحان با تجربه برای تحقق به رویاهای شما در کنار شما هستند.

به این مطلب چند امتیاز می‌دهید

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *