4 نکته تاثیر گذار برای ساخت نما ویلا

چه چیزی ویلای شما را برجسته می‌کند و آن را به ساختمانی زیبا و هارمونیک تبدیل خواهد کرد؟ قطعاً برای پاسخ به این سوال نظرات گوناگون و فاکتورهای کلیدی متفاوتی مطرح است. اما همگی می‌دانیم که نمای ویلا مهم‌ترین المان در زیباسازی و شخصیت‌ سازی معماری خانه‌های ویلایی است. همین مقدمه ساده کافی است تا از اهمیت طراحی نمای ویلا مطلع شوید. در طراحی نمای ویلا دست بازی دارید. به ‌راحتی می‌توانید از میان انواع سبک‌های مدرن، کلاسیک، روستیک، سنتی و حتی ایده‌ی خلق خانه‌های روستایی و جنگلی و... نمای ساختمان خود را انتخاب کنید. اما این نما باید با ساختار کلی ساختمان هماهنگ شده و در خلق بنایی زیبا و متناسب موفق باشد. اگر چه در انتخاب نوع نما دست بازی دارید؛ اما لازم است تا در طراحی نما ویلا برخی نکات کلیدی را رعایت کنید. در این مقاله از فرلی ویلا به چهار عامل مهم از اصول طراحی نما برای ساختمان‌های ویلایی می‌پردازیم.

چرا باید طراحی و ساخت نما ویلا را جدی بگیرید؟

ساختمان‌های ویلایی زمانی باعث آرامش و آسایش شما هستند که در نگاه شما زیبا باشند. ساختمان‌ها بدون توجه به نما و یا با نمای غیر هارمونیک و آشفته هرگز نمی‌توانند حس لذت‌ بخش آرامش حضور در خانه‌ای ویلایی را تداعی کنند. این در حالی است که برای ارزش ‌آفرینی به ساختمان و ایجاد شخصیت و هویت بصری به اصول طراحی نمای ویلا نیاز داریم.

نما، چهره ساختمان است و قطعاً همین چهره اولین چیزی است که از ساختمان دیده می‌شود. طراحی نما ویلا در اولین برداشت دیگران از ساختمان تأثیرگذار است. وقتی نما نتواند نگرش مثبتی در دیگران ایجاد کند، قاعدتاً این نگاه منفی تا داخل ساختمان و بررسی تمامی امکانات و قابلیت‌ها نیز ادامه پیدا می‌کند. در این ‌صورت هرگز نمی‌توانیم ساختمان خود را به ‌عنوان ویلایی زیبا، مدرن و با امکانات جذاب و کامل معرفی کنیم.

اما اهمیت طراحی نمای ویلا فراتر از زیبایی در کیفیت ساخت و افزایش طول عمر مفید سازه است. نمای ویلا از ساختمان در مقابل شرایط نامساعد جوی محافظت کرده و مانع از فرسایش بخش‌های داخلی بنا می‌شود. بنابراین علاوه ‌بر زیبایی و افزایش ارزش ساختمان تا ایجاد شخصیت بصری به اصول طراحی نمای ویلا برای افزایش عمر مفید ساختمان نیز نیاز داریم.

بنر تماس - فرلی ویلا

فاکتورهای کلیدی ساخت نما چه هستند؟

برای آغاز ساخت نما ویلا با عوامل گوناگون روبرو هستیم. قطعاً شرایط اقلیمی مهمترین عامل تعیین ‌کننده است. در عین‌ حال لازم است تا برای موقعیت سازه و همچنین سبک طراحی معماری سازه و حتی چگونگی طراحی محوطه فکر کنیم. در نهایت نیز با موضوعات دیگری از قبیل شرایط فرهنگی و یا موقعیت منطقه و حتی قوانین محدود کننده روبه‌رو می‌شویم. با این رویکرد ۴ نکات طراحی نمای ویلا را بررسی می‌کنیم.

فاکتورهای کلیدی ساخت نما ویلا

1) در انتخاب مصالح برای نمای ویلا دقت کنید:

انتخاب مصالح اولین قدم جدی شما برای ساخت نما ویلا است. قاعدتاً در مرحله طراحی به سبک‌ها فکر کرده‌اید و جزئیات لازم برای اجرای نمای ساختمان را پیش کشیده‌اید. اما در مرحله اجرایی لازم است تا متریال مناسب سبک ویلای خود را انتخاب کنید. دقت کنید که هر نوع مصالحی برای هر نوع نما ساختمان‌های ویلایی مناسب نیست. در انتخاب نوع متریال و یا مصالح طراحی نمای ویلا این نکات را مد نظر داشته باشید:

  • متریال نما از استحکام کافی برخوردار باشد.
  • با توجه به ابعاد ساختمان انتخابی تا تأثیر منفی بر افزایش وزن مرده بنا نگذارد.
  • روش اتصال متریال نما بر پیکره سازه را بررسی کنید و مطمئن شوید که ساختمان شما قابلیت اتصال متریال نما را دارد.
  • در هنگام خرید متریال و مصالح متوجه قیمت آنها باشید.

*بیشتر بخوانید: بهترین متراژ برای ساخت ویلا

این موارد نکات کلی برای انتخاب مقدماتی سبک متریال در طراحی نما ویلا هستند. در انتهای این مرحله می‌توانید به دسته ‌بندی مشخصی از متریال و یا مصالح مورد نیاز خود دست پیدا کنید. اما در بازار برای هر دسته ‌بندی از متریال با محصولات متنوع که کیفیت ساخت و کارایی متفاوت دارند، روبه‌رو می‌شوید. لذا لازم است تا عامل مهم دیگری از نکات طراحی نمای ویلا را مد نظر داشته باشید.

طراحی نما ویلا مدرن

2- با دقت مشخصه‌های فنی متریال نما را بررسی کنید:

متریال برای نماسازی گوناگون است. حتی در یک دسته‌بندی مشخص مثلاً سنگ‌های ساختمانی با طیف گسترده از انواع محصولات روبرو می‌شوید که هر کدام کیفیت و کارایی متفاوتی دارند. بنابراین لازم است تا متریال انتخابی را از نظر مشخصات فنی نیز بررسی کنید. اما این مشخصات فنی در اصول طراحی نمای ویلا چه هستند؟

  • مصالح کار شده در نما باید ضریب انتقال حرارتی کمی داشته باشند. به نوعی این متریال‌ها باید از خصوصیات عایق گرما و یا سرما برخوردار باشند.
  • خصوصیات عایق صوتی داشته باشند.
  • با توجه به شرایط اقلیمی منطقه انتخاب شوند تا در دراز مدت و به ‌علت برخی شرایط نامساعد جوی فرسوده نشوند.
  • در مقابل حریق مقاوم باشند تا در صورت آتش‌ سوزی تأثیری در گسترش حریق نداشته باشند.
  • به ‌راحتی نصب شوند و پس از اجرا به ‌خوبی بر سطح کار بچسبند.
  • در برابر چرخه‌های ذوب و یخبندان مقاوم باشند.
  • مقاومت فیزیکی کافی برای تحمل بارهای ضربه‌ای و یا لرزشی را داشته باشند.
  • بتوانیم متریال نما را در ارتفاع بلند ساختمان استفاده کنیم.

موارد ذکر شده همگی فاکتورهای تعیین ‌کننده برای مشخصات فنی متریال نما هستند. البته این فاکتورها نسبی هستند و قاعدتاً این ‌طور نیست که متریالی همه این فاکتورها را داشته باشد. اما به یاد داشته باشید که در کنار زیبایی و جلوه‌ی بصری توجه به این فاکتورها از اصول طراحی نمای ویلا امری کلیدی است که در کارایی و طول عمر بنا تأثیرگذار است.

بنر تماس - فرلی ویلا

3- نما را با توجه به موقعیت بنا طراحی کنید:

موقعیت، عامل تعیین‌ کننده برای ساخت نما ویلا است. اما منظور از موقعیت چیست؟ آیا لزوماً به جهت‌گیری ساختمان اشاره می‌کند و یا برای فاکتورهای کلی‌تر است؟ موقعیت از نکات طراحی نمای ویلا است که می‌توانیم در چندین مرحله بررسی کنیم:

  • موقعیت جغرافیایی (اقلیم): برای طراحی نمای ویلا کاملاً تحت تأثیر مستقیم اقلیم هستیم. در مرحله قبلی از اهمیت توجه به شرایط آب‌وهوایی برای انتخاب نوع مصالح صحبت کردیم. حالا یک قدم بالاتر باید این طراحی نیز همسو با شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی باشد. به‌ عنوان مثال الگوی طراحی نما ویلا در مناطق بارانی به ‌کلی با طراحی در مناطق کوهستانی و یا گرم و خشک متفاوت است. چگونگی طراحی نما در گرم شدن، سرد شدن و حتی پایداری ساختمان تأثیر می‌گذارد. کافی است تا در انتخاب رنگ نما برای ویلا اقلیم گرم و خشک کم‌توجهی کنید. در این ‌صورت چگونه می‌خواهید از شر گرمای طاقت ‌فرسای محیط رهایی بخشید؟
  • موقعیت منطقه‌ای: همجواری بنا در الگوی طراحی نمای ویلا نیز تأثیرگذار است. معماران باتجربه می‌دانند که ویلاهای زیبا در هارمونی با موقعیت منطقه‌ای اطراف خود شکل می‌گیرد. وجود درختان، تپه، کوهپایه، قرارگیری در شیب و یا ساخت ویلا در ارتفاع همگی شرایط منطقه‌ای هستند که رنگ‌وبوی طراحی نما را متفاوت می‌کنند.
  • موقعیت عرفی و محدودیت‌های قانونی: گاهی از نگاه عرفی لازم است تا نما را طراحی کنید و یا حداقل تغییراتی در ساختار کلی نما ایجاد کنید. البته می‌توانید هنجارشکن باشید و بدون در نظر گرفتن شرایط عرف منطقه نمای ساختمان خود را طراحی کنید؛ اما توجه داشته باشید که در مراحل جواز ساختمان لازم است تا نمای بنا مورد تأیید قرار بگیرد. لذا ممکن است در انتخاب نوع نما با برخی محدودیت‌های قانونی روبرو شوید.

نورپردازی نمای ویلا

4- سبک و هنر نورپردازی:

سبک یک عامل تعیین ‌کننده برای ساخت نمای ویلا است. بدون در نظر گرفتن سبک این احتمال وجود دارد که نمای ساختمان ما حالتی آشفته، گیج‌کننده و حتی زشت و نامتوازن داشته باشد. سبک‌ها برای نظم بخشیدن به روش طراحی و ساخت نما ابداع شده‌اند و لزوماً دست‌وپای ما را برای ارائه خلاقیت‌ها محدود نمی‌کنند. شما باید به سبک‌ها در طراحی نما ویلا پایبند باشید؛ اما لازم است تا در مراحل اجرایی از فاکتور تعیین‌ کننده خلاقیت و حتی سلیقه استفاده کنید.

به ‌طور کلی سبک‌ها چارچوب را معین می‌کنند و حالا این شما هستید که می‌توانید آزادانه در این چارچوب برای طراحی خلاقانه و سلیقه‌ای اقدام کنید. سبک‌ها برای طراحی نما ویلا متنوع هستند.

سبک کلاسیک، نئوکلاسیک، مدرن، انتزاعی، روستیک و سنتی بیشترین کاربرد را دارند که به فراخور نوع سازه، موقعیت جغرافیایی سازه، ابعاد و البته بودجه تعیین می‌شوند. نورپردازی نما بخشی از سبک است که جهت دید در شب به ساختمان اضافه می‌شود. نگاه شما در الگوی طراحی نما، نوع نورپردازی را معین خواهد کرد. مثلاً به ‌ندرت پیش می‌آید تا کسی بخواهد کل نمای روستیک یک خانه را نورپردازی کند.

چرا که چنین ساختمان‌هایی با جانمایی چند روشنایی عمومی و کاربردی زیباتر هستند. اما نورپردازی تأکیدی در نماهای کلاسیک و نئوکلاسیک کاملاً برجسته است. این ساختمان‌ها با حجم قابل ‌توجه چراغ‌های تأکیدی در شب روشن می‌شوند تا نمای مجلل آنها هر چه باشکوه‌تر دیده شود.

بنر تماس - فرلی ویلا

توصیه‌هایی برای طراحی نمای ویلا

نما، بیانگر شخصیت ساختمان است و می‌تواند هویت بصری آن را تعیین کند. از طرفی این شخصیت‌سازی کاملاً بیانگر سلیقه معمار و صاحب ساختمان است. بنابراین مطمئن باشید که نمای ساختمان ویلایی شما در دیدگاه دیگران نسبت‌ به شما تأثیرگذار است؛ اما این موضوع چه اندازه اهمیت دارد؟

قاعدتاً در نماسازی به‌ دنبال قضاوت دیگران نیستیم؛ بلکه هدف نهایی زیبایی سازه، استحکام و ماندگاری آن برای لذت و استراحت و البته ارزش‌آفرینی خودمان است. شما در شخصیت آفرینی ساختمان خود دست بازی دارید. اما توصیه می‌کنیم که اصل سادگی را در پیش بگیرید.

سادگی در عین زیبایی می‌تواند فضای بصری ساختمان را به محیطی جذاب، دوست‌داشتنی و کاربردی تبدیل کند. ساختمانی که به‌ دور از نماهای شلوغ هرگز تکراری نخواهد شد و تا همیشه زیبا و جذاب است.

در طراحی نمای ویلا برای رسیدن به محیطی با فضایی آرام اقدام کنید. این ساختمان قبل ‌از آنکه برای شکوه و زیبایی باشد، باید تداعی کننده حس آرامش در روزهای استراحت شما شود. برای مشاوره جهت طراحی نما ویلایی و مراحل اجرایی ساخت نما در هر سبک و هر نوع اقلیمی می‌توانید از خدمات تخصصی گروه فرلی ویلا استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *