طراحی ویلا پیش ساخته / انواع ویلا پیش ساخته

اولین ایده‌ها برای طراحی ساختمان‌های پیش ساخته به حدود دو قرن پیش باز می‌گردد. در آن زمان یک افسر ارتش اسکاتلندی ایده ساختمان بیمارستانی پیش ساخته و متحرک را مطرح کرد. این ایده خیلی زود مورد توجه معماران قرار گرفت و از آن برای طراحی خانه‌های کوچک با الگوی پیش ساخته استفاده شد. اما تحول اساسی در طراحی ویلا پیش ساخته به دهه‌ی 1950 میلادی باز می‌گردد. در آن سال‌ها پس ‌از پایان جنگ جهانی کشورهای اروپایی با بحران ساخت‌وساز مواجه بودند. ایده‌ی طراحی خانه‌هایی که به‌ سرعت اجرا می‌شوند، کاملاً مورد پسند دولتمردان آن روزهای اروپایی قرار گرفت. انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها از پیشگامان طراحی ویلا پیش ساخته هستند. اما بعدها آمریکایی‌ها در این ایده هنرمندانه‌تر ظاهر شدند. اولین خط تولید خانه پیش ساخته در کشور آمریکا راه‌اندازی شد و خیلی زود به ‌عنوان یک سبک جدید از معماری خانه‌های نوین مورد استفاده قرار گرفت. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که روش‌ها و مصالح ویلا پیش ساخته چه مواردی هستند؟

طراحی ویلا پیش ساخته

ویلا پیش ساخته از ایده‌های جذاب در معماری مدرن است. همه ما کم‌وبیش با چالش‌های جدی احداث ساختمان‌های کوچک و بزرگ آشنا هستیم. ساختمان‌های ویلایی نیز پروسه ساخت چالش برانگیزی دارند. این ساختمان‌ها معمولاً در مناطق روستایی و یا حاشیه شهرها ساخته می‌شوند و در کل دسترسی به محل احداث ویلا دشوار است. در این ‌صورت تأمین مصالح و حتی تأمین کارگر ماهر هزینه‌بردار و انجام آن سخت است. اما طراحی ویلا پیش ساخته، نگاه ما به چگونگی خلق بناهای ساده ویلایی را متحول کرده ‌است.
طراحی ویلا پیش ساخته با هدف سرعت ساخت بنا، سادگی در مراحل اجرای ساخت‌وساز، کاهش هزینه‌ها و در کل رسیدن به بنایی ساده‌تر اما دم دست و حرفه‌ای‌تر است. ساخت ویلا پیش ساخته در این سال‌های اخیر مورد توجه معماران ایرانی نیز قرار گرفته است. در حال ‌حاضر بهره‌مندی از این ساختمان‌های به‌ ظاهر ساده اما در عمل بسیار مفید و کارآمد رو به افزایش است. در این مقاله قصد داریم تا به نکات کلیدی از تمام جزئیات طراحی ویلا پیش ساخته بپردازیم.

ویلا پیش ساخته چیست؟

ویلا پیش ساخته نوعی سازه مسکونی است که در امتداد ایده طراحی ساختمان‌های پیش ساخته ابداع شده ‌است. ساختمان‌های پیش ساخته پروسه طراحی متفاوتی از ساختمان‌های کلاسیک دارند. این ساختمان‌ها قرار نیست تا تمام ‌و کمال به شکل یک بنای آماده ‌شده در محل پروژه نصب شوند. بلکه قطعات کلی آن در محلی غیر از مکان پروژه ساخته ‌شده است.

برای ساخت ویلا پیش ساخته، کارخانه‌ها و یا کارگاه‌هایی دایر هستند. در این کارخانه‌ها خط تولید ویلا طراحی ‌شده است. قطعات بزرگ ساختمانی با استفاده از متریال‌های خاص و عموماً سبک اما مقاوم در خط تولید کارخانه‌ای ساخته می‌شوند. هر کدام از این قطعات، بخش بزرگی از یک پازل هستند که باید در محل پروژه کنار هم قرار بگیرند. ویلا پیش ساخته از کنار هم قرار گرفتن این قطعات ساخته می‌شود.

بنر تماس - فرلی ویلا

چرا به طراحی ویلا پیش ساخته نیاز داریم؟

اصولاً از ساختمان‌های پیش ساخته می‌توانیم در احداث هر نوع ساختمان ساده با تعداد طبقات کم استفاده کنیم. این ساختمان‌ها سبک هستند و به ‌سرعت ساخته می‌شوند. همچنین ارزان‌ قیمت هستند و تهیه آنها چندان چالش‌ برانگیز نیست. اما چرا به این ساختمان‌ها نیاز داریم؟ آیا استفاده از این ساختمان‌ها به روش‌های کلاسیک ساخت بنا ارجحیت دارد؟ لازم است بدانید که ساختمان‌های پیش ساخته، معماری بناهای نسبتاً کوچک ویلایی و یا حداکثر دو تا سه طبقه است. لذا این ساختمان‌ها مناسب بناهای بزرگ و چندین طبقه نیستند. اما پروسه ساخت ما را ساده می‌کنند.

در روش‌های کلاسیک برای احداث هر ساختمان نیاز به دایر کردن یک کارگاه تمام‌ عیار داریم. کارگاهی که باید برای آماده‌سازی مصالح و اجرای آن در ساختمان تجهیز شده باشد. این پروسه هزینه‌بردار، طولانی ‌مدت، سخت و گاهاً پیچیده است. برای یک ساختمان بزرگ با ابعاد حرفه‌ای قطعاً به انجام تمام این مراحل سخت نیاز داریم. اما شاید چندان منطقی نباشد که در احداث یک ساختمان ساده ویلایی در ابعاد کوچک مستلزم صرف چنین چالش‌هایی باشیم. طراحی ویلا پیش ساخته برای آنهایی مفید است که به احداث ساختمانی سبک و ساده در ابعاد بنایی مختصر و مفید می‌اندیشند.

روش‌ها و مصالح طراحی ویلا پیش ساخته

مصالح و متریال ساخت ویلا پیش ساخته اندکی و شاید به ‌کلی با روش‌های کلاسیک طراحی ویلا متفاوت باشد. در روش‌های کلاسیک با مصالح آشنایی مانند بتن، آجر، چوب کار می‌کنیم. اما با استفاده از این مصالح تقریباً سنگین ‌وزن نمی‌توانیم قطعات ویلا پیش ساخته را طراحی کنیم. مصالح طراحی ویلا پیش ساخته ایده‌های نوینی هستند. این مصالح در کنار متریال‌های سنتی و یا با هدف استفاده بهینه از آن مصالح طراحی‌ شده‌اند. روش‌ها و مصالح طراحی ویلا پیش ساخته در موارد زیر دسته‌بندی می‌شوند.

ویلا پیش ساخته LSF

سازه‌های سبک فولادین را اصطلاحاً LSF می‌گویند. این عبارت مخفف جمله‌ی Light Steel Frame است که نوعی قاب سبک فولادین ساخته ‌شده از نورد سرد می‌باشد. برای طراحی سازه‌های LSF از مقاطع فولادین با جداره نازک (LGS) استفاده می‌کنند.
سازه‌های LSF ساختمان‌های اسکلت فولادین هستند. لذا مقاومت فیزیکی بالایی به مانند ساختمان‌های اسکلت فلزی دارند. اما در طراحی آنها از قطعات سبک فولادین با طرح پیش ساخته استفاده شده ‌است.
مقاطع فولادین LGS از ورق‌های نازک با پوشش گالوانیزه ساخته شده‌اند. همچنین با روش نورد سرد طراحی ‌شده‌اند که به نسبت از ورق‌های نورد گرم مقاومت فیزیکی و پایداری شیمیایی بهتری دارند.
ویلا پیش ساخته از نوع سازه‌های LSF در واقع همان بخش اسکلت پیش ساخته است. باقی بخش‌های ساختمانی مانند دیوارهای بیرونی و درونی سازه را با استفاده از مصالح کلاسیک مانند آجر، سنگ و یا ورق‌های PVC می‌پوشانند.

*بیشتر بخوانید: تکینیک های ویلاسازی با سازه LSF

مزایای ویلا پیش ساخته با سازه‌های LSF

  • ساختمان‌هایی مقاوم در مقابل زلزله هستند.
  • سازه‌هایی سبک ‌وزن هستند.
  • در آتش‌سوزی‌های بزرگ به‌ کلی تخریب نمی‌شوند.
  • سرعت ساخت و نصب آنها زیاد است.
  • می‌توانیم از مصالح کلاسیک و متداول در نماسازی خارجی و داخلی سازه استفاده کنیم.
  • ساختمان‌های گرمی هستند و مناسب احداث مناطق روستایی می‌باشند.
  • می‌توان آنها را در مساحت بزرگ و با تعداد دو یا سه طبقه ساخت.
  • ارزان ‌قیمت هستند.

ویلا پیش ساخته با استفاده از ساندویچ پنل

ساندویچ پنل نوعی سطح پیش ساخته است که برای پوشش جداره‌های داخلی و خارجی ساختمان‌ها کارایی دارد. ساندویچ پنل از سه لایه تشکیل شده ‌است. لایه‌های بیرونی در ورقی از جنس فولاد گالوانیزه سبک و یا ورق‌های آلومینیومی هستند. لایه میانی نوعی فیبر نسوز با قابلیت عایق حرارتی است. این فیبر می‌تواند از جنس پشم شیشه‌ی متراکم شده، پلی اورتان یا پلی استارین باشد. اما در هر صورت خاصیت عایقی دارد و مانع از نفوذ گرما و یا سرمای محیط به فضای داخل ساختمان می‌شود.
طراحی ویلا پیش ساخته با ورق‌های ساندویچ پنل ساده است. این ورق‌ها در ابعاد بزرگ تهیه می‌شوند. ساختارهای مقاومی هستند و می‌توان به ‌راحتی از آنها در اجرای جداره‌های سازه‌های کوچک ویلایی استفاده کرد.

مزایای ویلا پیش ساخته با ساندویچ پنل

  • روش نصب و اجرای راحت و سریع دارند.
  • در مقابل انواع مواد شیمیایی مقاوم هستند. ماندگاری این سازه‌ها تقریباً طولانی‌ مدت است.
  • عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی خوبی دارند. اما در کل هرگز نمی‌توانند کارایی یک سازه با معماری کلاسیک را داشته باشند.
  • سبک ‌وزن هستند و برای اجرای آنها نیازی به طراحی پی یا فونداسیون بزرگ نیست.
  • ارزان ‌قیمت هستند.

در کنار این مزایا بهتر است بدانید که ساندویچ پنل مناسب طراحی ساختمان‌های بزرگ و چند طبقه نمی‌باشد. طراحی کانکس مانند دارد. لذا چندان ایده‌ی مناسبی در طراحی ویلاهای شیک و لاکچری نیستند. از این ‌رو عموماً برای طراحی ویلاهای سبک، ساده، یک‌طبقه و ارزان ‌قیمت در ابعاد کوچک کارایی دارند.

بنر تماس - فرلی ویلا

ویلا پیش ساخته طراحی بتنی

بتن اصلی‌ترین متریال ساختمان سازی است. از بتن به شکل گسترده در طراحی سازه‌های کلاسیک و روش‌های متداول ساختمان سازی استفاده می‌شود. بدون تردید هیچ متریالی نمی‌تواند مقاومت فیزیکی و ماندگاری بالای بتن‌ آرمه را داشته باشد. اما مراحل ساخت بتن در محل پروژه سخت و زمان‌بر است. سازه پیش ساخته بتنی با هدف استفاده از مقاومت بتنی اما در روش‌های ساخت ساده‌تر و سریع‌تر طراحی ‌شده است.
در محل کارخانه قطعات بتن آرمه به شکل سازه‌های از پیش ساخته طراحی می‌شوند. این قطعات دارای بخش‌های قلاب شونده هستند تا به ‌راحتی در کنار یکدیگر قرار بگیرند. قطعات بتنی در محل پروژه بر روی ‌هم سوار می‌شوند تا ساختمان نهایی از ویلا پیش ساخته بتنی تهیه شود. این روش در حال ‌حاضر از محبوب‌ترین ایده‌ها در طراحی سازه‌های ویلایی پیش ساخته است.

مزایای ویلا پیش ساخته بتنی

  • ساختمان‌های مقاومی هستند. طول عمر مفید این ساختمان‌ها زیاد است.
  • در مقابل گسترش آتش مقاومت می‌کنند. در طول وقوع حریق‌های بزرگ به ‌کلی تخریب نمی‌شوند.
  • از قابلیت عایق صوتی و حرارتی برخوردار هستند.
  • در مقابل نفوذ رطوبت و آب مقاوم هستند.
  • اگر چه به نسبت روش‌های ساندویچ پنل گران‌تر هستند؛ اما به ‌مراتب از مراحل ساخت سازه‌های بتنی معمول ساختمان‌سازی ارزان‌تر هستند.
  • سرعت اجرای آنها مناسب است.
  • می‌توان از این قطعات بتن‌ آرمه برای طراحی ساختمان‌های بزرگ و چند طبقه استفاده کرد.

ویلا پیش ساخته بتنی اگر چه با ایده ساختمان‌های پیش ساخته و همراه قطعات بتنی آماده طراحی ‌شده است؛ اما در پایان کار به مانند یک سازه کلاسیک بتنی از مقاومت و ماندگاری خوبی برخوردار است.

ویلا پیش ساخته با طراحی چوبی

چوب از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی است. جالب است بدانید که اولین ایده‌های طراحی ساختمان‌های پیش ساخته نیز سازه‌های چوبی بودند. چوب، متریال سبک، مقاوم، نسبتاً ماندگار و تقریباً ارزان‌ قیمت است. هر چند در این سال‌های اخیر قیمت آن بسیار افزایش پیدا کرده ‌است؛ اما به لطف صنعت فرآوری چوب با سازه‌هایی نسبتاً خوش قیمت روبه‌رو هستیم. چوب متریال ایده‌آل در طراحی ویلا پیش ساخته است. خصوصاً که طراحی شیک و مناسب با فضاهای روستایی و یا حس و حال ویلایی دارد.

مزایای طراحی ویلا پیش ساخته چوبی

  • اگر چه ضد زلزله نیستند؛ اما در صورت تخریب، ابعاد تلفات کمی دارند.
  • سازه‌هایی بسیار سبک و در عین ‌حال مقاوم و ماندگار هستند.
  • روش نصب آنها ساده و اجرای آنها آسان است.
  • ظاهر سازه‌های پیش ساخته چوبی زیبا و هماهنگ با عناصر طبیعی است.

اگر چه ویلا پیش ساخته چوبی در کشورهای اروپایی و آمریکایی محبوب است؛ اما در ایران چندان شناخته ‌شده نیستند. زیرا قیمت چوب به نسبت دیگر مصالح بالاتر است. همچنین احتمال آتش‌سوزی این سازه‌ها زیاد است و در صورت عدم استفاده از چوب مرغوب احتمال فرسودگی به‌ علت نفوذ رطوبت زیاد است. انتخاب متریال امری سلیقه‌ای است که گاهاً با موضوعات جدی دیگری مانند تأمین مصالح، هزینه ساخت، نوعی جغرافیای محل و حتی ایده‌های فرهنگی و قومیتی درگیر است. اما در کل همگی این مصالح و روش‌های ساخت، برای طراحی ویلا پیش ساخته هستند. ویلاهایی که می‌توانند نگاه متفاوتی از طراحی سازه‌های مدرن داشته باشند.

بنر تماس - فرلی ویلا

مزایای طراحی ویلا پیش ساخته

اگر قصد ساخت ویلا دارید، باید از میان روش‌های ساخت یکی را انتخاب کنید. انتخاب مصالح، نوع طراحی سازه، نوع سبک طراحی ویلا  از چالش‌های شما هستند. اما شاید قرار است تا میان سازه‌ها با طراحی کلاسیک و یا سازه‌ها با طراحی پیش ساخته یکی را انتخاب کنید. سازه‌های کلاسیک همواره ساختمان‌های مطمئن و ماندگاری هستند. اما شاید ساخت آنها در ابعاد کوچک ویلایی، آن‌هم در یک فضای دورافتاده‌ای روستایی، مقرون ‌به ‌صرفه نباشد. در این ‌صورت آیا ایده ویلا پیش ساخته هوشمندانه‌تر نیست؟

مزایای طراحی ویلا پیش ساخته به قرار زیر است.

  • سریع ساخته می‌شوند. باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شوند.
  • روش نصب و اجرای ساده‌ای دارند.
  • می‌توان از مصالح متنوع در طراحی این سازه‌های پیش ساخته استفاده کرد.
  • در پایان کار چندان تفاوتی با سازه‌های عادی ندارند.
  • تأثیری در آلودگی محیط‌ زیست نمی‌گذارند.
  • از قابلیت مناسب عایق حرارتی، صوتی برخوردار هستند.
  • انعطاف‌پذیر هستند و می‌توان آنها را به‌ سرعت دمونتاژ نمود.
  • سبک‌ وزن هستند. لذا در حین اجرا نیاز به طراحی فونداسیون‌های قدرتمند و سنگین ندارند.
  • باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه می‌شوند.

برخی افراد ویلاهای پیش ساخته را جدی نمی‌گیرند. زیرا فکر می‌کنند که این سازه‌های ساده با طراحی سریع و آسان، ساختمان‌های مقاومی نیستند. اما استحکام این سازه‌ها در طول سالیان اخیر اثبات شده‌ است. در حال ‌حاضر بهره‌مندی از طراحی ویلا پیش ساخته در نزد بسیاری از کشورها متداول است و قطعاً به ‌راحتی می‌توانند در صنعت ساخت و ساز ایران نیز تأثیرگذار باشند. گروه فرلی ویلا، بهترین اتودها از طراحی ویلا پیش ساخته را با تکیه به تجربه و دانش مهندسین خود خدمت شما ارائه می‌دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *