اصول طراحی روف گاردن در باغ ویلا

روف گاردن از ایده‌های جذاب در معماری مدرن است. همه ساختمان‌ها پشت‌بام دارند و این فضا بستر بسیار عالی برای انجام کارهای بسیار زیاد مانند روف گاردن است. اگر چه ایده‌ی روف گاردن برای توسعه فضای سبز خصوصی شده در سطح شهرها و ساختمان‌های آپارتمانی متداول است؛ اما این ایده در جمع خانه باغ‌ها هم مورد توجه قرار دارد. روف گاردن در باغ ویلا فضایی برجسته است که قرار است مکمل محیط سبز باغ در هر چه زیباتر کردن و کاربردی‌تر ساختن ساختمان اصلی باشد. برای طراحی روف گاردن در باغ ویلا با مؤلفه‌های متعددی مواجه هستیم. این باغ‌های زیبا در سقف خانه‌ها با دیگر باغ‌ها متفاوت هستند. در طراحی روف گاردن باید به ارتفاع ساختمان، ملاحظات معماری و فنی ساختمان، ابعاد باغ، جهت تابش آفتاب، موقعیت جغرافیایی، جهت وزش باد و حتی چگونگی تأمین آب و مقررات شهرداری‌ها توجه کنید. برای طراحی روف گاردن در باغ ویلا باید از گیاهان در کنار عناصر محیطی مانند انواع کفپوش، آلاچیق، مبلمان باغ و... استفاده کنید. این فضاها باید حسی از زیبایی و آرامش داشته باشند. اما نباید باعث تخریب ساختمان شوند و همچنین نباید باعث کمرنگ شدن باغ اصلی خانه باشند. در این مقاله از فرلی ویلا قرار است تا به تمامی نکات از طراحی روف گاردن در باغ ویلا بپردازیم.

اصول طراحی روف گاردن

برای طراحی روف گاردن در باغ ویلا باید به چند نکته هم‌زمان توجه کنید. اول آنکه قرار است باغی را در پشت بام خانه‌ای ویلایی راه‌اندازی کنید. بنابراین به گیاهان مناسب این کار نیاز دارید. دوم اینکه باید این باغ کوچک در تعامل با باغ و یا محوطه سبز اصلی باغ ویلا باشد تا هر چه بیشتر به چشم بیاید. از طرفی باید باغ جذاب شما متناسب با ابعاد سازه ویلایی طراحی‌ شده و خطری برای ساختمان نداشته باشد.

روف گاردن یک باغ مصنوعی است. تمام گیاهان آن به سلیقه شما انتخاب ‌شده و رشد می‌کنند. اما باید در این‌باره هوشمندانه تصمیم‌گیری کنید. گیاهان حساس به آفتاب، گیاهان با نیاز به آبیاری زیاد و یا گیاهان غیربومی و حتی حساس به وزش باد مناسب جانمایی در روف گاردن در باغ ویلا نیستند. برای طراحی روف گاردن باید به ویژگی‌های منحصر به فرد تراس پشت‌بام خود فکر کنید. این ویژگی‌ها به قرار زیر هستند:

  • ویلا در چه موقعیت جغرافیایی قرار دارد؟ آب‌وهوا در آن محل چگونه است؟
  • ابعاد پشت‌بام چه مقدار است؟ چه مقدار از مساحت پشت‌بام برای ساختن روف گاردن استفاده می‌شود؟
  • جهت گردش آفتاب در طول روز چگونه است؟
  • آیا تمام فضای پشت‌بام آفتاب‌گیر است؟
  • ارتفاع ساختمان چه مقدار است؟ آیا پشت‌بام بادگیر است؟
  • آیا سازه ساختمانی از نظر عمرانی تحمل جانمایی یک باغ را دارد؟
  • آیا می‌توانید آب مورد نیاز این باغ پشت‌بامی را تأمین کنید؟
  • روش دسترسی به پشت‌بام چگونه است؟ آیا لازم است یک راه دسترسی جدید به طرح ساختمان اضافه شود؟
  • قرار است با روف گاردن در باغ ویلا چه کار کنیم؟ نوع تفریحات مورد نظر شما چه هستند؟

با در نظر گرفتن این سؤالات، تازه اولین قدم‌های ما برای طراحی روف گاردن در باغ ویلا آغاز می‌شود. برای طراحی روف گاردن اصول زیر را مد نظر داشته باشید.

*بیشتر بخوانید: طراحی محوطه ویلا و طراحی باغ ویلا

بنر تماس - فرلی ویلا

روف گاردن یک محیط باز است

اولین نکته برای طراحی روف گاردن در باغ ویلا توجه به باز بودن محیط آن است. این باغ خانگی قرار است بر پشت‌بام خانه‌ها دایر شود و در این محیط پشت‌بامی هیچ پناه معینی برای حفاظت از گیاهان وجود ندارد. در این ‌صورت یا باید دست ‌به ‌کار شوید و دیواری، سایبانی و یا باد‌شکنی دایر کنید و یا از گیاهان مقاوم در مقابل تابش دائمی آفتاب و وزش باد و حضور شرایط نامساعد جوی بهره‌مند شوید.

در سمت دیگر ماجرا، بهره‌مندی مناسب از گیاهان برای فضاسازی محیط باز پشت‌بام است. روف گاردن برای زیبا کردن محیط پشت‌بام نیست. بلکه برای کاربردی کردن این محیط طراحی می‌شود. قرار است با جانمایی مناسب گیاهان علاوه ‌بر زیبایی، حسی از طبیعت را القا کرده و هنر محصورسازی را بیافرینیم. از طرفی می‌توانیم از پتانسیل گیاهان برای خلق سایه و یا بادگیر استفاده کنیم.

گیاهان در روف گاردن

روف گاردن به گیاهان مناسب نیاز دارد

از هر گیاهی نمی‌توانید در طراحی روف گاردن در باغ ویلا استفاده کنید. از طرفی قرار نیست تا تمام پهنه پشت‌بام باغ ویلا را به جنگلی انبوه و تودرتو تبدیل کنید. گیاهان باید متناسب با ابعاد پشت‌بام، ارتفاع ساختمان و موقعیت جغرافیایی باشند. بهتر است برای انتخاب گیاهان طراحی روف گاردن این نکات را در نظر بگیرید:

  • از گیاهان بومی منطقه جغرافیایی استفاده کنید.
  • از گیاهان مقاوم در مقابل باد و یا تابش نور خورشید استفاده کنید.
  • گیاهان با ریشه‌های عمیق، مناسب طراحی روف گاردن نیستند. پشت‌بام فضای کافی برای ریشه طولانی این گیاهان را در اختیار ندارد.
  • از گیاهان برگ‌ریز برای طراحی روف گاردن استفاده نکنید.
  • از گیاهان با نیاز به آبیاری کم استفاده کنید.
  • در طراحی روف گاردن برای ابعاد مناسب رشد گیاهان هدف برنامه داشته باشید.

در جانمایی گیاهان افراط نکنید. اگر چه روف گاردن نام بزرگ باغ را یدک می‌کند؛ اما شما در محیط باغ ویلای خود قطعاً حضور پررنگ درختان و گیاهان را تجربه می‌کنید. شاید برای طراحی روف گاردن آپارتمان‌های شهری به حضور پررنگ گیاهان نیاز داشته باشیم. اما برای طراحی روف گاردن در باغ ویلا ماجرا جور دیگری است. در این فضا از حضور سبک گیاهان در تکمیل نمای باغ برای طراحی روف گاردن استفاده کنید. به شکلی که بخش بزرگی از فضا برای جانمایی تفریحات کنار گذاشته شود.

از بسترهای مناسب کاشت گیاهان استفاده کنید

برای طراحی روف گاردن با دو گروه ساختمانی مواجه هستیم:

  1. ساختمان‌هایی که برای طراحی روف گاردن ساخته شده‌اند.
  2. ساختمان‌هایی که در طراحی سازه آنها حضور روف گاردن پیش ‌بینی نشده است.

توجه کنید که در هر پشت‌بام می‌توانید روف گاردن بسازید. اما هر سبک روف گاردن را نمی‌توانید در هر نوع پشت‌بام دایر کنید. سازه ساختمانی باید ظرفیت کافی تحمل بار روف گاردن را داشته باشد.
اگر از همان ابتدای ساخت ویلا به طراحی روف گاردن در باغ ویلا فکر کرده باشید، قطعاً مهندس عمران و معمار بنا پیش ‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ است. مثلاً سازه ساختمانی تحمل بار سنگین یک روف گاردن عظیم را دارد. از طرفی سقف با عایق‌بندی مناسب پوشیده شده‌ است. در عین ‌حال بستر جانمایی ملزومات روف گاردن مانند بادگیرها و آلاچیق فراهم است. در چنین ساختمان‌هایی می‌توانید بستر خاکی ایجاد کرده و حتی از درختان سایه‌دار با تنه‌ای بلند استفاده کنید.

اما اگر در ساختمان باغ ویلای شما پیش‌ بینی‌های لازم انجام نشده است، می‌توانید از بسترهای سبک‌تر برای طراحی روف گاردن استفاده کنید. مثلاً به ‌جای تقویت سازه و یا بازسازی سقف از گلدان‌های بزرگ در ابعاد باغچه‌ای مناسب طراحی روف گاردن در باغ ویلا استفاده کنید. اگر چه در این گلدان‌ها نمی‌توانید درخت‌های سایه‌دار بکارید؛ اما می‌توانید بستر کافی مناسب طراحی یک فضای سبز پویا را فراهم کنید.

نقش دیوار در طراحی روف گاردن

نقش دیوار در طراحی روف گاردن

دیوار از عناصر تأثیرگذار محیط است که می‌تواند فضای روف گاردن را به‌ کلی متحول کند. اول آنکه دیوارهای پشت‌بام در امتداد دیوارهای ساختمان قرار می‌گیرند. لذا حضور این دیوارها بار مضاعف بر روی سقف سازه نیستند. از طرفی هر دیوار می‌تواند یک بادگیر تمام ‌عیار باشد که هم برای گیاهان روف گاردن و هم برای شما که قرار است از این فضا استفاده کنید، مناسب است.

دیوار باعث نظم طراحی روف گاردن نیز می‌شود. با دیوارها می‌توانیم حدود فضاسازی‌ها را معین کنیم. همچنین می‌توانیم از پتانسیل عمودی دیوارها برای ایجاد فضای سبز طبقاتی بهره‌مند شویم. از طرفی هر دیوار می‌تواند محل زندگی یک گیاه رونده اما جذاب و زیبا باشد.
برای طراحی روف گاردن در باغ ویلا به یک یا چند دیوار نیاز دارید. اما قرار نیست تا کل محیط را مستتر کنید. بهتر است یک یا دو سمت روف گاردن را دیوار کشی کنید. این دیوارها می‌توانند در سمت وزش باد باشند و یا در بسترسازی محیط روف گاردن در باغ ویلا تأثیر بگذارند. همچنین می‌توانید از جانمایی مناسب دیوارها برای خلق فضاهای خصوصی ‌شده استفاده کنید. در انتخاب متریال دیوار نیز هوشمندانه تصمیم بگیرید. گاهی نیاز شما با یک دیوار جذاب چوبی تأمین می‌شود. اما گاهی باید از دیوارهای آجری استفاده کنید.

برای باغبانی در روف گاردن آماده باشید

طراحی روف گاردن تازه اول رویارویی شما با این باغ زنده در سقف خانه است. این باغ کوچک به مانند هر باغ دیگری به رسیدگی نیاز دارد. حتی مقاوم‌ترین گیاهان نیز باید رسیدگی شوند. بنابراین باید در طراحی روف گاردن اصول درست باغبانی را پیش ‌بینی کرده باشید. این اصول به قرار زیر هستند:

  • از گیاهان با روش نگهداری کم‌وبیش یکسان استفاده کنید.
  • برای آبیاری گیاهان برنامه‌ریزی کنید. حتماً ملزومات کافی آبیاری مانند شیلنگ‌های مخصوص روف گاردن را تهیه کنید.
  • بازه رسیدگی به گیاهان مانند کود دهی به آنها را در نظر داشته باشید.
  • در طراحی روف گاردن مکان انباری مانند را برای نگهداری از وسایل باغبانی ایجاد کنید.

در نظر داشته باشید که روف گاردن خانه باغ شما فقط برای فصل بهار و تابستان طراحی نشده است. گیاهان این باغ کوچک پشت‌بام نشین در ایام سرد سال نیز به رسیدگی و باغبانی نیاز دارند.

مبلمان در روف گاردن

از مبلمان مناسب طراحی روف گاردن استفاده کنید

مبلمان روف گاردن شباهت زیادی به مبلمان باغ ویلا دارد. این مبلمان‌ها باید مخصوص استفاده در فضای باز طراحی‌ شده باشند. سبک و قابل ‌حمل باشند. همچنین از متریال مقاوم در مقابل آب‌وهوای نامساعد طراحی‌ شده باشند. بسیاری از روف گاردن‌ها دارای سقف و یا سایبان هستند.

حتی بخشی از محیط روف گاردن محصور است. اما به ‌هر حال این فضا نباید شبیه به خانه‌ها با طراحی بسته ساخته ‌شده باشد. فضای روف گاردن باز است و در این فضای باز قطعاً باد به ‌همراه گرد و خاک زیاد می‌پیچد. مبلمان‌های خانگی به هیچ حالت مناسب استفاده در روف گاردن در باغ ویلا نیستند.

می‌توانید از عناصر محیطی برای طراحی مبلمان روف گاردن استفاده کنید. مثلاً می‌توانید از پتانسیل دیوارها برای طراحی نیمکت‌های سکو مانند بهره‌مند شوید و یا از گلدان‌ها با طراحی صندلی در کنار آنها استفاده کنید.

*بیشتر بخوانید: طراحی و اجرای فضای سبز ویلا

بنر تماس - فرلی ویلا

تأثیر عناصر محیطی در طراحی روف گاردن

روف گاردن با هدف استفاده بهینه شما از فضای پشت‌بام طراحی ‌شده است. قرار است تا در محیط پشت‌بام با حضور فضای سبز حس و حال زیبا و دل‌نشینی را تجربه کنید. برای این کار علاوه ‌بر گل‌وگیاه به حضور مفید عناصر محیطی مانند آلاچیق، زمین بازی، سایبان، پیاده‌رو نیاز دارید.

  • آلاچیق:

آلاچیق از بحث‌های جدی در طراحی روف گاردن است. بدون تردید آلاچیق سنگین‌ترین سازه روف گاردن است. از هر نوع آلاچیق نمی‌توانید در این فضا استفاده کنید. چرا که آلاچیق نباید باعث بار مضاعف بر سازه اصلی ساختمان ویلایی باشد. برای طراحی و جانمایی آلاچیق حتماً نظر یک مهندس سازه را جویا شوید. معمولاً از آلاچیق‌های چوبی در ابعاد کوچک و نسبتاً سبک استفاده می‌کنند.

  • زمین بازی:

زمین بازی محوطه با پا خور زیادی است. چه کودکان و چه بزرگسال‌ها قرار است در این زمین ساعت‌ها جنب‌وجوش داشته باشند. طراحی زمین بازی باید برای پذیرش این حد از جنب‌وجوش آماده باشد. از طرفی بهتر است یک یا دو جبهه زمین بازی در انحصار دیوارها باشد. این دیوارها مانع از سقوط وسایل بازی می‌شوند.

  • پیاده‌روها:

محوطه سازی در طراحی روف گاردن بخش کلیدی است. اگر به فکر طراحی یک باغ کوچک هستید، باید فکری برای دسترسی ساده به تمام فضاها پیش ‌بینی کرده باشید. پیاده‌روهای روف گاردن بزرگ نیستند. طراحی ساده‌ای دارند، معمولاً از سنگ‌فرش‌های سبک در جانمایی این مسیرها استفاده می‌شود. بهتر است از پتانسیل چمن مصنوعی و حتی چمن طبیعی برای فضاسازی در اطراف مسیرهای تردد استفاده کنید.

  • سایبان‌ها:

سایبان‌ها از متعلقات کلیدی روف گاردن در باغ ویلا هستند. همیشه حضور یک سایبان در بخشی از سقف خانه پیش‌ بینی ‌شده است. این سایبان می‌تواند طراحی ثابت داشته باشد. اما توصیه می‌کنیم که سایبان‌ها با حس طبیعی‌تر را تجربه کنید. البته نمی‌توانیم در روف گاردن خانه‌ها انتظار درختان پهناور را داشته باشیم.

اما می‌توانیم از ابزارهای شبیه‌ساز سایه‌های درخت، مانند توری سایبان استفاده کنیم. با توری سایبان بدون محصورسازی محیط و با هزینه کم می‌توانید سایه‌هایی شبیه به سایه‌سار درختان را بیافرینید. از طرفی هیچ مانعی برای گردش هوای آزاد ایجاد نکرده‌اید. در نظر داشته باشید که خانه باغ‌ها ساختمان‌های بلند آپارتمانی نیستند. بلکه خانه‌های یک الی دو طبقه هستند که در دل باغی زیبا ساخته می‌شوند. گاهی می‌توان از حضور درختان تناور در اطراف ساختمان برای خلق فضاسازی و ایجاد سایه روی روف گاردن استفاده کرد.

نورپردازی در طراحی روف گاردن

نورپردازی در طراحی روف گاردن

نورپردازی بدون تردید از مهمترین الزامات طراحی روف گاردن در باغ ویلا است. اگر در محیط باغ دارای درختان تناور هستید و می‌توانید در طول روز از حضور آنها استفاده کنید؛ اما در فضای باز پشت‌بام خانه، پناه جدی از نور تند خورشید ندارید. برای همین معمولاً در شب هنگام از فضای روف گاردن استفاده می‌کنند. در این ‌صورت محیط پشت‌بام باید از روشنایی کافی برخوردار باشد.

نورپردازی روف گاردن هم برای زیباسازی است و هم برای کاربردی شدن محیط. در پشت‌بام سقفی وجود ندارد تا از چراغ‌های آویزی استفاده کنید. اما می‌توانید با جانمایی مناسب تیرک‌ها، نور محیطی بلندی را بیافرینید. همچنین می‌توانید از چراغ‌های دیواری و یا نورپردازی محوطه برای روشن کردن محیط روف گاردن استفاده کنید.

به فکر دسترسی ساده به باغ پشت‌بام خانه باشید

خانه‌های آپارتمانی با دسترسی ساده به پشت‌بام طراحی می‌شوند. پلکان عمومی این ساختمان‌ها معمولاً تا سقف بنا ادامه پیدا می‌کند. اما ممکن است در ساختمان ویلایی شما برای این منظور پیش ‌بینی‌های مناسبی صورت نگرفته باشد. مثلاً ممکن است دسترسی ساده به سقف خانه وجود نداشته باشد. در این ‌صورت باید به فکر طراحی یک دسترسی ساده و مفید باشید. برای اینکار لازم است تا از نظر کارشناسی مهندسین سازه بهره‌مند شوید.

نقطه کانونی در روف گاردن

یک نقطه کانونی ایجاد کنید

نقطه کانونی، الگوی طراحی روف گاردن شما را برجسته می‌کند. تمامی نکاتی که در این مطلب گفته‌ایم همگی مفید هستند؛ اما در نهایت نیاز به یک ساختار متمرکز دارند. روف گاردن بدون نقطه کانونی فضایی آشفته و گیج‌کننده می‌شود. اما با طراحی نقطه‌ی کانونی می‌توانیم هدف طراحی این باغ‌های پشت بامی را مدیریت کنیم.

این نقطه‌ی کانونی می‌تواند هر چیزی باشد. مثلاً می‌تواند آلاچیق روف گاردن باشد تا برای دسترسی به آن فضای باغ کوچک پشت‌بامی را پست سر بگذارید. می‌تواند یک دیوار با فضای سبز طبقاتی باشد. حتی می‌تواند یک آب‌نما و یا یک درخت با نمایی برجسته باشد. به‌ هر حال حضور نقطه‌ی کانونی باعث دیزاین منظم در فضای روف گاردن باغ ویلای شما خواهد شد.

شرکت طراحی روف گاردن در باغ ویلا

روف گاردن در باغ ویلا جذاب است؛ اما نباید در رقابت با محیط باغ طراحی ‌شده باشد. ساکنان آپارتمانی در خانه‌های شهری پناهی جز فضای سبز پشت‌بامی خود ندارند. اما در محیط باغ ویلا دست شما برای حضور در محیط اطراف ساختمان اصلی باز است. لذا شاید بهره‌مندی از روف گاردن در باغ ویلا را فراموش کنید. یک طراحی هوشمندانه روف گاردن باغ ویلا را در کنار محوطه ویلا قرار می‌دهد.

به شکلی که این محیط مکمل فضای باغ باشد. به ‌این ‌ترتیب اهالی خانه علاقه‌مند هستند که از محیط باغ ویلا در کنار روف گاردن استفاده کنند. برای طراحی روف گاردن در باغ ویلا با هر سبک و الگوی ساختمان ویلایی می توانید از خدمات تخصصی طراحی محوطه گروه فرلی ویلا بهرمند شوید. کارشناسان فرلی ویلا آماده هستند تا به شما برای هر نوع فضاسازی ساختمان های ویلایی تا باغ ویلاها مشاوره های لازم را ارائه نمایند.

به این مطلب چند امتیاز می‌دهید

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *