نگاهی به اصول طراحی اقامتگاه گردشگری

گردشگری در دنیای امروز به صنعتی پویا، درآمدزا و رو به ‌رشد تبدیل شده ‌است. حالا همه ساله مردمان زیادی را شاهد هستیم که برای کسب تجربیات هیجان انگیز راهی سفر می‌شوند و در تمام مدت سفرهای کوتاه یا طولانی خود به خدمات شایسته از صنعت گردشگری نیاز دارند. اقامت، اصلی‌ترین و بدیهی‌ترین نیاز در صنعت گردشگری است و طراحی اقامتگاه گردشگری نیز بر پایه ارائه خدمات استاندارد، جذب مهمانان و معرفی جاذبه‌های فرهنگی و تفریحی انجام می‌شود.
اگر علاقه دارید تا به ‌عنوان یک سرمایه‌گذار در صنعت بزرگ گردشگری وارد شوید و بخشی از جریان درآمدزایی آن را تصاحب کنید، باید از خدمات مناسب اقامتگاه نیز برخوردار باشید. ساخت اقامتگاه گردشگری بر پایه قوانینی خاص انجام ‌شده و قرار است تا در آنجا به تکنیک‌های جذب مسافر و چگونگی تعامل فرهنگی بپردازیم. خدمات گروه فرلی ویلا شامل اجرای تمامی مراحل طراحی اقامتگاه گردشگری است و به شما در این مسیر از مشاوره تا اجرا خدمات لازم را ارائه خواهد کرد؛ اما این خدمات شامل چه موضوعاتی است؟

اصول-طراحی-اقامتگاه-گردشگری
مشاوره فرلی ویلا

همین الان مشاوره بگیرید

آغاز طراحی بر پایه ارزش‌های فرهنگی

بخش بزرگی از اهداف گردشگری بهره‌مندی از مظاهر فرهنگی است. مسافران و گردشگران علاقه دارند تا در مدت اقامت خود از تمامی مظاهر فرهنگی مردم منطقه بهره‌مند شوند و به نوعی همراه آنها چند روزی را زندگی کنند. اولین نکته برای طراحی دکوراسیون اقامتگاه گردشگری توجه به الزامات فرهنگی و حتی پوشش جنبه‌های بومی و منطقه‌ای است.
در عین ‌حال ممکن است که کارفرمای طراحی اقامتگاه گردشگری دورنمای دیگری از سبک دیزاین و حتی معماری را در نظر داشته باشد. گاهی در طراحی اقامتگاه گردشگری با اساس ساخت یک مجموعه بومگردی روبرو هستیم و گاهی قرار است تا به محیطی با رویکرد مدرن و کاملاً متفاوت از ایده‌های سنتی بپردازیم؛ اما در هر صورت نگرش کلی به زوایای فرهنگی در هر سبک و سلیقه دیزاین اقامتگاه وجود دارد. در فرلی ویلا برای هر نوع مظاهر فرهنگی ایرانی و یا هر نوع سبک دکوراسیون مدرن، انتزاعی، کلاسیک و یا سنتی برنامه‌ریزی می‌کنیم و می‌توانیم به شما در اجرای آنچه در ذهن دارید، یاری رسانیم.

اهمیت اقلیم در طراحی اقامتگاه گردشگری

اقامتگاه‌های گردشگری با هر سبک و روش معماری و هر نوع مظاهر فرهنگی باید با شرایط اقلیمی موقعیت جغرافیایی محل سازگار باشند. در بسیاری از پروژه‌های طراحی اقامتگاه گردشگری با مشکل ناسازگاری اقلیمی روبرو هستیم. مشکلی که به ‌سرعت نمایان شده و حتی ممکن است منجر به آزار مسافران و مهمانان گردد. قاعدتاً سبک ساختمان‌سازی در اقلیم‌های کوهستانی و یا اقلیم‌های کویری و حتی اقلیم‌های جنگل و ساحلی متفاوت است. این تفاوت‌ها باعث شده تا نگرش معماری بر پایه اقلیم شکل بگیرد. در گروه فرلی ویلا برای هر نوع اقلیم از جغرافیای گسترده ایران برنامه داریم و می‌توانیم به شما برای طراحی اقامتگاه گردشگری مطابق با شرایط جغرافیایی محل، خدمات لازم از مشاوره تا طراحی و اجرا را ارائه نماییم.

اهمیت-اقلیم-در-طراحی-اقامتگاه-گردشگری
اجرای-ضوابط-سازمان‌های-گردشگری

اجرای ضوابط سازمان‌های گردشگری

تمامی اقامتگاه‌های گردشگری زیر نظر سازمان‌های دولتی فعالیت می‌کنند. مانند سازمان میراث فرهنگی که بر فعالیت اقامتگاه‌های بومگردی نظارت دارد. این سازمان‌ها برای احداث و راه‌اندازی اقامتگاه مجموعه‌ی کاملی از قوانین، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه و در کل الزامات را تدوین کرده‌اند که شامل جزئیاتی از معماری بنا، مهندسی ساخت بنا، حداقل فضاها، تعریف فضاهای لازم اجرای اقامتگاه، ضوابط زیست ‌محیطی خواهد شد.
اگر قصد ورود به صنعت گردشگری را دارید و می‌خواهید تا بدون چالش‌های قانونی به ‌راحتی مجوز فعالیت خود را دریافت کرده و قانونمند برای پذیرایی از خیل بسیار مسافران استقبال کنید، باید طراحی اقامتگاه گردشگری را بر پایه قوانین و ضوابط اجرایی سازمان‌های متولی این صنعت انجام دهید. قوانین تدوین‌ شده گسترده ‌است و شامل جزئیات بسیار زیادی می‌شود. ما در فرلی ویلا به تمامی ضوابط سازمانی در چگونگی طراحی اقامتگاه گردشگری مسلط هستیم و می‌توانیم از مشاوره تا اجرا همراه شما باشیم.

مشاوره فرلی ویلا

همین الان مشاوره بگیرید

آیا از چگونگی ارزیابی تا درجه‌بندی اقامتگاه‌ها اطلاع دارید؟

برای جذب هر چه بیشتر گردشگر و کسب درآمد بهتر از صنعت گردشگری باید دیده شوید و قاعدتاً درجه‌بندی اقامتگاه در این جلب توجه تأثیر چشمگیری دارد. متأسفانه بسیاری از سرمایه‌گذارها بدون توجه به نکات از چگونگی ارزیابی واحدهای اقامتی برای طراحی و ساخت دست ‌به ‌کار می‌شوند و حتی با وجود هزینه بالا نمی‌توانند امتیازهای مناسب برای حضور در اقامتگاه‌های درجه ممتاز را دریافت نمایند. در ارزیابی تا درجه‌بندی اقامتگاه‌ها به موارد زیر توجه می‌شود:

  • بررسی امور ساختمانی، بهره‌مندی از تجهیزات و چگونگی ارائه خدمات
  • بررسی امور انسانی، رعایت نکات ایمنی و بهداشتی
  • توجه به پایداری محیط و اهمیت رعایت اصول زیست ‌محیطی
  • اجرای ضوابط از توسعه پایدار گردشگری
  • با در نظر گرفتن این آیتم‌ها همگی

اقامتگاه‌های گردشگری را در ۳ درجه کیفی تقسیم‌بندی می‌کنند. ما در فرلی ویلا به تمامی نکات کلیدی از این آیتم‌ها مسلط هستیم و می‌توانیم به شما برای رسیدن به درجه کیفی بالا از طراحی اقامتگاه گردشگری خدمات لازم را ارائه نماییم.

فاکتورهای کلیدی برای طراحی اقامتگاه گردشگری

زیبایی محیط در کنار بهره‌مندی از فضاهای مفید و کاربردی به‌ همراه ارائه خدمات کامل و رعایت الزامات حرفه‌ای در جلب رضایت مهمانان و در نهایت استقبال هر چه بیشتر اقامتگاه تأثیرگذار است. وقتی برای اجرای دکوراسیون اقامتگاه گردشگری اقدام می‌کنید، لازم است تا به جنبه‌های گوناگون توجه کنید. این اقامتگاه قرار است تا میزبان مسافرانی از فرهنگ‌های متفاوت، سلایق گوناگون و نیازهای متنوع باشد. برخی از فاکتورهای کلیدی در اجرای دکوراسیون اقامتگاه گردشگری به قرار زیر است:

  • اجرای مناسب نورپردازی
  • طراحی و راه‌اندازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی
  • توجه به حضور مظاهر فرهنگی و یا اقلیمی در دکوراسیون داخلی
  • فضاسازی برای ایجاد اتاق‌ها با امکانات کامل و بخش‌های خدماتی

هر کدام از این نکات به ‌تنهایی شامل جزئیات بسیار زیادی هستند که روش اجرای آنها در دکوراسیون اقامتگاه گردشگری از مکان‌های بومگردی تا خانه‌های مدرن و اقامتگاه‌های جنگلی، صحرایی و ساحلی متفاوت است.

*بیشتر بدانیم: آشنایی با سبک ها در دکوراسیون ویلا

ساخت-اقامتگاه-گردشگری

آیا در تلاش برای مرمت و بازسازی خانه‌های قدیمی هستید؟

بسیاری از اقامتگاه‌های گردشگری با مرمت و بازسازی خانه‌های قدیمی ساخته می‌شوند. این خانه‌های قدیمی به ‌راحتی می‌توانند مظاهر فرهنگی و اقلیمی باشند و پتانسیل بالایی برای جذب طیف گسترده از مسافران و گردشگران را دارند؛ اما روش‌های مرمت و بازسازی آنها تخصصی است.
قاعدتاً اگر هدف شما مرمت ساده خانه‌های قدیمی است، ماجرا خیلی ساده است. اما در این‌باره با دورنمایی از تغییر کاربری مواجه هستیم؛ زیرا قرار است محیط زندگی خانه‌ای قدیمی را به محیطی مدرن برای پذیرایی از مهمانان در قامت یک فضای جذاب گردشگری تبدیل کنیم. در تمامی مراحل مرمت خانه‌های قدیمی باید رویکرد جدی در اجرای اقامتگاه را داشته باشیم. رویکردی که کاملاً تخصصی است و در چگونگی پیاده‌سازی آن نیز می‌توانید روی خدمات کامل گروه فرلی ویلا حساب کنید.

آیا به ساخت اقامتگاه بومگردی فکر می‌کنید؟

گردشگری بر پایه مظاهر فرهنگی یا همان بومگردی حالا به ‌عنوان اهرمی قدرتمند در جذب مسافران و اقامت آنها تبدیل شده ‌است. مظاهر فرهنگی هر منطقه یا اقلیم جغرافیایی به‌ راحتی می‌تواند به کانون توجه خیل بسیاری از مسافران تبدیل شود. همین نکته ساده زیربنای صنعت بومگردی است و حالا سرمایه‌گذاری در این صنعت رو به ‌رشد است. البته در اجرای آن به طراحی اقامتگاه گردشگری بر پایه الزامات بومگردی نیاز دارید.
اقامتگاه گردشگری بر پایه بومگردی تفاوت‌های فاحش با دیگر روش‌های طراحی اقامتگاه دارد. این تفاوت‌ها آنچنان است که مجموعه الزامات و دستورالعمل‌های متفاوتی برای ساخت آنها تدوین شده ‌است. حتی سازمان دولتی ناظر بر ساخت اقامتگاه‌های بومگردی با دیگر مجتمع‌های توریستی و  گردشگری متفاوت است و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی قرار دارد. جزئیاتی که روش طراحی اقامتگاه گردشگری از نوع بومگردی را متفاوت کرده ‌است. برای ساخت چنین اقامتگاه‌هایی به مهارت‌های اجرایی ویژه نیاز دارید.

از سبک‌ها تا معماری در اجرا برای اقامتگاه چه می‌دانید؟

ابعاد فضا بزرگترین محدودیت شما در ساخت اقامتگاه گردشگری است. یک اقامتگاه خوب با درجه ممتاز به تعداد کافی اتاق آن‌هم با ابعاد مناسب و امکانات کامل نیاز دارد. در این ‌میان باید به بخش‌های خدماتی، بخش‌های عمومی، فضای کار پرسنل و حتی طراحی محوطه نیز فکر کنید. آیا زمین مورد نظر شما و حتی خانه قدیمی در اختیار شما از ابعاد کافی برای اجرا و ساخت اقامتگاه گردشگری برخوردار است؟ آیا از تکنیک‌های فضاسازی و استفاده بهینه از محیط در این‌باره اطلاع دارید؟ و یا از مکان‌های الزامی در ساخت اقامتگاه چیزی می‌دانید؟

معماری اقامتگاه برای ایجاد سبک‌ها و بهره‌مندی مفید از تمامی فضا یک اصل کلیدی است. در ساخت اقامتگاه گردشگری نمی‌توانید چشم و گوش بسته باشید و بی‌تفاوت از بهره‌مندی مفید اقدام کنید. ما در فرلی ویلا برای چگونگی فضاسازی ها در اقامتگاه گردشگری برنامه‌ریزی می‌کنیم و این مکان‌ها را مطابق با استانداردهای کمی و کیفی صنعت گردشگری طراحی خواهیم کرد.

توصیه‌هایی برای طراحی اقامتگاه گردشگری

در ساخت اقامتگاه هدفمند باشید و با برنامه مراحل اجرای پروژه از طراحی تا ساخت را انجام دهید. مدیریت هزینه یک اصل کلیدی است. بدون برنامه زمان‌بندی شده و حتی بدون پیش‌فرض‌ها در مراحل اجرایی و یا تأمین مصالح و حتی تأمین نیروی کار با کوهی از هزینه‌های بی‌برنامه روبه‌رو هستید که پروژه شما را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد. یکی از پروژه های گردشگری موفق شرکت پروژه ویلا گردشگری موغار است. توصیه می‌کنیم تا قبل‌ از هر اقدامی و یا اجرای هر سبک و روش طراحی اقامتگاه گردشگری برای آن برنامه‌ریزی کنید. در تمامی مراحل از طراحی تا ساخت اقامتگاه گردشگری می توانید روی تخصص ما در گروه فرلی ویلا اعتماد کنید.

پروژه‌های ویلایی

مشاوره فرلی ویلا

همین الان مشاوره بگیرید

پرسش و پاسخ

زمانی که می‌خواهیم، ویلای خود را به اقامتگاه بوم‌گردی بدل کنیم، حتما سازه‌ی ما باید اسکلت استاندارد بین‌المللی را داشته باشد؛ از لحاظ ایمنی (سیستم اطفای حریق، دزدگیر، درب ضد سرقت، شیشه‌های سیکوریت و…) را داشته باشد. به یاد داشته باشید اولویت یک مجموعه‌ی بومگردی (چه بزرگ، چه کوچک) نظافت آنجاست، پس حتما برای این که نظافت اقامتگاه شما حفظ شود، هنگام انتخاب متریال، از مصالح روکش دار (لعاب، رنگ و…) استفاده کنید که در طولانی مدت دچار فرسودگی نشوند.

بسته به موقعیت مکانی شما و ظرفیت اقامتگاه شما، همچنین امکانات رفاهی؛ از سالی حداقل 47 میلیون تومان تا 3.5 میلیارد تومان برای شما درآمد خواهد داشت. در صورتی که اقامتگاه شما توریست غیر ایرانی داشته باشد، می‌توانید درآمد خود را به دلار برآورد و حساب کنید.

ویلای بومگردی به تنهایی تنها نیاز به مجوز ساخت، پایان کار است. چنانچه بخواهید یک اقامتگاه گردشگری با چندین ویلا یا کلبه احداث کنید؛ به مدارکی اعم از: گواهی عدم سوء پیشینه‌ی مدیر اقامتگاه، پروانه بهره برداری، تعهدنامه رسمی، مجوز اقامتگاه، محل دقیق اقامتگاه و… می‌باشد.