طراحی نما ویلا + معرفی سبک ها و متریال ها

نمای ویلا جلوه‌ی بصری از ظاهر کلی ساختمان است که در اولین نگاه مورد توجه هر کسی قرار می‌گیرد. همه ساختمان‌ها برای زیباتر شدن به طراحی نما نیاز دارند و طراحی نما ویلا از این حیث اهمیت بالاتری دارد. زیرا ساختمان‌های ویلا در تداعی حسی از راحتی و زیبایی ساخته می‌شوند و باید تمام و کمال روح بهره‌مندی از ساختمانی راحت و چشم نواز را همراه خود داشته باشند. طراحی نما ویلا با توجه به سبک ساخت بنا و رعایت دکوراسیون کلی ساختمان انتخاب می‌شود. در حال حاضر برای اجرای نمای ویلا از انواع سبک‌های کلاسیک، رومی، روستیک، مدرن و یا مینیمال شده و حتی تلفیقی از این سبک‌ها استفاده می‌کنند. همه سبک‌ها در طراحی نما ویلا جذاب و زیبا هستند، به شرط آنکه در تصمیمی هوشمندانه متناسب با سبک ساخت بنا طراحی شوند. اهمیت نمای ویلایی فراتر از زیبایی برای نظم بخشیدن به ظاهر ساختمان تا ایجاد ارزش افزوده ملک است. همیشه ساختمان‌ها با نمای زیباتر و برجسته‌تر قیمت بالاتری نیز دارند. در این مطلب از گروه فرلی ویلا با نگاهی جامع انواع نما ویلا را چه از نظر طراحی و یا متریال‌ها و روش اجرا بررسی می‌کنیم.

ضرورت بهره‌مندی از نمای ویلا

ساختمان‌ها بدون نما همچنان کاربردی هستند، اما کاربرد آنها چنگی به دل نمی‌زند. واقعاً چه کسی از زندگی در خانه‌ها با ظاهر آجری و سیمانی بدون هر گونه تلاش برای نماسازی لذت می‌برد؟ اهمیت نمای ویلا علاوه بر زیبا سازی محیط کلی ساختمان برای ایجاد شخصیت بصری در بنای احداث می‌شود.

ساختمان‌ها بدون نما چیزی جز فضاهای محصور آجری و بتنی نیستند. اما با حضور نما هر ساختمانی شخصیت طراحی مستقل پیدا می‌کند، زیرا نمای ساختمان گویای هنر معمار، سلیقه صاحب ویلا و بیانگر فضای داخلی ساختمان است. در عین حال می‌توانیم دکوراسیون داخلی ویلا و حتی محوطه اطراف ویلا را با توجه به الگوی نماسازی آن تکمیل کنیم.

فراتر از زیبایی و یا ایجاد جلوه خاص بصری، بهره‌مندی از نمای ویلایی باعث ارتقای کیفیت زندگی و حتی افزایش طول عمر مفید ساختمان می‌شود. نمای ساختمان از بنا در مقابل تهاجمات محیطی مانند باد و باران محافظت می‌کند و مانع از لانه گزینی حشرات و حیوانات خواهد شد. البته در طراحی و ساخت نما ویلا لازم است تا از متریال‌های مرغوب و روش‌های ساخت حرفه‌ای با طراحی‌های هدفمند و همسو با فضای کلی ساختمان استفاده کنید.

ویژگی‌های-کلی-طراحی-نما-ویلایی

نمای مناسب ساختمان را چگونه انتخاب کنیم؟

حالا که در مقدمه‌ای از اهمیت طراحی نما ویلا صحبت کرده‌ایم، لازم است تا به چالش انتخاب سبک نمای مناسب ساختمان بپردازیم. اصولاً نمای مناسب برای پوشش جلوه بصری ساختمان چگونه انتخاب می‌شود؟ برای انتخاب نمای ساختمان به مولفه‌های متعددی از جمله اقلیم جغرافیایی، محل احداث ویلا، ابعاد ویلا، ابعاد زمین اطراف ویلا، نوع بنا، طراحی داخلی پرداخته می‌شود. هر چند در نهایت این سلیقه کارفرما است که نوع سبک کلی نما را معین می‌کند؛ اما در بحث طراحی نما ویلا باید بتوانیم سبک‌ها را متناسب با فضای کلی ساختمان طراحی کنیم. مشخصه‌های عمومی برای انتخاب مناسب نمای ویلا به قرار زیر هستند:

ویژگی‌های کلی طراحی نما ویلایی

در هر سبک نماسازی و برای استفاده از هر نوع مصالح در هر نوع فضای ساختمانی لازم است تا نمای کار شده برخی ویژگی‌های مشترک را دارا باشد. از قبیل:

  • وزن کلی نمای ساختمان به نسبت ابعاد ساختمان سبک باشد.
  • در ساخت نما ویلا از متریال‌ها و مصالح مرغوب که استحکام بالایی دارند، استفاده شود.
  • متریال‌های ساخت نما با استفاده از مصالح استاندارد به بنای اصلی متصل شوند.
  • در انتخاب و طراحی نما ویلا ملاحظات اقتصادی در نظر گرفته می‌شود و قبل از طراحی یک برآورد کامل هزینه ساخت پیش ‌بینی شود.
  • حدالمقدور در نماسازی از المان‌های تکمیلی مانند نورپردازی استفاده شود.

بنر تماس - فرلی ویلا

ویژگی‌های فنی و عملیاتی طراحی نما ویلا

برای ساخت نما ویلا دست بازی دارید و به راحتی می‌توانید از انواع مصالح در خلق انواع سبک‌ها استفاده کنید. اما در ساخت نما با محدودیت‌هایی چه از نظر فنی و عملیاتی مواجه هستیم که به قرار زیر هستند:

  • مصالح در ساخت نما ویلا از قابلیت عایق حرارتی برخوردار باشند. در واقع ضریب انتقال حرارتی این مصالح ناچیز باشد تا از هدر رفت انرژی در ساختمان جلوگیری شود.
  • مصالح در نمای ویلا باید قابلیت مناسب عایق صوتی داشته باشند.
  • تمامی متریال‌های کار شده در ساخت نما ویلا اعم از متریال اصلی و یا مصالح اتصال نما به ساختمان متناسب با شرایط اقلیمی محل جغرافیایی ساخت ویلا باشد. به شکلی که در آب و هوای بارانی قابلیت ضد آب و در آب و هوای کویری قابلیت تحمل طولانی مدت آفتاب را داشته باشد.
  • روش نصب متریال نما ساده باشد و امکان حمل و نقل ساده آن در محل پروژه وجود داشته باشد.
  • متریال اصلی نما در مواجهه با حریق مقاوم باشد و یا باعث توسعه آتش در فضای کلی ساختمان نشود.
  • متریال اصلی نما در مواجهه با تنش‌های دمایی، دوره‌های یخبندان و چرخه‌های یخ و ذوب شدن آب مقاوم باشد.
  • متریال اصلی در حین مراحل اجرای نمای ویلا از انعطاف بالایی برخوردار باشد. به شکلی که روش اجرای آن ساده و سریع باشد.
  • در ساختمان‌های بلند با ارتفاع چندین طبقه بهتر است که از مصالح و یا متریال‌های سبک در نماسازی استفاده شود.

ویژگی‌های مطرح به قابلیت‌های فنی و عملیاتی متریال‌های نماسازی اشاره می‌کند. متریال‌های ساخت نما نیز متنوع هستند و قاعدتاً متناسب با سلیقه شما انتخاب می‌شوند. اگر چه رعایت این اصول و ویژگی‌ها الزامی است؛ اما در نهایت با اصل کلی طراحی زیبای نمای ویلا سر و کار داریم. مفهوم طراحی نما ویلا نیز فراتر از انتخاب متریال‌ها به چگونگی طراحی عناصر زیباسازی محیط ویلا می‌پردازد.

اصول-طراحی-نما-ویلا-در-یک-نگاه

اصول طراحی نما ویلا در یک نگاه

طراحی نما ویلا بحثی جامع در مفاهیم ساختمان سازی است. انتخاب متریال و روش اجرای نما در مراحل نهایی کار نمایان می‌شوند. اما در فاز طراحی ساختمان لازم است تا دورنمایی کلی از نمای اصلی سازه را مطرح کنیم. معماران در همان قدم‌های نخست طراحی پلان ویلا به نمای ظاهری آن نیز فکر می‌کنند.

نمای ویلایی شامل جزئیات بسیار زیادی است. حضور فضاهای واسط، فضاهای نیمه محصور مانند تراس‌ها، بالکن‌ها و عرشه‌ها از بخش‌های اصلی طراحی نما ویلا هستند. چنین فضاهایی در ارتباط با محیط داخلی ساختمان قرار دارند و قرار است در استفاده اهالی ساختمان قرار بگیرند.

معماران حین طراحی نما ویلا به جانمایی مناسب فضاهای واسط و یا نیمه محصور می‌پردازند تا بهترین موقعیت را چه از نظر زیباشناسی و یا از نظر نورگیر بودن ساختمان ایجاد کنند. در عین حال هر ساختمان دارای تعدادی درب و پنجره است که خود به خود تبدیل به بخش‌های کلیدی در طراحی نما ویلا می‌شوند. معماران در مواجهه با چنین المان‌ها سبک‌های مختلفی را در پیش می‌گیرند. قاعدتاً بهره‌مندی از حجم نور کافی، ایجاد نمای جذاب بصری و طراحی جسورانه عاری از هر گونه حس خستگی و تکراری در کانون توجه است.

سبک‌های-نمای-ویلا

سبک‌های نمای ویلا

طراحی نما ویلا با رعایت سبک‌های نام‌آشنا و یا تلفیقی از سبک‌ها انجام می‌شود. سبک نماسازی بیانگر کلاس طراحی ساختمان است. در عین حال از مولفه‌های کلیدی برای نمایش فرم طراحی ساختمان، نوع دکوراسیون داخلی ویلا و حتی بیانگر حس و حال کلی فضا از یک خانه کاملاً ساده تا یک خانه باشکوه است. از طرفی انتخاب سبک‌ها در هزینه اجرا نمای ویلایی تاثیرگذار است. انواع سبک‌ها در طراحی نما ویلا برای ساخت خانه‌های متداول ایرانی به قرار زیر هستند:

  • سبک کلاسیک (نمای رومی)

نما رومی که گاهاً به عنوان سبک  طراحی کلاسیک ویلا معرفی می‌شود، یک روش نماسازی باشکوه خانه‌های ویلایی است. این نما تماماً با سنگ‌های زیبای تراورتن و یا گرانیتی و حتی مرمری اجرا می‌شود و در آن به مقدار زیاد از جزئیات برای هر چه زیباتر شدن و باشکوه شدن ساختمان استفاده شده است.

سبک کلاسیک (نمای رومی) ریشه‌هایی در تمدن یونان باستان دارد و اساس آن در جانمایی ستون‌های بلند، سردر‌های بزرگ با نمای قوسی شکل و یا مثلثی شکل در کنار جزئیات زیاد از نقش‌های سنگی و یا کنده کاری‌های زیبا است. در عین حال کل نما در ظاهری کاملا متقارن شکل می‌گیرد.

نمای رومی مخصوص ویلا‌های بزرگ و باشکوه است. هزینه طراحی نما ویلا به سبک کلاسیک زیاد است که در این سال‌های اخیر برای کاهش هزینه ساخت نمای کلاسیک از ایده‌های تلفیقی مانند ترکیب سنگ و نما سیمان استفاده می‌کنند.

بنر تماس - فرلی ویلا

  • سبک نئوکلاسیک

نئوکلاسیک یکی از ایده‌های نوین و بسیار جذاب در طراحی نما ویلایی است. این سبک نوعی تفکر جدید از نمای رومی است که در طراحی به مراتب خلوت‌تر و با هزینه به مراتب کمتر اجرا می‌شود. متریال اصلی سبک نئوکلاسیک نیز همچنان سنگ است، اما در چگونگی استفاده از سنگ‌ها برای ایجاد نقش‌ها از طرح‌های مدرن‌تری در تلفیق با سبک کلاسیک استفاده می‌شود.

  • سبک مدرن

سبکی برآمده از تفکرات تحول گرا قرن بیستم است که در آن به اجرای هر چه ساده‌تر نمای ساختمان ویلایی توجه می‌شود. ویلا با نمای مدرن بسیار ساده‌تر از ویلاها با نمای کلاسیک هستند. در نمای مدرن از خطوط صاف و زوایای تند استفاده می‌شود تا طرح‌هایی هندسی از ساختمان با ظاهر انتزاعی شکل بگیرد.

در عین حال تنوع استفاده از متریال گسترده است و می‌توانیم این نماها با حس و حال امروزی را از کنار هم قرار گرفتن سنگ و چوب، سنگ و آجر، سنگ و شیشه و حتی بخش‌های سیمان کاری شده در کنار عناصر آجری و سرامیکی و… بیافرینیم. هزینه ساخت نما ویلا مدرن به مراتب کمتر از نمای کلاسیک است. سبک‌های جانبی نمای مدرن مانند نمای مینیمال و یا نمای اسکاندیناوی از دیگر ایده‌های کاملاً ساده اما جذاب و هدفمند در طراحی نما ویلا هستند.

  • سبک روستیک

نما روستیک حس و حال روستایی دارد و خانه‌های ویلایی را به خانه‌های قدیمی روستایی نزدیک‌تر می‌کند. در سبک روستیک نیز به مانند طرح‌های مینیمال در سبک مدرن به هر چه خلوت‌تر شدن نمای ساختمان توجه می‌شود. اما نگاه نماسازی آن دنیای متفاوتی دارد. نمای خانه‌های روستیک بیشتر بر پایه استفاده از چوب شکل می‌گیرد که برخی از این خانه‌ها دارای نماهای تمام چوبی هستند و در برخی دیگر با استفاده از تلفیق چوب و سنگ و یا چوب و آجر نمای روستیک را می‌سازند.

انواع-متریال-طراحی-نما-ویلا

انواع متریال طراحی نما ویلا

انتخاب متریال اصلی کلیدی در طراحی نما ویلا است. متریال‌ها الگوی طراحی نما را به کلی دگرگون می‌کنند. در عین حال وجه برجسته در شخصیت سازی نمای ویلایی دارند. مثلا نمای ویلایی به سبک کلاسیک را باید از سنگ تهیه کنید، این در حالی است که در طراحی نما روستیک هیچ توجه خاصی برای استفاده از سنگ وجود ندارد و حس و حال چوبی شده حاکم است. این مثال برای درک اهمیت متریال در اصول طراحی نما ویلایی است. انواع متریال‌های اصلی ساخت نما ویلا به قرار زیر هستند:

  • انواع سنگ

سنگ‌ها پرکاربردترین متریال نماسازی هستند که حالا کاربرد گسترده‌ای در نماسازی ساختمان‌های ویلایی دارند. سنگ، متریال مقاوم و ماندگاری است که در عین زیبا بودن از حس و حالی اصیل و لاکچری برخوردار است. سنگ‌ها متریال اصلی طراحی نما ویلا کلاسیک هستند. از عموم سنگ‌های تراورتن، گرانیتی و مرمری برای ساخت نما ویلا استفاده می‌شود.

  • انواع آجر

نمای آجری با تناژ‌های گوناگون رنگ‌های قهوه‌ای همیشه جذاب است و حسی از معماری سنتی را همراه خود دارد. کمتر ساختمان ویلایی است که در طراحی نمای آن به طور کامل از عناصر آجری استفاده شده باشد. اما ایده تلفیقی آجر با سنگ و یا آجر با سیمان حس و حال کاملاً زیبایی در ساخت نما ویلایی ایجاد می‌کند.

  • انواع چوب

چوب متریال کاملا ایده‌آل ساخت نما ویلایی است. با فرض اینکه ساختمان‌های ویلایی در محیط‌های روستایی و یا طبیعت بکر ساحلی، جنگلی و حتی کوهستانی ساخته می‌شوند، بهره‌مندی از نمای چوبی هر چه جذاب‌تر است. چرا که حضور چوب همواره حس و حالی از طبیعی بودن و روستایی شدن را تداعی می‌کند.

  • سیمانکاری

سیمانکاری ساده‌ترین ایده برای طراحی نما ویلایی است. این روش نماسازی با پوشاندن کامل جداره‌های ساختمان از یک لایه سیمان متراکم شکل می‌گیرد. نمای سیمانی اگر چه زیبایی و یا اصالت نمای سنگی و چوبی را ندارد؛ اما با قیمت بسیار کمتری اجرا می‌شود. در این سال‌های اخیر ایده بهره‌مندی تلفیقی از نمای سیمانی با بخش‌های سنگی متداول شده است.

نتیجه-گیری-طراحی-نمای-ویلا

نتیجه گیری طراحی نمای ویلا

سرامیک‌ها، کاشی‌ها، شیشه، صفحات کامپوزیتی از دیگر متریال‌های مناسب طراحی نما ویلا هستند که به جای خود و برای زیباسازی انواع ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. انواع نمای ویلایی را می‌توانیم با ایده‌های تلفیقی از متریال‌های گوناگون نیز بسازیم و به نوعی ایده‌های خلاقانه‌تر را دنبال کنیم.

روش‌های تلفیقی مانند نماسازی با بخش‌هایی از سنگ و آجر و یا سنگ و شیشه فرم کلی ساختمان را از حالتی یکنواخت خارج کرده و حس پویاتری در شکل و ظاهر کلی ساختمان ایجاد می‌کند. برای بهره‌مندی از این ایده‌های جذاب و خلاقانه می‌توانید از خدمات تخصصی سایت فرلی ویلا بهره‌مند شوید. در فرلی ویلا برای نماسازی ویلای شما در هر اقلیم با هر نوع سبک ساختمان سازی و حتی مدیریت هزینه برنامه‌ریزی می‌کنیم.

4.9/5 - (7 امتیاز)

نظرات (2)

  1. یاسمن
    7 تیر 1402

    ممنون از مطالب مفید سایتتون….

    • هم صدا وب
      11 تیر 1402

      ممنون از حسن توجه شما

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *