شرکت طراحی، تجهیز و ساخت استخر و جکوزی ویلایی

استخر و جکوزی نیازهای کلیدی خانه‌های ویلایی نیستند. اما خانه‌های ویلایی بدون حضور چنین امکاناتی گویا چیزی کم دارند. یک خانه‌ی ویلایی با جانمایی مناسب استخر و جکوزی حس و حال متفاوت‌تری دارد. چرا که یکی از جذاب‌ترین تفریحات را به‌ راحتی آن‌هم در فضای خصوصی خانه‌ای ویلایی در اختیار دارید. در این سال‌های اخیر طراحی و ساخت استخر ویلا مورد توجه بسیاری از مالکان و پیمانکاران ساخت خانه‌هایی ویلایی قرار گرفته است.
طراحی استخر ویلا، کلاس بهره‌برداری از فضای ساختمان ویلایی را ارتقا می‌بخشد. چنین ساختمان‌هایی حتی ارزشمندتر هستند و در صورت سرمایه‌گذاری در افزایش ارزش ملک تأثیرگذارند. البته خیلی‌ها علاقه دارند تا در فضای ویلایی خود از حضور یک استخر هر چند جمع‌وجور اما کارآمد با طراحی استاندارد استفاده کنند. برای ساخت استخر ویلا در هر نوع ساختمان ویلایی با هر نوع ابعاد فضا چه برای محوطه بیرونی و یا فضای داخلی بنا می‌توانید از خدمات تخصصی گروه فرلی ویلا استفاده کنید. کارشناسان فرلی ویلا با در نظر داشتن معماری بنا، ابعاد حیاط و یا پتانسیل‌های باغ ویلا برای طراحی فضای استخری کارآمد و مفید در کنار دیگر امکانات از جمله جکوزی اقدام می‌کنند. حتی می‌توانید برای تجهیز استخر و جکوزی ویلا نیز از خدمات تخصصی فرلی ویلا بهره‌مند شوید.

شرکت طراحی، تجهیز و ساخت استخر و جکوزی ویلایی
مشاوره فرلی ویلا

همین الان مشاوره بگیرید

چرا به ساخت استخر ویلا نیاز دارید؟

همه ساختمان‌های ویلایی دارای حیاط و یا محوطه فضای سبز هستند. از طرفی این ساختمان‌ها در انحصار خصوصی شما قرار دارند. بنابراین می‌توانید در بهره‌مندی از فضای خصوصی ویلای خود هدفمند باشید. طراحی و اجرای فضای سبز اولین ایده است. اما در نحوه چیدمان فضای سبز باید تفکر هوشمندانه‌ای داشته باشید. قرار نیست تا کل محوطه زمین ویلایی شما در انحصار کامل فضای سبز باشد. در این ‌صورت جز تماشای گیاهان هیچ کاربرد دیگری از محوطه ویلا ندارید. اما با جانمایی مناسب فضای سبز، فرصت استفاده بهینه‌تر از محوطه ویلایی فراهم است. ما می‌توانیم در این محوطه برای طراحی آلاچیق، باربکیو، زمین بازی و البته استخر اقدام کنیم. قطعاً استخر جذاب‌ترین امکانات در طراحی محوطه ویلا است.
برای هر نوع ساختمان ویلایی با هر نوع سبک مدرن، کلاسیک و یا روستیک و حتی ساختمان‌های قدیمی روستایی نیز می‌توانیم فضای استخر را دایر کنیم. تقریباً در هر نوع محوطه ویلایی حتی زمین‌های باریک میان دیوارها تا بنای اصلی ساختمان هم می‌توانیم در تکاپوی طراحی و ساخت استخر ویلایی باشیم. اما نکته کلیدی طراحی استخر ویلا مطابقت آن با امکانات ویلا است. این درحالی است که همواره با بحث داغ هزینه طراحی و تجهیز استخر ویلا روبرو هستیم.
انواع استخرها در ساختمان‌های ویلایی متنوع هستند. از استخرها برای شنا تا استخرها برای بازی‌های آبی در این گوناگونی قرار می‌گیرند. از طرفی طراحی استخر ویلا در کنار ساخت جکوزی ویلا و دیگر فضاهای آبی طبق اصول و قوانین خاصی انجام می‌شوند. عدم رعایت این اصول باعث تخریب بافت خاک و حتی تهدید جدی ساختمان ویلایی خواهد شد. برای طراحی استخر و جکوزی ویلا نیاز به محاسبات مهندسی شده در کنار ایده‌های معماری شده دارید.

محوطه‌سازی اطراف استخر

استخرها بخشی از طراحی محوطه ویلایی هستند. هر چند برای تجهیز استخر ویلایی داخل ساختمان ملزومات متنوعی وجود دارد؛ اما در این‌باره یعنی طراحی محوطه اطراف استخر توجه ما به هر نوع فضای آبی خارج از محدوده ساختمان است. استخرها در پشت‌بام یا اصطلاحاً روف گاردن نیز از محوطه سازی برخوردار هستند.
این محوطه‌سازی شامل هر نوع چیدمان محیط اطراف استخرها می‌شود. از ایجاد فضای سبز تا تبدیل به بخشی از طراحی باغ ویلا و یا جانمایی روشنایی محیط اطراف استخرها بخش‌های متنوع از محوطه سازی در ساخت استخر ویلا هستند. توجه داشته باشید که استخرها قرار است بخشی از معماری بنا باشند تا تأثیری چشمگیر در هر چه زیباتر کردن محوطه اطراف ویلاها داشته باشند.
از ایده‌های متنوع و گاهاً بسیار متفاوت برای محوطه سازی اطراف استخر ویلاها استفاده می‌کنند. مثلاً برخی معمارها و طراحان فضای سبز از عناصر گیاهی مانند گل‌ها، درختچه‌ها و یا پوشش چمن برای محیط اطراف استخر استفاده می‌کنند. حتی در چیدمان پوشش گیاهی اطراف استخرها نیز نظرات متفاوتی وجود دارد. بهره‌مندی از گیاهان بلند قامت و یا کوتاه‌ قامت سبک طراحی استخر ویلایی را متفاوت می‌کند. در مقابل برخی معمارها از عناصر مصنوعی برای چیدمان محیط اطراف استخرها استفاده می‌کنند. این عناصر محیطی را اصطلاحاً مبلمان استخری می‌گویند.

محوطه‌سازی اطراف استخر
مبلمان استخری چیست؟

مبلمان استخری چیست؟

به مجموعه ابزارهای مناسب برای چیدمان فضای اطراف استخرها اصطلاحاً مبلمان استخری گفته می‌شود. میز و صندلی‌های پایه کوتاه تهیه شده از حصیر و یا فرفوژه شناخته ‌شده‌ترین عناصر محیطی اطراف استخرها هستند. در این ‌میان بهره‌مندی از تخت‌های مخصوص دراز کشیدن نیز متداول است.
مبلمان استخری باید بدون پوشش پارچه‌ای باشد. در عین ‌حال از متریال‌های کاملاً مقاوم در مواجهه با آب و رطوبت ساخته‌ شده باشند. مبلمان استخری باید ظرفیت ماندن در جوار آب را داشته باشد. همچنین از ماندگاری مناسب در مواجه شدن با شرایط نامساعد جوی نیز برخوردار باشد.

طراحی تأسیسات استخر خانه‌های ویلایی

استخرها بدون تأمین منابع آبی بلااستفاده هستند. در برخی مناطق با مشکل تأمین آب مواجه نیستید. اما به هر صورت باید هنر صرفه‌جویی در مصرف آب را رعایت کنیم. این در حالی است که در بسیاری از اقلیم‌ها، خصوصاً اقلیم گرم و خشک ایران تأمین منابع آب دشوار است.
برای طراحی استخر ویلاها به راه‌اندازی تأسیسات مخصوصی نیاز دارید. هر استخر دارای سیستم لوله‌کشی و برق کشی مستقلی است. بخش تخلیه استخر به سمت فاضلاب نیز در فهرست ملزومات تأسیسات قرار می‌گیرد. اما طراحی تأسیسات استخر باید به شکلی باشد که سیستم لوله‌کشی و کابل گذاری تحت تأثیر یکدیگر نباشد. در عین ‌حال تأسیسات استخری باید دور از دسترس افراد خصوصاً کودکان طراحی ‌شده باشد. از طرفی مسیر لوله‌کشی و کابل گذاری محوطه استخر باید مسیری ساده با دسترسی آسان باشد تا علاوه ‌بر راحتی اجرا در کاهش هزینه طراحی و ساخت استخر ویلا نیز تأثیرگذار باشد. در این ‌میان برای تجهیز استخر ویلا گاهاً از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی نیز استفاده می‌شود. این سیستم‌ها باید در جای مناسب و به روشی کاملاً امن راه‌اندازی شوند.

طراحی تأسیسات استخر خانه‌های ویلایی
اهمیت آب‌بندی کامل استخر ویلایی

اهمیت آب‌بندی کامل استخر ویلایی

آب‌بندی کف و جداره‌ها از مهمترین مراحل ساخت استخر ویلا هستند. استخرها برای انباشت حجم زیاد آب طراحی شده‌اند. عموم آب‌بندی و عایق‌کاری کامل استخر باعث نشت جریان آب به دیگر بخش‌های ساختمان و سازه ویلایی می‌شود. در حین مراحل ساخت استخر به عایق‌کاری جداره ها و کف فضاهای استخری اشاره کردیم. اما در این بحث می‌خواهیم از اهمیت آب‌بندی تأسیسات طراحی استخر و جکوزی ویلاها صحبت کنیم.
بخش بزرگی از تأسیسات استخری توسط مصالح ساختمانی در مراحل ساخت آنها پوشیده می‌شوند. اما نصب تأسیسات و کابل کشی استخرها پس ‌از عایق‌کاری جداره‌ها انجام می‌شود. بنابراین در امتداد عایق‌کاری جداره‌های استخر به آب‌بندی تأسیسات استخرها نیز نیاز داریم.
برای طراحی و ساخت استخر و جکوزی ویلا نیاز به تأسیسات آب ورودی و آب خروجی داریم. این بخش‌ها مجزا از یکدیگر هستند. لذا مستقل از یکدیگر آب‌بندی می‌شوند. گاها برای کاهش هزینه طراحی و ساخت جکوزی ویلا و حتی استخرها بخش آببندی تاسیسات را جدی نمی گیرند که قطعا باعث بروز مشکلات جدی در ساختمان ویلایی می‌شود.

اصول طراحی استخر ویلا

شرایط طراحی استخر و جکوزی ویلا به دو صورت است:

  • طراحی و ساخت استخر ویلا برای خانه‌های قدیمی که دارای استخر نیستند: در چنین ساختمان‌هایی باید محیط استخر را در کنار ساختمان اصلی طراحی کنیم. البته باید در مراحل ساخت، تمام ملاحظات به ‌جهت ایمنی ساختمان اصلی را در نظر بگیریم.
  • طراحی و ساخت استخر ویلا برای خانه‌های نوساز: در این مورد باید از همان فاز ابتدایی در مراحل طراحی پلن ساختمان و طراحی محوطه برای جانمایی استخر، الگوی طراحی استخر و ملاحظات فنی اجرای آن برنامه‌ریزی کنیم.

در هر صورت برای ساخت استخر و جکوزی ویلا باید فضای ساختمان را بررسی کرده و آن را از منظر موقعیت مکانی، جغرافیایی، پتانسیل ساخت استخر و تعامل آن با فضای سبز و بنای اصلی ارزیابی کنیم. این موضوع برای خانه‌های نوساز ساده است. زیرا از همان فاز ابتدایی طراحی و ساخت ویلا برای طراحی استخر ویلا با رعایت تمام ملاحظات فنی و معماری برنامه‌ریزی می‌کنند. اما در ساختمان‌های ویلایی طراحی استخر اندکی بحث‌ برانگیز است. البته اگر زمین باغ و یا محوطه فضای فراخی باشد، چندان با مشکل جدی مواجه نیستیم. اما در بسیاری از موارد فضای هدف برای طراحی استخر ویلا کاملا محدود و چالش‌ برانگیز است.
انواع استخرهای ویلایی در طراحی‌های روباز و یا سرپوشیده ساخته می‌شوند. البته این اواخر ایده‌ی بهره‌مندی از سقف متحرک برای پوشاندن فضای استخر مطرح است. به هر صورت نوع استخر بسته به پتانسیل ساختمان و سلیقه مالکان طراحی می‌شود. اما در نهایت استخر ویلایی چیزی فراتر از یک محیط پر از آب برای شنا کردن است. زیرا طراحی استخر ویلایی باید مطابق با طراحی فضای سبز و حتی همسو با معماری بنای اصلی باشد.

روش طراحی استخر ویلا

طراحی استخر ویلا در فهرست کارهای مربوط به طراحی محوطه ویلایی قرار می‌گیرد. به ‌هر حال استخرها بخشی از محوطه هستند و باید در تکمیل فرم فضای اطراف ویلا تأثیرگذار باشند. استخر ویلایی هم برای شنا کردن و بازی‌های آبی است و هم برای زیباتر کردن محوطه و ساختمان ویلایی کارایی دارد. یک استخر با طراحی جذاب و هماهنگ با سبک ساختمان قطعاً در هر چه زیباتر شدن ویلا تأثیرگذار است.
معماران برای طراحی استخر ویلا از نقشه‌های سه‌بعدی استفاده می‌کنند. در این ایده فرم هندسی استخرها فراتر از چند خط ساده در نقشه‌ها نمایش داده می‌شوند. طراحی سه‌بعدی استخر دورنمایی عینی از ساخت نهایی استخر ویلایی است. به ‌این ‌ترتیب بدون آنکه هیچ اقدام عملی کرده باشیم، می‌توانیم از طراحی آینده استخر آگاه شده و تغییرات لازم را برای تکمیل هر چه بهتر آن انجام دهیم.

چرا طراحی ویلا مهم است؟

ویلا، ساختمانی به‌ ظاهر ساده است. بنایی یک و نهایتاً دوطبقه که در فضاهایی نسبتاً فراخ دور از همهمه شهری ساخته می‌شود. معمولاً ابعاد زمین آن‌قدر بزرگ است که دست معمار در فضاسازی و طراحی نما کاملاً باز باشد. از طرفی چندان با الزامات شهری در فضاهای شلوغ و پرحاشیه مواجه نیستیم. تمام نکاتی که می‌توانند در طراحی، زبان ساده‌تری داشته باشند. اما آیا می‌توانیم در طراحی ویلا نگاهی به‌ ظاهر ساده داشته باشیم؟
اگر نگاه شما در طراحی ویلا تخصصی نباشد، کل ماجرا را در خلق ساختمانی ساده خلاصه خواهید کرد. اما وقتی نگاهی تخصصی داشته باشید، قطعاً به نکات بسیار زیادی توجه می‌کنید. نکاتی که لازمه آن سواد بصری بالا و تجربه طراحی گسترده در این زمینه تخصصی می‌باشد.
در طراحی ویلا اگر چه از فضای بازتری به نسبت ساختمان‌های شهری برخوردار هستیم؛ اما در نهایت باید بتوانیم فرم کلی ساختمان را به بنایی متناسب با اهداف کاربردی ویلا نزدیک کنیم. تناسب معماری، چگونگی تقسیم‌بندی فضاها، چگونگی ایجاد فضاها با کاربری‌های متفاوت، تلفیق بنا با محیط اطراف، چگونگی ایجاد ویو در پلن بنا، بهره‌مندی مناسب از زمین، چیدمان وسایل و حتی چگونگی استفاده از متریال و… از جمله نکاتی است که باید در طراحی ویلا مورد توجه قرار بگیرد.
در نظر داشته باشید که طراحی ویلا مرز ناپیدایی میان ساختمان‌های خشک شهری تا بناهای جذاب و آرامش‌ بخش ویلایی است. اگر در رعایت این مرز مهارت کافی وجود نداشته باشد، احتمالاً همان زندگی خسته‌ کننده شهری را در خانه ویلایی خود با رنگ ‌و بویی دیگر تجربه خواهید کرد. هنر طراحی ویلا خلق بنایی متفاوت از ایده‌های شهری است. بنایی که قرار است همراه زیبایی برای شما حسی از آرامش و آسایش داشته باشد.

مشاوره فرلی ویلا

همین الان مشاوره بگیرید

انواع سبک‌ها در طراحی استخر ویلا

برای طراحی استخر ویلاها ایده‌ها و سبک‌های متنوع وجود دارد. در ساده‌ترین ایده‌ها قرار است استخر را به شکل حوضچه‌های مکعبی در خطوط صاف و ساده‌ای طراحی کنیم. اما حالا ایده‌های جذاب‌تری برای طراحی و ساخت استخر ویلا مطرح است. این ایده‌ها در ترکیب چند ضلعی‌ها و یا استفاده از خطوط منحنی شده شکل می‌گیرند. حتی ممکن است نمای ظاهری استخر طرح مکعبی داشته باشد. اما طراحان هوشمند از گوشه‌های منحنی شده استفاده می‌کنند.
استخرهای چند ضلعی متداول‌ترین ایده هستند. این استخرها مناسب ساختمان‌های ویلایی با معماری مدرن طراحی می‌شوند. اما برای طراحی استخر ویلا در کنار ساختمان‌ها با معماری کلاسیک و حتی روستیک می‌توانید از طرح‌های دایره‌ای ‌شکل و یا بیضی مانند استفاده کنید. البته برخی طراحان ایده‌های تلفیقی از خطوط منحنی شده در طراحی استخر ویلا را دنبال می‌کنند. طراحی‌ که ما را به الگوهای انتزاعی اما جذاب و چشمگیر می‌رسانند.
برای بهره‌مندی از طراحی‌های زیبا و خلاقانه لزوماً به محوطه‌های بزرگ و فراخ نیاز ندارید. هر چند هر اندازه فضا بزرگتر باشد، ایده‌های خلاقانه نیز عینی‌تر هستند. اما مهارت معمار در بهره‌مندی مفید از فضا است. تا جاییکه بتواند حتی در کوچکترین و یا باریک‌ترین محوطه‌های ویلایی نیز طرح مناسب از یک استخر جذاب بیافریند. در ادامه به چند الگوی جذاب از روش طراحی سبک‌های شناخته ‌شده و یا خلاقانه از طراحی استخر ویلا می‌پردازیم:

طراحی استخر ویلا در محیط جنگلی

در این ایده قرار نیست تا استخر خانه ویلایی را در جنگل بسازیم. بلکه می‌خواهیم یک فضای جنگل گونه در اطراف استخر داشته باشیم. معماران معمولاً از طرح‌های مستطیل ‌شکل برای ساخت چنین استخرهایی استفاده می‌کنند. زیرا قرار است تا هر چه بیشتر از فضای جنگلی ایجاد شده بهره‌مند شویم. در این سبک اگر چه استخرها طراحی ساده‌ای دارند؛ اما محوطه اطراف آنها خیلی شلوغ است. زیرا قرار است از انبوه درختان با طرح و نمای جنگلی در اطراف استخر کار شود.
معماران یک سمت استخر را در مجاورت نمای ساختمان اصلی با دسترسی ساده طراحی می‌کنند. این سمت فراخ، باز و بدون پوشش گیاهی است. اما دیگر جبهه‌های استخر در حجم قابل ‌توجه پوشش گیاهی محصور است. به ‌این ‌ترتیب وقتی به فضای استخر نگاه می‌کنید، گویا قرار است در دل جنگلی بکر و دست ‌نخورده آب‌بازی کنید.

