شرکت طراحی و اجرای فضای سبز ویلا

خانه‌های ویلایی را به داشتن فضایی سبز و زیبا می‌شناسیم. وقتی صحبت از خانه‌ی ویلایی می‌شود، حضور یک حیاط یا باغ پر از گیاهان سرسبز و زیبا تداعی می‌شود. خیلی‌ها قبل ‌از آنکه محیط ساختمان ویلایی را بخواهند، از بودن و یا تجسم ماندن در فضای سبز ویلا لذت می‌برند. اما طراحی فضای سبز ویلا چگونه است؟ آیا صرفاً با کاشت گل‌های فراوان و رشد درختان انبوه می‌توانیم فضای سبز جذابی از محیط ویلایی داشته باشیم؟
بدون تردید طراحی فضای سبز ویلا تأثیری چشمگیر در هر چه زیباتر شدن خانه‌ی ویلایی دارد. اما این زیبایی باید در پس‌زمینه‌ای هماهنگ و هارمونیک از جانمایی مناسب گیاهان و درختان شکل بگیرد. برای اجرای فضای سبز ویلا ایده‌های متنوعی وجود دارد. حتی در این‌باره سبک‌های هنری طراحی ‌شده است. اما همگی این ایده‌ها در تکاپوی خلق محیطی در تناسب مناسب از رنگ‌ها هستند. رنگ‌هایی که قرار است توسط انبوه گیاهان فضای سبز ویلا شکل بگیرند. اما این ترکیب رنگی باید ساختاری هدفمند، هنرمندانه با دورنمایی از نظم و خلاقیت داشته باشد. همچنین باید با سبک معماری بنای ویلایی همخوانی داشته باشد تا در نهایت ما را به یک محیط دلباز تر و آرامش‌بخش‌تر و البته زیباتر برساند. در این مقاله همراه کارشناسان طراحی فضای سبز ویلا گروه فرلی ویلا هستید و می‌خواهیم تا به تمام نکات ساده اما کلیدی از این هنرنمایی در ساختمان‌های ویلایی بپردازیم.

شرکت طراحی و اجرای فضای سبز ویلا
مشاوره فرلی ویلا

همین الان مشاوره بگیرید

طراحی فضای سبز با چاشنی معماری

تجسم کنید در یک خانه ویلایی با نمای روستیک هستید؛ اما گیاهان کار شده در طراحی فضای سبز ویلا دورنمایی از یک خانه مدرن را تداعی نمایند. مثلاً یک خانه با نمای روستیک در سیطره فضاهای چوبی قرار دارد. چنین بنایی به گیاهان رونده در گره خوردن چوب و گیاه نیاز دارد. اما برای خانه‌های ویلایی با معماری مدرن باید به سمت طراحی فضای سبز از المان‌های عمودی مانند کاشت تک درخت‌های راست قامت و یا خلق فضاها با حاشیه‌ی مستقیم فکر کنیم.
آنچه گفتیم، یک بیان ساده از نقش معماری در طراحی و اجرای فضای سبز ویلا است. قاعدتا تازه در اول ماجرا هستیم و قرار است این موضوع هیجان‌انگیز را با نگاهی بسیار عمیق‌تر بررسی کنیم. اما قبل ‌از هر چیز تأکیدا متذکر می‌شویم که طراحی و اجرای فضای سبز ویلا یک امر سلیقه‌ای است. سلیقه آن نیز تمام‌وکمال در اختیار شما به‌ عنوان صاحب ویلا قرار دارد. قرار نیست تا در طراحی فضای سبز ویلا گرفتار نظرات تحمیلی باشید. بلکه باید هنرمندانه نظرات و سلایق شما در ایده‌های هوشمندانه و هدفمند پرداخته شود تا در نهایت به فضای سبزی باب دل شما رسیده باشیم. توجه به معماری بنا یکی از همین موضوعات هدفمند است. قاعدتاً شما در چیدمان گیاهان باغ خود مختار هستید. اما قطعاً علاقه دارید تا در نهایت به فضای هارمونیک‌تر و جذاب‌تری برسید. برای همین است که باید به سبک معماری بنای ویلایی خود توجه کنید.

مبلمان فضای سبز ویلا چیست؟

در محیط فضای سبز ویلایی نیاز به میز و صندلی داریم. به ‌هر حال قرار است تا از این محیط به ‌خوبی استفاده کنیم. بنابراین باید از یک مبلمان مناسب در این فضا بهره‌مند شویم. اما مبلمان ایده‌آل طراحی فضای سبز ویلا چیست؟ آیا در این‌باره نیز تابع سبک‌ها هستیم؟
مبلمان فضای سبز شامل جزئیات بسیار زیادی است. از انواع صندلی‌های رسمی و راحتی، نیمکت‌ها، میز غذاخوری تا میز دورهمی‌ها در این مجموعه قرار می‌گیرند. بخشی از مبلمان فضای سبز ویلاها بخش نشستن آلاچیق‌ها است که لزوماً می‌تواند قسمتی از بنای آلاچیق و یا صندلی‌های اضافه شده به آن باشد. نیمکت‌ها نیز معمولاً از المان نصب شده در گوشه‌وکنار فضای سبز ویلایی هستند.
در انتخاب طرح مبلمان فضای سبز ویلا دست بازی دارید و چندان نیازی نیست تا در بند سبک‌ها حرکت کنید. حتی می‌توانید از مبلمان‌ها در سبک‌های متنوع بهره‌مند شوید. اما در نهایت عنصر کلیدی هارمونیک بودن عناصر در کنار کاربردی بودن آن را فراموش نکنید. از طرفی مبلمان فضای سبز ویلا باید مخصوص محیط بیرون طراحی ‌شده باشد. این مبلمان باید طراحی ساده، سبک و مقاوم در برابر ناملایمات جوی داشته باشد. از طرفی در تناسب رنگی نسبتاً خنثی متناسب با الگوی طراحی فضای سبز ویلا انتخاب شود.

مبلمان فضای سبز ویلا چیست؟
تأثیر رنگ‌ها در طراحی فضای سبز ویلا

تأثیر رنگ‌ها در طراحی فضای سبز ویلا

رنگ‌ها از مؤلفه‌های کلیدی در طراحی و اجرای فضای سبز ویلاها هستند. اگر چه رنگ سبز طیف غالب طراحی چنین فضاهایی است؛ اما به ‌سادگی نمی‌توانیم از هارمونی دیگر رنگ‌ها در کنار طیف جذاب رنگ سبز عبور کنیم. رنگ‌ها در فضای سبز ویلا از کنار هم قرار گرفتن گیاهان و المان‌های محیط شکل می‌گیرند.
بدون تردید در این فضا از حجم رنگ سبز بسیار زیادی برخوردار هستیم. اما می‌توانیم با جانمایی مناسب گل‌ها این حجم سبز گسترده را مدیریت کنیم. حتی می‌توانیم از حجم سبز فضا به ‌عنوان پس‌زمینه برای هر چه برجسته تر کردن رنگ گل‌ها استفاده کنیم. این ایده باعث خلق نقطه‌های کانونی در فضای سبز ویلایی می‌شود. در این ‌میان از امکانات گسترده عناصر محیطی برخوردار هستیم. یک سنگ‌فرش زیبا با رنگ‌بندی مناسب و یا یک نرده با حجم رنگ مکمل به‌ راحتی می‌تواند کل فضای سبز ما را در هارمونی جذاب‌تری از بازی رنگ‌ها برساند.
توجه کنید که رنگ‌ها نقش برجسته در زیباسازی محیط ویلایی دارند. با چیدمان مناسب رنگ‌ها حتی می‌توانیم شکوه بنای ویلایی را دو چندان کنیم. تأثیر رنگ‌ها را دست ‌کم نگیرید. با یک طراحی مناسب فضای سبز در خلق رنگ‌های هارمونیک قادر هستیم تا ساده‌ترین بناها را به برجسته‌ترین ساختمان‌های ویلایی برسانیم. البته در این بازی رنگ‌ها دست ‌به ‌عصا باشید. چرا که گاهاً استفاده گسترده از رنگ‌ها باعث ایجاد فضاهایی آشفته، گیج‌کننده و حتی خسته‌کننده می‌شود.
طراحان حرفه‌ای معمولاً از رنگ‌های قدرتمند اما خنثی برای طراحی المان‌های محیط مانند آلاچیق و سنگ‌فرش استفاده می‌کنند تا فضای سبز درختان و رنگ‌های جذاب گل‌ها را هر چه برجسته‌تر سازند.

اهمیت تناسب المان‌های محیطی در طراحی فضای سبز ویلایی

تناسب، موضوع بحث ‌برانگیزی در طراحی و اجرای فضای سبز ویلایی است. تناسب میان المان‌های محیطی باید مطابق با بنای ساختمانی، ابعاد زمین، نوع طرح فضای سبز و حتی حجم گیاهان فضا باشد. مثلاً طراحی یک آلاچیق بزرگ در یک حیاط کوچک چه توجیهی دارد؟ یا آیا می‌توانیم از یک شومینه‌ی کوچک در باغی فراخ استفاده کنیم؟
دقت کنید که تناسب المان‌های محیطی امری سلیقه‌ای نیست. مثلاً شما می‌توانید در مورد طرح سنگی و یا چوبی آلاچیق ویلای خود سلیقه‌ای رفتار کنید. اما نباید ابعاد آن را فراتر از ساختار محیط طراحی کنید. چرا که در بحث تأثیرگذار تناسب‌ها قرار داریم. این تناسب باید با در نظر گرفتن ابعاد ساختمان و مساحت محوطه سبز ویلا باشد.
از طرفی تناسب باید در نماسازی المان‌ها نیز دیده شود. مثلاً اگر در نمای ساختمان اصلی از طراحی کلاسیک نما رومی استفاده‌ شده است، در تمام فضاسازی‌های محیط اطراف ساختمان نیز باید به طرح‌واره هایی وابسته به نما رومی حرکت کنیم. از نرده‌ها تا طراحی آلاچیق به نوعی وابسته به بنای اصلی ویلا هستیم.

اهمیت تناسب المان‌های محیطی در طراحی فضای سبز ویلایی
اهمیت فضاسازی‌ها در طراحی فضای سبز ویلایی

اهمیت فضاسازی‌ها در طراحی فضای سبز ویلایی

فضای سبز ویلایی باید در میان محیط‌های باز و محیط‌های سرپوشیده طراحی ‌شده باشد. همه این فضا نباید محیطی باز و بدون سقف باشد. در عین ‌حال قرار نیست تا با احداث بیش ‌از حد فضاهای سرپوشیده محیط را شبیه به فضاهای گلخانه‌ای کنیم. از طرفی لازم است تا فضاسازی با توجه به اقلیم جغرافیایی محل احداث ویلا باشد. مثلاً در مناطق باران‌خیز حتماً به فضاهای سقف‌دار نیاز داریم. به طور مثال می‌توانیم برای مسیر تردد تا آلاچیق یک سقف شیروانی طراحی کنیم. در آب‌وهوای گرم و خشک نیز باید به نوعی در تقابل با تابش تند نور خورشید باشیم. بنابراین لازم است تا در بخش‌هایی از محیط فضای سبز ویلا قسمت‌هایی سرپوشیده را طراحی کنیم. اما در این طراحی باید سبک خانه‌های ویلایی را رعایت کنیم.
از هر نوع سقفی نمی‌توانید در تکمیل فضای سبز ویلاها استفاده کنید. معمولاً سقف‌های شیبدار همخوانی بهتری با محیط طبیعی محوطه ویلایی دارند. البته در این سال‌های اخیر ایده استفاده از سقف شینگل در طراحی فضای سبز ویلایی مورد توجه قرار گرفته است. سقف شینگل نوعی متریال طراحی سقف‌های شیب‌دار است. اما طراحی آن حس زیباتری از سقف‌های شیروانی دارد.
توجه کنید که فضاهای سرپوشیده محیط باغ ارتفاع کوتاهی دارند و سطح آنها کاملاً در دید بصری قرار می‌گیرد. یک سقف زشت و ناهمگون کل زیبایی باغ و طراحی فضای سبز را دگرگون می‌کند. قطعا زیبایی سقف‌های شینگل باعث شده تا استفاده از آنها در طراحی سقف فضاهای سرپوشیده محیط باغ مورد توجه قرار بگیرد. سقف شینگل با استفاده از متریال‌های متنوع و الگوهای متفاوت اجرا می‌شود که باید چگونگی طراحی آن را با توجه به معماری فضای سبز ساختمان ویلایی انتخاب کنیم.

روش طراحی محوطه باغ ویلا

طراحی باغ ویلا بخشی از طراحی فضای سبز ویلایی است. باغ یا باغچه، محیط کلیدی هر ساختمان ویلایی است. گاهی ابعاد زمین کوچک است و به نوعی باغ تحت سیطره‌ی ساختمان قرار دارد. گاهی هم ابعاد باغ آنچنان است ‌که کاملاً فضای ساختمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در هر صورت باید یک هارمونیک مناسب میان سبک معماری بنا تا طراحی باغ ویلا وجود داشته باشد.
از نگاه عینی و تجربی طراحی باغ ویلا امری سلیقه‌ای است. اما معمولاً آن را با توجه به معماری بنای اصلی انجام می‌دهند. معمولاً طراحی باغ ویلا مدرن به شکل فضاسازی‌های غیرمتقارن همراه هجوم نسبتا تند خطوط صاف و بلند برجسته شکل می‌گیرد. کل فضای باغ‌های مدرن یک هارمونیک بی‌نظم اما هدفمند از خطوط صاف با کنج‌های زاویه‌دار را تداعی می‌کند. در مقابل طراحی باغ ویلا کلاسیک و یا سنتی وجود دارد که در آنها به خلق محیط متقارن پرداخته می‌شود. البته در این ایجاد تقارن نیز دست بازی دارید و حتی می‌توانید از حضور فضای بصری متقارن چشم‌پوشی کنید. اما در هر صورت لازم است تا برای طراحی باغ ویلا چه به سبک انتزاعی با ایده‌های مدرن و چه در سبک آشنا از ایده‌های کلاسیک برخی اصول را رعایت کنید.

اصول کلی از طراحی باغ ویلا

مشاوره فرلی ویلا

همین الان مشاوره بگیرید

تأثیر گیاهان در طراحی فضای سبز ویلایی

پس ‌از بررسی المان‌های محیطی در طراحی معماری فضای سبز نوبت به بهره‌مندی از گیاهان رسیده است. برای استفاده از گیاهان در فضای سبز ویلا دو روش وجود دارد:

  1. طراحی محوطه را براساس گیاهان و درختان موجود در محوطه انجام دهید.
  2. چیدمان گیاهان را پس ‌از طراحی محوطه در تکمیل المان‌های محیطی انجام دهید.

در عمل با تلفیقی از این دو سروکار داریم. اگر زمین ویلا خالی از درخت خاصی است، قاعدتاً باید اول معماری محوطه را انجام دهیم تا پس ‌از آن درختان کاشته شوند. اما اگر در حیاط ویلا تعدادی درخت برجسته حضور دارند، بهتر است چیدمان فضا را برای هر چه نمایان‌تر کردن این عناصر طبیعی تکمیل کنیم.
گل‌ها، بوته‌ها، شمشادها بخش‌های تکمیلی فضای سبز ویلایی هستند که به فراخور طراحی محیط انتخاب می‌شوند. اما نکته کلیدی پیش‌ بینی ابعاد درختان در طراحی فضای سبز ویلایی است. نهالی که هم‌اکنون کاشته‌اید، در آینده‌ای نزدیک تبدیل به درختی تناور می‌شود. لذا مهم است که در همان قدم اول حین طراحی فضای سبز ویلا برای حجم روزهای باشکوه درختان باغ برنامه‌ریزی کرده باشیم.

طراحی باغ ویلا به سبک خانه‌های سنتی

از دیرباز ایرانی‌ها هنر تمام ‌عیاری در طراحی باغ ویلاها داشته‌اند. باغ ویلاهای سنتی ایرانی همواره حسی از آرامش، سکون، آسودگی و زیبایی را تداعی کرده‌اند. طراحی سنتی ایرانی نه به مانند سبک مدرن در حجم تندی از خطوط شکل می‌گیرند و نه به مانند سبک کلاسیک در فضایی سنگی شده با حجم بی‌پایانی از شکوه ساخته می‌شوند. طراحی باغ ویلا سنتی ایرانی تلفیقی از آب‌ و خاک در کنار گیاهان است. ایده‌ای ساده از معماری باستانی مردمان ایرانی که برای مدتی فراموش‌ شده بود. اما حالا با بازگشت به ایده‌های اصیل در کانون توجه قرار گرفته است.
برخی طراحی فضای سبز ویلا سنتی ایرانی را در قامت همان ایده‌های روستیک جای می‌دهند. اما این دو اگر چه ته مایه‌های یکسانی دارند؛ ولی با یکدیگر متفاوت هستند. در طراحی باغ سنتی قطعاً از عناصر چوبی استفاده می‌شود. اما نقش طرح‌های آجرنما فضایی برجسته‌تر را تداعی می‌کند. حس و حالی که ما را تا قلب زندگی سنتی مردمان ایران می‌رساند.
در طراحی باغ ویلاهای سنتی به روش هنرمندانه از سنگ و چوب در کنار عناصر خاکی و آجری استفاده‌ شده است. طراحی حوض و آب‌نما بخش جذاب این معماری است. حوض و ایجاد جریانی از آب جویبار مانند حس تأثیرگذار در طراحی فضای سبز ویلا سنتی است که در خلق ایجاد فضایی و صمیمی و خودمانی بسیار موفق است گل‌کاری‌های به روش‌های سنتی، بهره‌مندی از دیوارچینی های سفالی، کاشی‌کاری و جانمایی از تخت‌ها و صندلی‌های سنتی این حس خودمانی و سنتی را هر چه پررنگ‌تر خواهد کرد.

طراحی باغ ویلا به سبک خانه‌های سنتی
هنر تعامل با محیط در طراحی فضای سبز ویلایی

هنر تعامل با محیط در طراحی فضای سبز ویلایی

تعامل با محیط بحث جذابی در طراحی و اجرای فضای سبز ویلایی است. قرار نیست با کشیدن دیوارها و محصور کردن زمین ویلا این قطعه را جدا از اقلیم جغرافیایی منطقه بیاراییم.
اقلیم فراتر از دیوار بلند خانه ویلایی شما است و سایه سنگین خود را به باغ و فضای سبز خانه شما می‌گستراند. اگر در تعامل با اقلیم نباشید، خیلی زود با باغی پر از گیاهان پژمرده و فضایی نه‌ چندان مفید مواجه هستید.
برای بهره‌مندی از فضای سبزی پویا، زنده و هیجانی باید در تعامل با اقلیم منطقه حرکت کنید. استفاده از گیاهان بومی منطقه نکته کلیدی در طراحی فضای سبز ویلایی است. زیرا این گیاهان به ‌راحتی در آن آب‌وهوا رشد کرده و خیلی زود فضای بسته جذاب شما را می‌آفرینند.

سبک‌ها در طراحی فضای سبز ویلایی

برای طراحی فضای سبز ویلا از سبک‌های متنوع مانند سبک‌های مدرن، کلاسیک، سنتی و روستیک استفاده می‌شود. این سبک‌ها در امتداد سبک معماری بنای اصلی ساختمان ویلایی هستند. به نوعی قرار است هنر معماری ویلایی را در حاشیه ساختمان‌ها فراتر از چارچوب آنها همراه فضای سبز اطراف آنها تکمیل کنیم. البته قرار نیست تا برای طراحی و اجرای فضای سبز ویلایی بدون انعطاف در اختیار سبک‌ها باشیم. بلکه می‌خواهیم تا با الگو برداری از سبک ها برای تکمیل ایده‌ها و خلاقیت‌های خود استفاده کنیم.
برای طراحی انواع سبک‌های طراحی فضای سبز ویلا از المان‌های یکسان با کاربرد یکسان استفاده می‌شود. اما مدل طراحی این المان‌ها و همچنین متریال آن، در ساخت المان‌ها متفاوت است. این تفاوت‌ها سنگ‌ بنای سبک سازی در اجرای فضای سبز ویلا هستند. برای درک بهتر موضوع به یک مثال ساده توجه کنید:

  • عموماً برای طراحی فضای سبز به سبک مدرن از المان‌های مدرن نیز استفاده می‌شود. قاعدتاً این المان‌ها از متریال‌های مدرن ساخته ‌شده‌اند. جانمایی فلاور باکس، پرگولاهای فلزی و شیشه‌ای، ترمو وودها، چمن مصنوعی از چنین المان‌ها در طراحی فضای سبز مدرن هستند.
  • برای طراحی فضای سبز ویلا به سبک کلاسیک باید از عناصر اصیل‌تر مانند سنگ استفاده کنیم. در فضای سبز کلاسیک عموم المان‌ها سنگی هستند. حتی در این فضاسازی‌ها از آلاچیق‌های سنگی، راه‌های سنگ ‌فرش شده، پل‌های سنگی و یا شومینه سنگی استفاده می‌شود.
  • طراحی فضای سبز ویلا به سبک روستیک نیز از ایده‌های شناخته ‌شده و محبوب این سال‌های اخیر بوده ‌است. سبک روستیک نوعی معماری روستایی بر پایه چوب است. در نماسازی خانه‌های روستیک از عناصر چوبی در حجم زیاد و برجسته استفاده می‌کنند. برای طراحی فضای سبز ویلا به سبک روستیک نیز از حضور گسترده چوب استفاده می‌شود. آلاچیق‌های چوبی، نیمکت‌های چوبی، نرده‌های چوبی، حضور الوارهای بزرگ و کنده‌کاری شده در کنار هم قرار است محیطی جنگلی شده را تداعی سازند.

آیا کاربرد فضا در سبک‌ها متفاوت است؟

سبک‌ها برای طراحی فضای بصری از محیط سبز ویلایی هستند. سبک‌ها طراحی شده‌اند تا در فضای سبز خانه‌های ویلایی ساختارهای هماهنگ و منظم و البته هدفمندی داشته باشند. اما لزوماً باعث ایجاد کاربری متفاوتی نمی‌شوند.
تمامی سبک‌های طراحی فضای سبز ویلا برای جانمایی عناصر محیطی طراحی ‌شده‌اند. اگر چه ظاهر متفاوتی دارند؛ اما در نهایت ما را به کاربردی یکسان می‌رسانند. سبک‌ها باعث کاربردی شدن فضا نیستند. بلکه معماری فضای سبز، حس کاربردی بودن آن را تکمیل می‌کند. طراحی فضای سبز ویلا علاوه‌ بر زیبایی در سبکی معین باید کاربردی نیز باشد. استفاده مناسب از المان‌ها، جانمایی مناسب آنها در محیط، پیش ‌بینی درست فضاسازی‌ها و خلق محیط‌ها با کاربردهای هدفمند از نکات کلیدی در طراحی فضای سبز ویلایی است. در چنین فضاهایی باید برای دورهمی‌ها برنامه داشته باشیم. مثلاً استفاده‌ی مناسب از شومینه‌های گازی و هیزمی در کنار یک آلاچیق با فضای مناسب به‌ همراه دسترسی درست باعث دورهمی‌های شاد و جذاب می‌شود. لزوماً استفاده از آلاچیق سنگی یا چوبی ما را به یک دورهمی خاطره‌انگیز نمی‌رساند. بلکه چگونگی جانمایی آن در محیط باغ ویلا است که قابلیت کاربردی آن را نمایان می‌سازد.

مؤلفه‌های کلیدی در اصول طراحی فضای سبز ویلا

در هر سبک طراحی فضای سبز ویلا باید برخی مؤلفه‌های کلیدی را مد نظر داشته باشید. این مؤلفه‌ها به ‌قرار زیر هستند:

  • ابعاد زمین، باغ و یا محوطه اطراف ساختمان ویلایی چقدر است؟ چه مقدار از این زمین به طراحی فضای سبز ویلا اختصاص‌داده ‌شده است؟
  • جهت قرارگیری زمین چگونه است؟ در این جهت‌گیری مسیر طلوع تا غروب خورشید چگونه است؟ آیا زمین و یا محوطه اطراف ساختمان ویلایی آفتاب خور است؟
  • ساختمان در کجای زمین قرار دارد؟ فضاهای اطراف ساختمان چگونه هستند؟
  • چگونه می‌توانیم در زمین اطراف ساختمان عناصر فضای سبز اعم از آب‌نما، استخر، باغ و باغچه، آلاچیق و حتی زمین بازی را قرار دهیم؟
  • راه‌های ارتباطی مناسب میان فضاها چگونه باشد؟ آیا لازم است تا از مسیر اصلی ورودی ساختمان برای راه‌های فرعی محوطه طراحی کنیم؟ و یا قرار است راه‌های فرعی در فضای سبز اطراف ساختمان، مستقل از راه اصلی ورودی ویلا باشند؟
  • برای طراحی داخلی فضای باغ و محوطه اطراف ویلا چه کار کنیم؟ این فضاها تا چه اندازه محصور شوند؟ آیا به خلق محیطی خصوصی در میان گیاهان و المان‌های بصری نیاز دارید؟
  • آیا برای خلق فضای دورهمی ها از عناصر گیاهی استفاده می‌کنید؟ و یا قرار است این محیط را در کنار المان‌های مصنوعی بیافرینید؟
  • چگونه نوع متریال مصرفی در طراحی فضای سبز ویلا را انتخاب کنیم؟

تک‌به‌تک این موارد در مراحل طراحی و اجرای فضای سبز ویلا مهم هستند و لازم است تا هوشمندانه به ‌دنبال راه‌حل‌هایی ایده‌آل باشید. برای طی شدن این مسیر و طراحی خلاقانه با پیش ‌بینی تمامی المان‌های محیطی می‌توانید از خدمات طراحی فضای سبز ویلا گروه فرلی ویلا استفاده کنید.

مشاوره فرلی ویلا

همین الان مشاوره بگیرید

هزینه اجرای فضای سبز ویلایی چقدر است؟

هزینه، بحث نهایی ما در طراحی فضای سبز ویلایی است. اما همه می‌دانیم که این بحث نهایی جدی‌ترین و احتمالاً تأثیرگذارترین بخش ماجرا است. به ‌هر حال طراحی باغ ویلا در مراحل کاشت گیاهان تا جانمایی المان‌های محیطی، طراحی فضاهای مسقف، اجرای پیاده‌رو ها و ساخت آلاچیق و آب‌نما هزینه‌بردار است.
هنر طراحی فضای سبز ویلا برای پیش‌ بینی هزینه‌ها است. اگر در انجام مراحل طراحی حرفه‌ای اقدام کرده باشید، قاعدتاً می‌توانید در همان فاز مقدماتی برآورد مناسبی از هزینه اجرای فضای سبز ویلا نمایید. مهندس طراح کاربلد می‌تواند در فاز مقدماتی زمانی ‌که همه ایده‌ها روی کاغذ هستند، قیمت نهایی اجرای کار را تخمین بزند. لذا بهتر می‌توانید مدیریت مالی تأمین هزینه طراحی فضای سبز ویلا را انجام دهید. البته حتی می‌توانید نوع طراحی را با توجه به مقدار بودجه خود معین کنید.

توصیه هایی برای طراحی و اجرای فضای سبز ویلا

طراحی محوطه و باغ ویلا با هدف زیباسازی محیط اطراف ویلا انجام می‌شود. اما فراتر از زیبایی باید در نگاهی کاربردی اجرا شود. فضای اطراف ساختمان‌های ویلایی مکان‌های جذابی برای گذراندن وقت‌های خوشی درحین استراحتی روستایی هستند. با طراحی هوشمندانه می‌توانیم از حیاط ویلا به اندازه خود ویلا و حتی در فضایی جذاب‌تر از ساختمان اصلی ویلا استفاده کنیم. برای هر نوع طراحی و اجرای محوطه ویلایی می‌توانید از خدمات تخصصی طراحی محوطه ویلا در گروه فرلی ویلا بهره‌مند شوید.

در هر صورت هنگام آغاز طراحی‌ها از مهندس فضای سبز بخواهید که برآورد مالی اجرای پروژه را تخمین بزند و یا طراحی را با توجه به بودجه‌ی شما تنظیم نماید. برای این منظور می‌توانید از خدمات تخصصی طراحی فضای سبز ویلا گروه فرلی ویلا بهره‌مند شوید. در فرلی ویلا کارشناسان ما پروژه شما را تمام‌وکمال ارزیابی کرده و چالش‌های اجرای فضای سبز ویلایی را مطرح می‌کنند. این چالش‌ها می‌توانند موارد زیر باشند:

  • ابعاد فضا
  • پلان ویلا
  • نوع متریال و مصالح
  • روش تأمین مصالح
  • روش تأمین نیروی کار
  • اجرای پروژه در فصل معینی از سال
  • موقعیت ملک
  • راه دسترسی به ملک

هر کدام از این موارد چالش جدی هستند که باید در مقدماتی حین طراحی فضای سبز ویلا به‌ درستی پیش ‌بینی ‌شده و راه‌حل مفیدی داشته باشند.

پروژه‌های ویلایی

پرسش و پاسخ

برای طراحی فضای سبز ویلا از سبک‌های متنوع مانند سبک‌های مدرن، کلاسیک، سنتی و روستیک استفاده می‌شود.

توجه کنید که رنگ‌ها نقش برجسته در زیباسازی محیط ویلایی دارند. با چیدمان مناسب رنگ‌ها حتی می‌توانیم شکوه بنای ویلایی را دو چندان کنیم. تأثیر رنگ‌ها را دست ‌کم نگیرید.

اگر در انجام مراحل طراحی حرفه‌ای اقدام کرده باشید، قاعدتاً می‌توانید در همان فاز مقدماتی برآورد مناسبی از هزینه اجرای فضای سبز ویلا نمایید. مهندس طراح کاربلد می‌تواند در فاز مقدماتی زمانی ‌که همه ایده‌ها روی کاغذ هستند، قیمت نهایی اجرای کار را تخمین بزند. لذا بهتر می‌توانید مدیریت مالی تأمین هزینه طراحی فضای سبز ویلا را انجام دهید. البته حتی می‌توانید نوع طراحی را با توجه به مقدار بودجه خود معین کنید.