شرکت طراحی و ساخت اقامتگاه بوگردی

اگر شما به عنوان یک سرمایه‌گذار در جستجوی یک منبع سرمایه‌گذاری امن و مطمئن هستید؛ توصیه‌ی ما این است که گزینه‌ی ساخت یک اقامتگاه بومگردی را به عنوان یک گزینه‌ی مطمئن، حتما در لیست خود قرار دهید. پیش از این که برای ساخت یک اقامتگاه اقدام کنید، با ما همراه باشید تا شما را با اکوتوریسم و تمامی زیرشاخه‌هایش آشنا کنیم.

شرکت طراحی و ساخت اقامتگاه بوگردی​
مشاوره فرلی ویلا

همین الان مشاوره بگیرید

دلیل محبوبیت اقامتگاه‌های بومگردی

از دلایلی که افراد به اقامتگاه بومگردی بیشتر روی می‌آورند، دلیلش ارتباط مستقیم با طبیعت و فرهنگ آن منطقه‌ست. هرچند گسترش آن به دلیل نجات منابع طبیعی و جلوگیری از، از بین رفتن فرهنگ غالب مناطق کوچک یا کمتر شناخته شده است. 

اکثر اصطلاحات مرتبط با اکوتوریسم از رسانه های انگلیسی زبان برخاسته‌اند گردشگری طبیعی، گردشگری روستایی، گردشگری بیابان، گردشگری جایگزین، گردشگری محیطی، گردشگری مردم شناسی، گردشگری کم تاثیر، سفر با مادر طبیعت، سفر ماجراجویی، گردشگری جنگل، گردشگری فرهنگی، سفرهای زیست محیطی، گردشگری سبز، گردشگری علمی، گردشگری زیستی، گردشگری قومی، گردشگری مناسب، گردشگری پایدار، سفرهای زیست محیطی، اکوونچرها، تعطیلات در طبیعت. که به نوعی آموزشی است زیرا اطلاعاتی را قبل، حین و بعد از سفر ارائه می دهد. در اصل نوعی تعامل میان روستا نشینان و شهرنشینان است که سبب رشد هر دو محیط می‌شود.

گردشگری اکو-فرهنگی

با تقاضای گردشگران مدرن و روندهای جدید، اکوتوریسم به مرحله بعدی خود می‌رود و خود را به عنوان گردشگری اکو-فرهنگی مطرح می کند. جستجو برای تماس با طبیعت را با ارزش دادن به اصالت فرهنگی، پایداری محیطی، تجربیات جدید و تعداد سفرهای بیشتر با اقامت کوتاه‌تر در هر مکان پیوند می‌دهد. به این معنا که هم‌زیستی بین گردشگری طبیعی و گردشگری فرهنگی ایجاد می‌کند که با پایداری و محدودیت‌های استفاده، فعالیت‌های مقیاس کوچک و تجربه گردشگری با کیفیت بالا پشتیبانی می‌شود.

گردشگری اکو-فرهنگی شکل جدیدی از گردشگری است که هدف اصلی آن تولید ثروت، سلب مالکیت زمین و بهره برداری از منابع ساکنان و کشورها به منظور سود بردن شرکت های بزرگ نیست. این خود را در مفهوم جدیدی از گردشگری، هم از نظر اجتماعی-اقتصادی و هم به عنوان یک فعالیت عملی، تثبیت کرده است، که حفاظت از مکان‌های طبیعی و فرهنگی را با مزایای اقتصادی و تفریحی از طریق توسعه پایدار ترکیب می‌کند و شرایط جوامع دریافت‌کننده را بهبود می‌بخشد. انگیزه اصلی مشاهده، قدردانی و تفکر به عنوان یک تجربه در محیط طبیعی و فرهنگی است.

این امر مستلزم یک پلتفرم و توسعه پایدار محلی است که تمام بخش های گردشگری را در بر می گیرد (برنامه ریزی گردشگری، ظرفیت حمل). تعادل اجتماعی-اقتصادی و زیست محیطی را شامل می‌شود.

گردشگری اکو-فرهنگی​
سبک-طراحی-ویلای-کلاسیک-فرلی-ویلا

ویژگی اقامتگاه بومگردی

قطعا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن همخوانی آن با طبیعتی‌ست که ویلا در آن ساخته شده است. برای مثال احداث یک کلبه چوبی (جنگلی) در یزد، قطعا با استقبال کسی روبه رو نخواهد شد، چون افرادی که به منطق کویری سفر می‌کنند به دنبال حسی هستند که کویر و آسمانش به آن‌ها القا می‌کند نه به دنبال شنیدن صدای چوب خشک شده به کار رفته در سقف کلبه.

به صورت کلی هر اقامتگاه سه ویژگی اصلی دارد؛

  • یک اقامتگاه گردشگری نباید به اقتصاد مردم بومی صدمه بزند.
  • یک عامل مزاحم در محیط به شمار نیاید.
  • جنبه‌ی آموزشی برای گردشگران نیز داشته باشد.
مشاوره فرلی ویلا

همین الان مشاوره بگیرید

انواع اقامت بومگردی و نحوه‌ی احداث آن

اقامت بومگردی به فرآیند اقامت در محیط‌های روستایی یا محل‌های محدود شهری با هدف تجربه زندگی محلی، فرهنگ و طبیعت محیط اطراف اشاره دارد. در این نوع اقامت، تلاش بر ارتباط مستقیم با مردم و محیط بومی، تجربه غذاهای محلی، مشارکت در فعالیت‌های روستایی و انجام فعالیت‌هایی نظیر کشاورزی و دست‌ساز را تضمین می‌کند. اقامتگاه‌ها معمولاً با الهام از معماری محلی طراحی شده‌اند و تلاش دارند تا تجربه‌ای اصیل و تمایز دهنده را به مهمانان ارائه دهند.

بوتیک هتل​

بوتیک هتل

بوتیک هتل‌ها ظاهری بسیار دنج و متفاوت تر از هتل‌های عادی دارند، در محیط فانتزی و شخصی‌سازی شده هستند. برخی از بوتیک هتل‌ها در هر سالن و اتاق دارای تفاوت در سبک هستند و این سبب می‌شود که افراد با روحیات متفاوت را جذب خود کنند. به اندازه‌ی هتل عادی وسعت و امکانات ندارد، همچنین غذا‌هایی که برایتان سرو می‌شود، اصولا غذا‌های بومی همان منطقه است. در اصل المان اصلی که هنگام ساخت بوتیک هتل باید به آن توجه کنید؛ رنگ‌بندی، پوشش داخلی دیواره و سبک اجرایی دکوراسیون است.

خانه‌های سنتی

خیلی از این خانه‌های سنتی، بازسازی شده‌اند و به اقامتگاه بومگردی تبدیل شده‌اند. برخی از آن‌ها هم به صورت سفارشی ساخته شده‌اند. کلبه‌های جنگلی در شما و کلبه‌های کپری در مناطق کوهستانی از جمله کلبه‌های مورد علاقه‌ی افراد هستند. کلبه‌های چوبی نیز به گونه‌ای زیر شاخه‌ی خانه‌های سنتی قرار میگیرند، چرا که بیشتر در آب و هوای شمال ایران ساخته می‌شوند و تداعی کننده‌ی آب و هوای مرطوب و شمالی هستند.

خانه‌های سنتی​
هاستل

هاستل

کلمه‌ی هاستل از دو واژه‌ی (Host + Hotel) ساخته شده است، در دهه‌ی 20 میلادی زمانی که مردم عادی امکان اقامت در هتل‌های لوکس و حتی عادی را نداشتند، رونق گرفت. هاستل در واقع اقامتگاهی است که در هر اتاق آن چند تخت وجود داشته و این تخت‌ها هستند که اجاره داده می‌شوند.
از نظر ظاهری هاستل‌ها شبیه خوابگاه‌های دانشجویی هستند که در آن‌ها آشپزخانه و سرویس بهداشتی نیز مشترک هست. معمولا افراد فضای خصوصی ندارند و برای مدت کوتاهی در یک هاستل اقامت می‌کنند. هاستل‌ها معمولاً توسط گروهی از دوستان که با هم سفر می‌کنند یا توسط افرادی که توانایی پرداخت هزینه سوئیت و هتل را ندارند، اجاره می‌شود. آنچه که باعث کاهش قیمت هاستل در مقایسه با هتل و سوئیت و آپارتمان می‌شود، تعداد تخت‌های قابل اجاره دادن در هر واحد است. هر چقدر تعداد تخت‌ها بیشتر باشد، قاعدتاً هزینه اجاره تخت هاستل نیز کمتر خواهد شد. ساخت هاستل به عنوان اقامتگاه بومگردی هزینه‌ی بسیاری دارد اما اگر در محلی احداث شود که گردشگران بسیاری را جذب می‌کند، قطعا سودی بیشتر از سود یک هتل معمولی دارد، چون در کوتاه مدت هزینه‌ی نگهداری کمتری دارد.

اکوکمپ

اکوکمپ تفاوت چندانی با اقامتگاه بومگردی ندارد، از لحاظ تئوری و اصولی اکوکمپ‌ها معمولا همان خانه‌های یا قلعه‌های سنتی هستند که مورد بازسازی قرار گرفته اند؛ از امکانات رفاهی زیادی برخوردار نبوده و معمولا آشپزخانه و دستشویی در آن‌ها مشترک است. لیکن در مناطق خاصی که امکان احداث ساختمان جدید وجود ندارد، بهترین گزینه بازسازی یک اقامتگاه و ایجاد اکوکمپ است که انواع آن به لیست ذیل می‌باشد.

  • خانه‌های سنتی و بومی
  • خانه‌های گنبدی
  • کلبه‌های چوبی
  • چادرهای عشایری
  • خیمه
  • اتاقک‌هایی ساده با تزئینات ویژه
اکوکمپ
نیچر کمپ​

نیچر کمپ

نیچر کمپ یا کمپ طبیعی یک منطقه‌ی حفاظت شده توسط بومیان یک منطقه است، که افراد امکان چادر زدن، گذراندن زمان در یک محیط طبیعی کاملا امن را می‌دهد. بسیاری از این کمپ‌ها خودشان چادر، پشه‌بند، محلی برای آتش زدن هیزم و حتی مواد غذایی کنسرو شده یا منجمد شده را تامین می‌کنند. این مناطق حفاظت شده‌ای که به دست بومیان اداره می‌شود، این امکان را فراهم می‌کند در صورت گزش حشرات به سرعت افراد تحت درمان قرار بگیرند. افرادی که دست به احداث نیچرکمپ می‌زنند، معمولا باید بومی یک منطقه باشند و توانایی اداره‌ی یک فضای روی باز، چه از لحاظ بهداشتی چه ارائه خدمات را داشته باشند.

توصیه هایی برای طراحی اقامتگاه ویلا

ساخت اقامتگاه بومگردی، جدا از بودجه‌ای که برای ساخت آن در نظر می‌گیرید نیاز دارد که سود و زیان خود از احداث و کسب درآمد از آن را در نظر بگیرید، همواره به این صورت نیست که اگر یک اقامتگاه گردشگری بسیار مجهز و استاندارد داشته باشید، پس تعداد گردشگران زیادی جذب آن خواهد شد؛ بلکه محل قرارگیری آن اقامتگاه و شناخت نسبی افراد محلی نیز به پیشرفت شما کمک بسیاری خواهد کرد. از این نظر می‌توانید با کارشناسان فرلی‌ویلا برای صفر تا صد احداث یک ویلای بومگردی کمک بگیرید.

پروژه‌های ویلایی

مشاوره فرلی ویلا

همین الان مشاوره بگیرید

پرسش و پاسخ

زمانی که می‌خواهیم، ویلای خود را به اقامتگاه بوم‌گردی بدل کنیم، حتما سازه‌ی ما باید اسکلت استاندارد بین‌المللی را داشته باشد؛ از لحاظ ایمنی (سیستم اطفای حریق، دزدگیر، درب ضد سرقت، شیشه‌های سیکوریت و…) را داشته باشد. به یاد داشته باشید اولویت یک مجموعه‌ی بومگردی (چه بزرگ، چه کوچک) نظافت آنجاست، پس حتما برای این که نظافت اقامتگاه شما حفظ شود، هنگام انتخاب متریال، از مصالح روکش دار (لعاب، رنگ و…) استفاده کنید که در طولانی مدت دچار فرسودگی نشوند.

بسته به موقعیت مکانی شما و ظرفیت اقامتگاه شما، همچنین امکانات رفاهی؛ از سالی حداقل 47 میلیون تومان تا 3.5 میلیارد تومان برای شما درآمد خواهد داشت. در صورتی که اقامتگاه شما توریست غیر ایرانی داشته باشد، می‌توانید درآمد خود را به دلار برآورد و حساب کنید.

ویلای بومگردی به تنهایی تنها نیاز به مجوز ساخت، پایان کار است. چنانچه بخواهید یک اقامتگاه گردشگری با چندین ویلا یا کلبه احداث کنید؛ به مدارکی اعم از: گواهی عدم سوء پیشینه‌ی مدیر اقامتگاه، پروانه بهره برداری، تعهدنامه رسمی، مجوز اقامتگاه، محل دقیق اقامتگاه و… می‌باشد.