طراحی استخر ویلا در محیط جنگلی
طراحی استخر ویلا با نمای مدرن و فانتزی

طراحی استخر ویلا با نمای مدرن و فانتزی

این نوع استخرها کاملاً مناسب ساختمان‌ها با نمای مدرن هستند. در طراحی این نوع استخرها نیز به مانند ساختمان‌های مدرن از خطوط راست با زوایای تند در نهایت سادگی استفاده می‌شود. استخر معمولاً چهارگوش است. اما از عناصر فانتزی برای نماسازی اطراف آن استفاده می‌شود. یک یا دو تک درخت در کنار بسترهای محدود چمن پوش شده به ‌همراه المان‌های ساده محیطی مانند حجم‌های مکعبی و یا کروی در حاشیه استخرها ایده‌های جذابی از چنین طراحی‌ها هستند. هزینه طراحی و تجهیز استخر ویلاهای مدرن معمولا کمتر از ویلاهای کلاسیک است.

طراحی استخرها با نماهای سنگی

این استخرها شبیه به فضایی رودخانه‌ای و یا صخره‌ای طراحی می‌شوند. در ساخت استخر ویلاهای روستیک معمولاً از این ایده استفاده می‌شود. معمولاً استخرها فرم هندسی مشخصی ندارند. در طراحی جداره‌های استخر و یا حداقل بخشی از نمای استخر از سنگ‌های زمخت در ابعاد بزرگ به مانند فضاهای صخره‌ای رودخانه‌ای استفاده ‌شده است. البته در گوشه و کنار این فضای رودخانه‌ای شده از درختان و گیاهان تداعی ‌کننده پوشش جنگلی نیز استفاده می‌کنند.

طراحی استخرها با نماهای سنگی
طراحی استخر ویلا در امتداد ساختمان اصلی

طراحی استخر ویلا در امتداد ساختمان اصلی

این ایده نیز معمولاً در ویلاها با معماری مدرن انجام می‌شود. در معماری مدرن دیوارها حضور کم‌رنگی دارند. در این نوع خانه‌ها به ‌جای دیوارها از پنجره‌ها و یا درب‌های سرتاسری استفاده می‌شود. معمولاً در یک سمت بنا در امتداد تراس ساختمان فضای استخر مانند ویلا ایجاد می‌شود. در این ساختمان‌ها دسترسی به استخر خیلی ساده است. کافی است از فضای داخلی ساختمان به تراس خانه حرکت کنید تا با چند قدم ساده در داخل استخر باشید. البته کل فضای استخر در تسلط کامل بنا قرار دارد.

طراحی استخر در فضایی مستقل از ساختمان اصلی

برخی معماران برای استخر شخصیت مستقلی قائل هستند و طراحی و نماسازی آن را مستقل از بنای اصلی در نظر می‌گیرند. در این ایده میان ساختمان و استخر فاصله است. معمولاً آلاچیق محوطه را در کنار استخر طراحی می‌کنند تا فضای مناسب بهره‌برداری از استخر وجود داشته باشد. این ایده برای ویلاها با محوطه‌های بزرگ مناسب است.

طراحی استخر در فضایی مستقل از ساختمان اصلی

نکته‌هایی کلیدی در طراحی استخر ویلا

طراحی مهمترین مرحله در اجرای استخر ویلایی است. شما نمی‌توانید به هر ترتیبی هر نقطه از محوطه ویلایی را برای ساخت استخر ویلا حفاری کنید. بلکه باید از همان قدم اول یک دورنمای فنی و دقیق همراه اندازه‌هایی معین داشته باشید. پرداختن به ابعاد و اندازه‌های استخر بسیار مهم است. این اندازه‌ها شامل طول، عرض و حتی عمق استخر می‌شوند. در استخرها با فرم هندسی نامتوازن این ابعاد بحث‌برانگیز تر هستند.
در نظر داشته باشید که طول یک استخر استاندارد حداقل سه برابر قامت یک انسان بالغ است. از طرفی عمق آن می‌تواند حداقل یک متر باشد. اما بسته به نوع کاربری استخر حداکثر عمق آن معین می‌شود. مثلاً اگر قرار است این استخر برای بازی کودکان استفاده شود، قاعدتاً نمی‌توانید آن را خیلی عمیق طراحی کنید. از طرفی هر اندازه طول استخر کوچکتر باشد، باید عمق آن نیز کوتاه‌تر طراحی شود.
از نگاه اصولی طراحی استخر ویلا با حساب فضای کافی برای هر نفر انجام می‌شود. این فضا در حدود پنج مترمربع می‌باشد. این اندازه برای آن است که یک نفر آدم بالغ حین شنا و یا آب‌بازی از فضای کافی برای حرکت و جابه‌جایی برخوردار باشد. حالا هر اندازه متراژ استخر شما بیشتر از پنج مترمربع شود، قاعدتاً می‌توانید با تعداد افراد بیشتری هم‌زمان در داخل استخر شنا کنید.
اما لازم است تا در طراحی استخر ویلا ملاحظات زیست‌ محیطی را نیز در نظر بگیرید. تأمین آب همیشه از بحث‌های جدی است. اگر ساختمان ویلایی در جغرافیایی گرم و خشک قرار دارد، بهتر است برای طراحی استخرهایی کوچکتر اقدام کنید. از طرفی استخرهای بزرگ در آب‌وهوای سرد منطقی نیست. زیرا مستعد خرابی ساختمان و یا رانش زمین هستند.

ملاحظات معماری ساخت استخر ویلا

مراحل ساخت استخر ویلا پس‌ از پایان فاز طراحی آغاز می‌شود. اگر ساختمانی نوساز است، مراحل ساخت استخر پس ‌از پایان عملیات اصلی بنای ویلایی است. اما در هر صورت باید طبق معماری طراحی استخر عملیات اجرایی را آغاز کنیم. البته در همان فاز نخست باید در مورد سرپوشیده و یا روباز بودن استخر تصمیم‌گیری کنید. استخرهای روباز برای محوطه‌های ویلایی طراحی می‌شوند. اما استخرهای سرپوشیده عموماً مناسب فضاهای داخلی ساختمان ویلایی هستند.

در این ‌میان برخی ساختمان‌ها برای طراحی استخر در میان طبقات و یا تراس و بالکن و حتی سقف بنا ساخته می‌شوند. در این ‌صورت استخر بخش کلیدی در معماری بنا است. معمولاً استخرهای درون ساختمان دارای جکوزی هستند. لذا نیاز به ملاحظات فنی طراحی و ساخت جکوزی ویلایی نیز دارند.

مراحل ساخت استخر ویلا

با فرض اینکه استخر ویلایی قرار است در سطح زمین چه در محوطه و یا فضای داخلی ساختمان ساخته شود، مراحل انجام آن مسیری مدرن را طی می‌کند:

خاک‌برداری و گودبرداری:

خاک‌برداری باید متناسب با فضای ساختمانی و به اندازه مساحت استخر باشد. در خاک‌برداری باید متوجه ساختمان اصلی باشید. استخرها در جوار بناهای ویلایی دایر می‌شوند و خاک‌برداری آنها ممکن است بنای اصلی را تحت تأثیر بگذارد. از طرفی مراحل خاک‌برداری زمین‌های شیب‌دار برای طراحی استخر ویلا ملاحظات فنی و تخصصی دارد.

بتن‌ریزی مقدماتی:

کف و جداره‌های محوطه حفاری شده را با استفاده از یک لایه بتن می‌پوشانند. این لایه برای تثبیت خاک است و از جابه‌جا شدن بستر خاکی جلوگیری می‌کند. در زمین‌های شیب‌دار گاهاً به استفاده از مش‌ها حین بتن پاشی نیاز داریم.

قالب‌گیری و آرماتوربندی:

هر استخر ویلایی در اصل یک فضای توخالی بتنی است که باید ساختار محکم و ماندگاری داشته باشد. در غیر این صورت تحت وزن سنگین آب به ‌سرعت تخریب می‌شود. برای طراحی فرم نهایی استخرهای ویلایی از جداره‌های بتن‌آرمه استفاده می‌کنند. قالب‌گیری و آرماتوربندی برای تکمیل این مرحله است.

عایق‌بندی کف و جداره های بتنی:

پس ‌از طراحی فضای محصور بتن‌آرمه، فرم هندسی استخر ساخته ‌شده است. اما باید آن را برای تخلیه مقدار زیاد آب آماده کنیم. در این مرحله بخش مهم عایق‌بندی کف و جداره‌ها انجام می‌شود. برای عایق‌بندی روش‌های متنوع وجود دارد. در عموم این روش‌ها از عایق‌ها بر پایه قیر استفاده می‌شود. در این سال‌های اخیر استفاده از کامپوزیت‌های عایق‌کاری بر پایه امولوسیون‌های قیری متداول شده‌ است.

کاشی‌کاری و تجهیز استخر ویلا:

در فاز نهایی مجموعه فعالیت‌ها برای تجهیز استخر ویلا است. تجهیز استخر ویلا از کاشی‌کاری کف و جداره‌ها تا طراحی سیستم تأسیسات، نصب پمپ انجام می‌شود.

زیباسازی محوطه استخر ویلایی:

در آخرین قدم قرار است فضای اطراف استخر را هر چه جذاب‌تر کنیم. لذا طراحی محوطه استخر انجام می‌شود. نورپردازی استخر، جانمایی مبلمان استخر و حتی فضای سبز اطراف استخر شامل این جزئیات می‌شود.

اصول طراحی جکوزی ویلایی

در ساختمان‌های ویلایی بهره‌مندی از تفریحات آبی محبوبیت زیادی دارد و جکوزی ها نیز یکی از همین فضاهای مفید تفریحات آبی هستند. جکوزی نیز به ‌مانند استخر یک فضای محدود شده پر از آب است. اما طراحی آن به‌ کلی با استخرها متفاوت است. برخی تفاوت‌های جکوزی و استخر به قرار زیر هستند:

  • جکوزی به ‌مراتب کوچکتر از استخر است.
  • عمق جکوزی کم است و برای نشستن افراد در داخل آب طراحی‌ شده است.
  • در جکوزی فضا برای شنا کردن پیش‌ بینی نشده است.
  • استخرها فضاهایی برای آب‌بازی هستند. اما جکوزی‌ها بیشتر کاربردهایی نظیر ماساژ درمانی و یا استراحت در آب دارند.
  • جکوزی‌ها را برای گردش آب داغ طراحی می‌کنند.

اگر استخر ویلا در داخل ساختمان باشد، معمولاً فضای مناسب طراحی جکوزی نیز فراهم است. اما برای استخرهای روباز خارج از ساختمان نمی‌توان یک جکوزی متداول و استاندارد را طراحی کرد. مگر آنکه معمار طراحی محوطه ویلایی بخواهد یک جکوزی جنگلی با طراحی نما باز در کنار استخر ساخته باشد. جکوزی تعریفی مستقل از استخر دارد. لذا لزوماً برای طراحی جکوزی نیازی به استخر نداریم.

استاندارد طراحی جکوزی ویلایی

ارتفاع استاندارد جکوزی‌ها بین 60 الی 150 سانتی‌متر است. همچنین به ازای هر یک نفر حدود 1 متر مربع جکوزی نیاز داریم. جکوزی یک ‌نفره در طول 110 الی 140 و عرض 70 الی 80 سانتی‌متر طراحی می‌شود. اما یک جکوزی بزرگ با طول و عرض 2 متری می‌تواند مناسب آب‌تنی حداکثر 6 نفر باشد.
برای طراحی جکوزی ویلا به تأسیسات پیچیده‌تری از طراحی استخر ویلا نیاز داریم. جکوزی‌ها برای گردش آب گرم طراحی ‌شده‌اند. لذا تأسیسات آنها باید به سیستم گرمایشی ساختمان متصل باشد و یا از یک سیستم گرمایش مستقل بهره‌مند شوند. از طرفی باید یک سیستم پمپاژ تخصصی جکوزی استفاده کنید تا آبگرم را به چرخش درآورد. در جکوزی‌های پرتابل این سیستم، به صورت مونتاژ به فروش می‌رسد. اما در ساخت جکوزی ویلایی باید به طراحی این سیستم‌ها بپردازیم. لذا جکوزی علاوه بر تأسیسات معمولی به یک موتورخانه مستقل هم نیاز دارد.

اهمیت طراحی و ساخت استخر و جکوزی ویلا

طراحی و ساخت استخر ویلا اهمیت زیادی دارد. به ‌هر حال استخرها نماد ویلاهای لاکچری هستند. در عین ‌حال می‌توانند برای صاحبان ویلا یک فضای خصوصی مناسب تفریحات آبی ایجاد کنند. هر کسی علاقه دارد تا بدون دغدغه از تفریحات آبی بهره‌مند شود. به ‌هر حال وقتی خانه‌ای ویلایی در اختیار دارید، قطعاً علاقه دارید تا در این فضا از امکانات آبی در محیطی خصوصی شده استفاده کنید. در تفریحات آبی خصوصاً برای بزرگسالان نیاز به فضاهای خصوصی شده داریم. از طرفی شنا کردن در استخری بهداشتی و بدون دغدغه مکان‌های عمومی باعث می‌شود تا بحث طراحی و ساخت استخر ویلا هر چه جدی‌تر باشد.
قطعاً علاقه دارید تا در محوطه ویلای خصوصی خود از استخری مناسب بهره‌مند شوید. اما توصیه می‌کنیم که مراحل طراحی استخر ویلایی را دست‌ کم نگیرید. اگر کل ماجرا یک آب‌بازی ساده است؛ اما در همین آب‌بازی ساده جریان قابل‌ توجه از آب وجود دارد که در صورت طراحی غلط و در نظر نگرفتن ملاحظات فنی می‌تواند باعث خسارات سنگین به بنای اصلی ساختمان ویلایی شود.

مشاوره فرلی ویلا

همین الان مشاوره بگیرید

انواع جکوزی در ساختمان‌های ویلایی

جکوزی‌ها را در اشکال مربعی، دایره‌ای، بیضی و حتی فرم‌های انتزاعی می‌سازند. اما در کل چه از نظر عمق و چه از نظر مساحت کوچکتر از استخرها هستند. اگر چه ممکن است تعداد افراد زیادی از فضای جکوزی استفاده کنند؛ اما چون تحرکی ندارند، این فضا کوچک طراحی می‌شود.

جکوزی پرتابل

اگر چه نام پرتابل (قابل حمل) دارد؛ اما به ‌سادگی جابه‌جا نمی‌شود. در کل به جکوزی‌های از پیش ‌ساخته در مدل‌های کارخانه‌ای گفته می‌شود. این جکوزی‌ها در سایزهای استاندارد و با ابعاد کوچک طراحی می‌شوند و مناسب نصب در ساختمان‌های مسکونی خصوصاً ویلاهای کوچک هستند.

جکوزی پرتابل
جکوزی درون زمین

جکوزی درون زمین

ایده‌ای هوشمندانه از تلفیق جکوزی و استخر است که می‌توان آنها را در محوطه باز اطراف ساختمان ویلایی نیز دایر کرد. اما در کل مناسب ساختمان‌های کوچک با فضای محدود هستند تا بتوانیم هم جکوزی و هم استخر را یک‌جا داشته باشیم. اما در عمل سایز آن از جکوزی‌های معمولی بزرگتر است. لذا مصرف انرژی تولید آب‌گرم آن بیشتر است. از طرفی نمی‌توان این جکوزی‌ها را در ابعاد یک استخر واقعی طراحی کرد.

جکوزی ترکیبی

ایده‌ای هوشمندانه از تلفیق جکوزی و استخر است که می‌توان آنها را در محوطه باز اطراف ساختمان ویلایی نیز دایر کرد. اما در کل مناسب ساختمان‌های کوچک با فضای محدود هستند تا بتوانیم هم جکوزی و هم استخر را یک‌جا داشته باشیم. اما در عمل سایز آن از جکوزی‌های معمولی بزرگتر است. لذا مصرف انرژی تولید آب‌گرم آن بیشتر است. از طرفی نمی‌توان این جکوزی‌ها را در ابعاد یک استخر واقعی طراحی کرد.

جکوزی ترکیبی
جکوزی چوبی

جکوزی چوبی

روش سنتی تولید جکوزی است که در این سال‌های اخیر مورد توجه زیادی قرار دارد. البته حالا الگوی طراحی جکوزی چوبی متفاوت از روش‌های سنتی است. این جکوزی‌های چوبی در اندازه‌های متنوع اما معمولاً دایره‌ای شکل ساخته می‌شود.

جکوزی بتنی

این جکوزی‌های بتنی نوع ارتقا یافته از جکوزی‌های درون زمین است که حالا دیواره‌های بتنی آن تا روی سطح زمین و بالاتر امتداد پیدا کرده ‌است. جکوزی بتنی بهترین ایده طراحی جکوزی ویلا در کنار استخرها برای محوطه‌سازی اطراف ساختمان هستند.

جکوزی بتنی

توصیه هایی برای استخر ویلا

توصیه می‌کنیم که در ساختمان ویلایی خود به روش‌های ابتدایی فضاهایی استخر مانند را ایجاد نکنید. بهتر است هر نوع فضای تفریحات آبی را با نظر کارشناسان خبره در زمینه طراحی محوطه ویلایی انجام دهید. برای طراحی استخر و جکوزی ویلا می‌توانید از خدمات تخصصی گروه فرلی ویلا بهره‌مند شوید. در فرلی ویلا کارشناسان طراحی محوطه به‌ همراه مهندسین عمران استعداد ساختمان ویلایی برای خلق فضاهای آبی را بررسی کرده تا در نهایت بهترین الگوی طراحی و یا تجهیز استخر و جکوزی ویلا را اجرا نمایند.

پروژه‌های ویلایی

پرسش و پاسخ

طراحی استخر ویلا در محیط جنگلی​

طراحی استخر ویلا با نمای مدرن و فانتزی​

طراحی استخر ویلا با نمای سنگی

طراحی استخر ویلا در امتداد ساختمان اصلی​

طراحی استخر در فضایی مستقل از ساختمان اصلی​

بله کارشناسان فرلی ویلا توانایی طراحی و اجرا هر جکوزی رو دارند.

  • جکوزی درون زمین​
  • جکوزی درون ترکیبی​
  • جکوزی درون چوبی
  • جکوزی درون بتنی

از نگاه اصولی طراحی استخر ویلا با حساب فضای کافی برای هر نفر انجام می‌شود. این فضا در حدود پنج مترمربع می‌باشد. این اندازه برای آن است که یک نفر آدم بالغ حین شنا و یا آب‌بازی از فضای کافی برای حرکت و جابه‌جایی برخوردار باشد.