شش اصل کلیدی برای مشاوره طراحی ویلا

در فکر ساخت ویلا هستید و قرار است تا ساختمان زیبای خود را از صفر تا صد آغاز کنید؟! در ذهن هزاران ایده دارید و صدها رؤیا را تداعی کرده‌اید؛ از طرفی به ‌خوبی می‌دانید که در این مسیر قرار است با چالش‌هایی بی‌پایان و بی‌وقفه مواجه شوید. در عین ‌حال بودجه شما محدود است و باید ویلای رؤیایی خود را مطابق با همین بودجه در برنامه مناسب و تفکیک حرفه‌ای هزینه‌ها بسازید. شما بدون تردید به مشاوره طراحی ویلا نیاز دارید. مشاوره طراحی ویلا یک رویکرد حرفه‌ای برای مدیریت ساخت ویلا است. ممکن است هیچ درک فنی و عملیاتی از مسیر طراحی تا ساخت ویلا نداشته باشید و حتی ممکن است معماری برجسته و یا مهندسی توانمند باشید؛ اما در هر صورت احتمال آنکه بر تمامی جوانب طراحی و ساخت ویلا مسلط شوید کم است. ما در گروه فرلی ویلا برای هر نوع مشاوره ساخت و ساز ویلا در خدمت شما هستیم و به شما برای خدمات تخصصی چه در سطح طراحی و یا اجرایی مشاوره‌های لازم را ارائه می‌کنیم. اما در این مشاوره‌ها به چه موضوعاتی پرداخته می‌شود؟ در این مقاله به کلیاتی از برنامه حرفه‌ای برای مشاوره طراحی ویلا و چگونگی ارائه مشاوره ساخت ویلا می‌پردازیم.

تکنیک‌های مشاوره از طراحی تا ساخت

ساخت ویلا به ‌تنهایی یک پروژه تمام‌ عیار است که از صفر تا صد آن با صدها نکته، چالش و تکنیک سروکار داریم. این پروژه از فاز نقشه‌برداری آغاز شده و با طراحی ویلا و گرفتن مجوزها تا مراحل اجرایی ساخت ویلا و حتی فراتر از آن برای طراحی محوطه ویلا ادامه پیدا می‌کند. روش مشاوره دهی در چنین پروژه‌هایی متفاوت است که شامل مراحل زیر می‌شود:

  • مشاوره طراحی ویلا

به تمامی خدمات مشاوره برای طی شدن مراحل طراحی ویلا از نقشه‌برداری تا تهیه مدارک و اسناد پلان معماری و عمرانی ویلا گفته می‌شود. در عین ‌حال برای فاز طراحی محوطه ویلایی، طراحی نمای ویلایی، طراحی باغ ویلا و حتی طراحی امکانات و خدمات دکوراسیون ویلا می‌توانیم از برنامه‌های مشاوره طراحی ویلا استفاده کنیم.

  • مشاوره ساخت ویلا

پس ‌از پایان فاز طراحی مراحل اجرایی ساخت ویلا آغاز می‌شود. در این مرحله طولانی نیز با انبوه مسائل و موضوعات سروکار داریم که در تمامی آنها نیاز به برنامه زمان‌بندی شده و تخصیص مناسب بودجه احساس می‌شود. مشاوره ساخت ویلا هر نوع همفکری، ارائه راهکار و همکاری در فاز اجرایی ساخت ویلا است.

 

چرا به مشاوره طراحی ویلا نیاز داریم؟

چرا به مشاوره طراحی ویلا نیاز داریم؟

در پروژه‌های ساخت ویلا و حین ارائه‌ی مشاوره با دو شرایط کاملاً متفاوت مواجه هستیم:

  • مشاوره صفر تا صد طراحی و ساخت ویلا

معمولاً کارفرما برای اطمینان از طراحی ایده‌آل و یا بهره‌مندی مناسب از برنامه‌های ساخت‌وساز به چنین مشاوره‌هایی قبل ‌از هر اقدام عملی چه در فاز طراحی و یا اجرایی نیاز دارد. اصولاً هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و کارفرما هوشمندانه برای طی شدن درست تمام برنامه‌ها از مشاوره طراحی ویلا بهره‌مند می‌شود. به ‌این ‌ترتیب همراه با همفکری تیم تخصصی طراحی و ساخت ویلا قادر است تا الگوهای بهتری از یک خانه‌ی ویلایی را طراحی کرده و حتی در فاز اجرایی وارد شود.

  • مشاور برای اصلاح، بازنگری و یا ارائه راهکار

در چنین شرایطی معمولاً کارفرماها همراه با مستنداتی از طراحی ویلا چه در فاز معماری و یا عمرانی نیاز به مشاوره طراحی ویلا دارند. اصولاً در چنین شرایطی نیاز به اصلاح و بازنگری در نقشه‌ها و پلان‌های مهندسی احساس می‌شود.

در عین ‌حال حتی ممکن است که کارفرما در خلال مراحل اجرایی ساخت ویلا نیاز به مشاوره تخصصی را احساس کند. به شکلی که ممکن است در حین مراحل ساخت، تأمین مصالح، برنامه‌ی بودجه‌بندی شده، انتخاب مصالح و حتی چگونگی اجرای مراحل ساخت با چالش‌هایی در ابعاد مهندسی مواجه شود. در چنین شرایطی بهره‌مندی از مشاوره ساخت ویلا برای بهبود روند کار الزامی است.

اصول کلیدی در خدمات مشاوره طراحی ویلا

اصول کلیدی در خدمات مشاوره طراحی ویلا

با فرض اینکه نیاز به مشاوره ساخت و ساز ویلا دارید، حالا قرار است در این برنامه‌های همفکری چه ایده‌هایی برای شما تهیه شود؟ اصولاً در مراحل مشاوره طراحی ویلا و حتی ساخت ویلا در مورد چه موضوعاتی صحبت می‌شود؟ در ادامه این مطلب به شش اصل کلیدی در خدمات مشاوره طراحی ویلا می‌پردازیم.

  1. مشاوره برای اجرای تمامی قوانین شهرداری
  2. مشاور برای برنامه و تفکیک بودجه کارفرما
  3. مشاوره با هدف تحقق نظرات، سلایق و خواسته‌های کارفرما
  4. مشاوره برای اجرای سبک‌های مختلف معماری
  5. مشاوره برای طراحی سازه ویلا از نظر مهندسی عمران و معماری
  6. مشاوره با هدف بررسی زمین و بستر ویلاسازی

هر کدام از این مؤلفه‌ها در اصول طراحی ویلا نقش حیاتی دارند و زنجیره‌وار در امتداد هم قرار می‌گیرند. اصولاً مشاوره طراحی ویلا شامل تمامی مراحل از صفر تا صد ساخت و ساز ویلا خواهد شد. اما این مشاوره‌ها باید رنگ ‌و بوی حرفه‌ای داشته باشد و به تفکیک مراحل از فاز طراحی تا مراحل عملیاتی را شامل شود. در ادامه به بررسی دقیق‌تر هر کدام از این اصول کلیدی در مشاوره ساخت و ساز ویلا چه در فاز طراحی و یا فاز اجرایی می‌پردازیم.

مشاوره برای اجرای تمامی قوانین شهرداری

بدون تردید توجه به قوانین شهرداری چه حین طراحی و تمامی مراحل ساخت برای طی شدن هر پروژه ویلاسازی الزامی است، در غیر این ‌صورت با مشکلات همیشه بزرگ در چالش قوانین بازدارنده مواجه می‌شوید. قوانینی که گاهاً در صورت عدم رعایت ممکن است فاز اجرایی ساخت ویلا را متوقف کند.

بسیاری از کارفرماها نسبت ‌به تمامی قوانین حقوقی و یا قوانین اجرایی شهرداری‌ها اشراف کامل ندارند، مادامیکه قوانین خانه‌سازی از شهری تا شهری دیگر متفاوت است. از طرفی تفسیر قوانین شهرداری و چگونگی رعایت آنها مادامیکه مشغول ساخت ویلا هستید نیز گاهاً بحث ‌برانگیز است.

بخشی از برنامه مشاوره‌ی طراحی ویلا مربوط به چگونگی اخذ مجوزها و رعایت تمامی قوانین ویلاسازی در مناطق شهری و روستایی است. در عین ‌حال گاهاً برخی کارفرماها برای بررسی زمین‌ها چه از نظر اجرایی و یا قانونی نیاز به مشاوره دارند.

دقت کنید که تقریباً عموم خانه‌های ویلایی در مناطق روستایی احداث می‌شوند و در این مناطق حجم بزرگی از زمین‌های کشاورزی، زمین‌های اراضی ملی، جنگل‌ها و مراتع حضور دارند. بررسی جزئیات قانونی ساخت ملک در چنین زمین‌هایی بحث‌ برانگیز است. لذا ارائه مشاوره و بررسی تمامی جزئیات در همفکری با اهل فن سودمند است.

بنر تماس - فرلی ویلا

مشاوره برای برنامه‌ریزی و تفکیک بودجه کارفرما

تفکیک بودجه و ارائه برنامه تخصیص هزینه‌ها از مهمترین موارد اصولی در برنامه‌های مشاوره ساخت و ساز ویلا است. همه کارفرماها بودجه‌ی محدودی دارند و یا برای بودجه معینی برنامه‌ریزی کرده‌اند و قطعاً می‌خواهند تا کل پروژه در این مقدار بودجه تخصیص‌ داده ‌شده اجرایی شود.

اما همه می‌دانیم که ویلاسازی پروژه‌هایی تمام عیار با صدها مرحله ریز و درشت هستند. از طراحی تا فاز اجرایی، خرید ملک و یا اصلاح زمین، خرید مصالح و متریال‌ها، طراحی پلان و اخذ مجوزها، دستمزد کارگران، تهیه ماشین‌آلات همگی هزینه‌بردار هستند و باید برای تک‌به‌تک این هزینه‌ها در مراحل پیش طراحی خانه‌های ویلا برنامه‌ریزی کنید. معمولاً تیم کارشناسی از درصد بندی هزینه‌ها برای تفکیک بودجه استفاده می‌کند.

در برخی از موارد کارفرما با ارائه بودجه‌ای معین خواستار تدوین یک برنامه جامع ویلاسازی است. در چنین شرایطی قرار است تا با توجه به بودجه، بهترین الگو چه از نظر طراحی و یا از منظر ساخت ویلا را پیشنهاد کنیم.

ولی در عین ‌حال کارفرما باید از تمامی زوایای پنهان هزینه‌ها برای طراحی و ساخت ویلا اطلاع داشته باشد. معمولاً مشاوره بودجه با هدف همفکری در ایجاد یک الگوی مناسب از طراحی تا تأمین مصالح و چگونگی ساخت مطابق با هزینه تخصیص‌ داده‌ شده است.

مشاوره با هدف تحقق نظرات، سلایق و خواسته‌های کارفرما

خانه‌های ویلا تحقق رؤیاهای کارفرماها هستند و باید کاملاً مطابق با خواسته‌ها و سلایق آنها طراحی شوند. اما گاهاً کارفرماها در بیان سلایق خود بیش ‌از اندازه رؤیاپردازی می‌کنند و گاهاً ایده‌های آنها با استانداردهای عمرانی ساخت ویلا و یا قوانین اجرایی شهرداری‌ها مطابقت ندارد. از طرفی ممکن است خواسته‌های آنها بسیار فراتر از برنامه‌های بودجه‌بندی باشد.

گاهاً با بسیاری از پروژه‌های خانه‌سازی روبرو هستیم که به ‌علت طراحی المان‌های خاص و صرف هزینه‌های اجرایی زیاد نیمه‌کاره رها شده‌اند. در میان قرار نیست تا کارفرما از خواسته‌های خود پا پس بکشد. هنر مشاوره طراحی ویلا در هماهنگی خواسته‌ها با قوانین عمرانی و برنامه‌های بودجه‌بندی است.

در برخی موارد شاهد افرادی هستیم که هیچ دیدگاه عینی از اصول ویلاسازی ندارند؛ اما قطعاً می‌خواهند تا خواسته‌های آنها در قامت ساختمان استاندارد و کاربردی طراحی شود. بهره‌مندی از مشاوره ساخت و ساز ویلا برای چنین افرادی سودمند است.

مشاوره برای اجرای سبک‌های مختلف معماری

سبک‌ها سنگ‌ بنای ساختمان‌های ویلایی هستند و باعث هر چه زیباتر شدن، هماهنگ بودن و کاربردی شدن آنها خواهند شد. سبک‌های طراحی ویلا متنوع هستند که شامل سبک‌های کلاسیک، مدرن، روستیک و حتی سبک‌های سنتی و خانه جنگلی‌ها می‌شود.

چگونگی طراحی ویلا مطابق با این سبک‌ها در بحث طراحی و اجرایی دنبال می‌شود. هدف از مشاوره طراحی ویلا در سطح سبک‌ها راهنمایی و همفکری کارفرمایان به بهره‌مندی از دیدگاه مناسب از سبک‌های مختلف است.

در عین ‌حال ایجاد تعادل میان سبک نمای ویلا با دکوراسیون داخلی ویلا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در پاره‌ای از موارد نیز برای طراحی محوطه مطابق با سبک ساختمان اصلی، جلسات مشاوره‌ای انجام می‌شود.

مشاوره برای طراحی سازه ویلا از نظر مهندسی عمران و معماری

به یکی از بحث‌های جدی در جریان مشاوره ساخت و ساز ویلاها وارد شده‌ایم. چرا که قرار است ساختمان‌های ویلایی را کاملاً مطابق با قوانین حرفه‌ای مهندسی عمران و رعایت نکات اصولی و خلاقانه‌ی مهندسی معماری پیاده‌سازی کنیم. در این نوع مشاوره به بررسی پلان، پیش‌ بینی فضاها، طراحی کلی ساختمان و ارائه یک نقشه هدفمند پرداخته می‌شود.

پلان نهایی باید مطابق با خواسته کارفرما برای پوشش نیازهای آن باشد. در ادامه باید چگونگی طراحی نقشه‌های عمرانی را بررسی کنیم. طراحی فونداسیون، طراحی اسکلت و تهیه و تنظیم نقشه‌های فنی و حتی نقشه‌های تأسیسات الکتریکال نیز از موضوعات کلیدی در بحث مشاوره فنی و عمرانی هستند.

در حین طراحی بسیاری از ساختمان‌های ویلایی به ‌اصطلاح زمین نیاز داریم. در این‌باره نیز باید به تمامی تمهیدات مهندسی برای چگونگی خاک‌برداری، چگونگی جابه‌جایی زمین و چگونگی بهره‌مندی مفید از تمامی ابعاد زمین در ویلاسازی بپردازیم. نکاتی که تماماً و با جزئیات کامل در برنامه‌های مشاوره طراحی سازه با رویکرد مهندسی پیش‌ بینی ‌شده است.

مشاوره با هدف بررسی زمین و بستر ویلاسازی

مشاوره با هدف بررسی زمین و بستر ویلاسازی

از آنجا که ساختمان‌های ویلایی همگی در مناطق روستایی، نیمه روستایی و یا حاشیه شهرها ساخته می‌شوند و عموماً در زمین‌های خالی از بناهای مسکونی دایر می‌شوند، لازم است تا قبل ‌از آغاز کار بستر زمین مورد بررسی قرار بگیرد.

بسیاری از زمین‌ها در حاشیه رودخانه‌ها، پای کوه‌ها، کناره‌ی زمین‌های کشاورزی، حاشیه جنگل‌ها، نواحی ساحلی هستند. یک ساختمان ویلایی بنایی سنگین ‌وزن است و باید از قبل در مورد استعداد زمین برای ویلاسازی مطالعات لازم انجام پذیرد. یکی از برنامه‌های جدی مشاوره طراحی ویلا، بررسی زمین و ارائه راهکار مناسب بسترسازی است.

برخی از زمین‌ها مانند زمین‌های کوهپایه‌ای که معمولاً شیب‌دار هستند و یا زمین‌های جلگه‌ای در جوار رودخانه‌ها و ساحل دریا نیاز به بسترسازی مناسب دارند و عموم مهندسین حتی با وجود حرفه‌ای‌ترین نقشه‌ها و تمهیدات بهره‌مندی از یک تیم مشاوره‌ای برای بازرسی و نگاه کلی در نقشه را مفید می‌دانند.

بنر تماس - فرلی ویلا

سخن پایانی

در این مقاله به شش اصل کلیدی در برنامه‌های مشاوره طراحی ویلا پرداخته‌ایم و تقریباً یک برنامه جامع از تمامی مراحل ساخت ویلا را پیش ‌بینی کرده‌ایم. اما مشاوره ساخت و ساز ویلا می‌تواند شامل جزئیات دیگری نیز شود. مثلاً چگونگی تهیه مصالح، چگونگی حمل‌ونقل، چگونگی انتخاب مصالح و حتی ارائه یک برنامه زمان‌بندی برای ساخت ویلا و… در فهرست جزئی‌تر از مشاوره ساخت ویلا قرار دارند.

همچنین گاهاً پیش می‌آید که کارفرماها حین مراحل طراحی و یا اجرایی با مشکلاتی دست در گریبان هستند. یک همفکری مهندسی شده راهکار سودمندی برای عبور از مشکلات است. لذا توصیه می‌کنیم که در تمامی مراحل طراحی تا ساخت ویلا بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای را جدی بگیرید. برای این منظور می‌توانید از نگاه کارشناسی گروه فرلی ویلا چه در سطح طراحی و حتی در تمامی مراحل ساخت ویلا بهره‌مند شوید.

به این مطلب چند امتیاز می‌دهید

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *