شرح پروژه

فاز صفر ، فاز یک ، فاز دو، فاز سه ، طراحی معماری و نما ،سازه ، تاسیسات مکانیکی و برقی ، معماری داخلی ، نظارت کارگاهی و عالیه ، بازرسی جوش و بتن، سازه فلزی

موقعیت

دماوند، شهرک الهیه

زیربنا

دو واحدی، متراژ هر واحد 330 متر مربع (چهار خواب+دومستر)

سال اجرا

پاییز ۹۳-زمستان ۹۵

مشاوره فرلی ویلا

همین الان مشاوره بگیرید

آشنایی با اصول طراحی شهرک ویلایی

ایده ایجاد شهرک‌های ویلایی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و حالا به راحتی می‌توانید در هر منطقه خوش آب و هوا از استان‌های شمالی تا همین فضاهای اطراف تهران و… شاهد شکل‌گیری این شهرک‌ها باشیم. چالش کمبود زمین و ایده ساخت و ساز‌های گسترده برای بهره‌مندی حداکثری از زمین، سنگ بنای شکل‌گیری شهرک‌ها بوده است. اما حالا خیلی‌ها از قابلیت‌های خانه‌های شهرکی مانند امنیت بیشتر، دسترسی بهتر، امکانات رفاهی جذاب‌تر استقبال می‌کنند. تمام این امکانات وقتی در دسترس هستند که طراحی شهرک ویلایی را در بهترین حالت و با رعایت تمامی نکات فنی و اجرایی انجام داده باشید. در این مطلب از تیم کارشناسی گروه توسعه مهندسی نیکان به اصول طراحی شهرک ویلایی می‌پردازیم.

انواع سبک‌ها در طراحی شهرک ویلایی

از نگاه عملیاتی شهرک‌ها را با توجه به نوع اقلیم، چشم انداز طبیعی و موقعیت ملک در سه سبک شهرک‌های جنگلی، ساحلی و یا شهری طراحی می‌کنند. در ادامه اندکی با این سبک‌ها آشنا می‌شویم:

  • شهرک ویلایی جنگلی

مسلماً این شهرک‌ها در کنار مناطق جنگلی ساخته می‌شوند اما گاها می‌توانیم محیط اطراف و حتی فضای سبز داخل شهرک را به مانند محیط‌های جنگلی طراحی کنیم. بهره‌مندی از چشم انداز جنگل بخش کلیدی در طراحی شهرک ویلایی جنگلی است. همچنین در این شهرک‌ها برای روش مناسب دسترسی به جنگل پیش‌بینی‌های لازم صورت می‌گیرد.

  • شهرک ویلایی ساحلی

این شهرک‌ها در کنار ساحل دریا و برای بهره‌مندی از محیط جذاب دریایی طراحی می‌شوند. در این شهرک‌ها دسترسی ساده و البته زیبا و راحت به ساحل دریایی از اهمیت بالایی برخوردار است. در عین حال محیط شهرک با هدف بهره‌مندی از انواع امکانات طراحی می‌شود و قاعدتاً بهره‌مندی از چشم انداز دریا در جانمایی هر ساختمان ویلایی پیش بینی شده است.

  • شهرک ویلایی شهری

شهرک‌هایی که دارای ساختمان‌های ویلایی هستند و در نزدیکی شهرهای شلوغ ساخته می‌شوند. خانه‌ها در این شهرک‌ها هم می‌توانند با اهداف تفریحی ساخته شوند و هم می‌توانند نقش خانه‌ای برای زندگی دائمی را داشته باشند. شهرک‌های ویلایی شهری لزوماً شهرک‌هایی برای تفریح ساکنین و یا بهره‌مندی از مظاهر طبیعی و اقلیمی مانند جنگل و دریا نیستند. بلکه شهرک‌هایی هستند که در کنار شهرهای بزرگ برای زندگی راحت و آسوده اهالی آنجا طراحی ‌شده‌اند.

نگاهی به معماری طراحی شهرک‌های ویلایی

هر شهرک ویلایی حتی در کوچکترین آنها در اصل نوعی بافت هماهنگ شهری است که باید در طراحی آن به تمامی قواعد شهرسازی و ایجاد ساختمان‌های هدفمند ویلایی توجه شود. اصول کلیدی در طراحی شهرک ویلایی به قرار زیر هستند:

بررسی زمین از نظر مقاومت و همجواری‌ها

هر شهرک ویلایی قرار است در ابعاد بزرگ طراحی شده و در فاز ساخت و ساز قرار بگیرد. بدون تردید لازم است تا زمین شهرک از قبل به جهت نوع خاک، مقاومت خاک و همجواری‌ها بررسی شود. بررسی زمین نقش کلیدی در طراحی شهرک ویلایی دارد که چگونگی جانمایی خانه‌ها و حتی ابعاد خانه‌ها را معین می‌کند. بررسی مقاومت خاک و یا شرایط اقلیمی زمین نوع سازه‌ها را معین می‌کند. به این ترتیب می‌توانیم چگونگی فضاسازی در محوطه شهرک را بررسی کنیم.
منظور از همجواری‌ها، هر نوع شرایط محیطی و یا سازه‌ای در اطراف محدوده شهرک است. قاعدتاً در همجواری شهرک‌ها محیط‌های جنگلی، ساحلی، شهری و رودخانه و یا دیگر عناصر محیطی، راه‌ها و یا سازه‌ها قرار دارند. در فاز طراحی شهرک ویلایی به تمام این همجواری‌ها پرداخته می‌شود. در پاره‌ای از موارد لازم است تا به کل از رویارویی با آنها اجتناب کنیم و یا قرار است طراحی شهرک ویلایی برای بهره‌مندی کامل از این همجواری‌ها باشد.

طراحی روش دسترسی به شهرک ویلایی

دسترسی ساده و سریع به هر ویلا از موضوعات کلیدی طراحی شهرک ویلایی است. در داخل هر شهرک قرار است خانه‌های ویلایی متعددی ساخته شوند که هر کدام از آنها به دسترسی ساده و سریع نیاز دارند. چگونگی جانمایی خیابان‌ها، مسیرهای فرعی و اصلی، کوچه‌ها و یا موقعیت قرارگیری زمین‌های مسکونی تا روش دسترسی به خیابان‌های اصلی اطراف شهرک از جزئیات در طراحی شهرک ویلایی هستند.
در این مباحث به چگونگی خلق مسیرهای پیاده و سواره پرداخته می‌شود و راه‌های دسترسی به محیط خارج از شهرک بررسی می‌شود. در عین حال برای دسترسی به عناصر محیطی مانند جنگل، ساحل، رودخانه برنامه‌ریزی می‌شود. از طرفی لازم است تا به بهره‌مندی مفید از امکانات مانند دسترسی به محل بازی کودکان، مراکز تجاری، پارکینگ، گیت‌های امنیتی برای تمام ویلا برنامه ریزی شده باشد.

تاثیر اقلیم در طراحی شهرک ویلایی

اقلیم نقطه عطف در طراحی اصولی شهرک‌های ویلایی است. عدم توجه به اقلیم گاها زیربنای شهرک را تهدید می‌کند و باعث دل سرد شدن اهالی و در نهایت کم ارزش شدن شهرک خواهد شد. به عنوان مثال برای طراحی شهرک ویلایی در استان‌های شمالی بهره‌مندی حداکثری از آفتاب اهمیت بالایی دارد.
توجه به اقلیم باعث می‌شود تا در طراحی ساختار شهری هدفمندتر ظاهر شویم و اجازه دهیم تا خانه‌ها با بازشو‌ها و ورودی‌های بهتر و کارآمدتری طراحی شوند. حتی می‌توانیم نوع جریان نسیم و یا کنترل بادهای تند در محیط شهرک را مدیریت کنیم.

اهمیت فضای سبز در طراحی شهرک ویلایی

هر شهرک ویلایی به بخش‌هایی مستقل و اشتراکی از فضای سبز نیاز دارد. این فضای سبز به گونه‌ای جانمایی می‌شود که در دسترس ساده و بدون واسطه تمامی اهالی شهرک قرار بگیرد. حتی در جنگلی‌ترین شهرک‌ها هم باید به خلق فضای سبز عمومی و ایجاد محوطه‌های گردشگری، تفریحی، بازی کودکان و یا مکان‌هایی مناسب قدم زدن و ورزش کردن اهالی پرداخته شود. جانمایی مناسب در ابعاد مناسب فضای سبز از اصول طراحی شهرک ویلایی است و در ایجاد حس پویا و زنده شهرک تاثیرگذار است.
شهرک‌ها نباید حسی از ساختمان‌های متراکم شهری داشته باشند. نباید اجازه دهیم که برای یک پیاده روی ساده و یا ورزش و حتی بازی کودکان، اهالی شهرک از شهرک خارج شوند. حضور اهالی در محوطه‌های عمومی شهرک روح زندگی و حس پویایی شهرک را ارتقا می‌بخشد و تنها راه دسترسی به این شرایط، جانمایی مناسب فضای سبز در هنگام طراحی شهرک ویلایی است.

پیش بینی امکانات در طراحی شهرک ویلایی

هر شهرک ویلایی به بهره‌مندی مفید و کامل از امکانات شهری نیاز دارد. قاعدتا هیچ کسی علاقه ندارد تا برای استفاده از ساده‌ترین امکانات به محیط خارج شهرک نیاز داشته باشد. شهرک‌های ویلایی باید به مانند یک شهر کوچک از امکانات کامل شهری برخوردار باشند. امکاناتی از قبیل:

  • زمین بازی و پارک
  • مراکز خرید
  • سوپرمارکت
  • مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی
  • مسجد
  • مهد کودک و مدرسه
  • نانوایی
  • نگهبانی
  • رستوران و فست فود
  • بانک‌ها و یا دستگاه‌های خودپرداز
  • میدان و خیابان‌های منظم شهری
  • پارکینگ عمومی و خصوصی
  • دوربین مداربسته

طراحی شهرک ویلایی با رویکرد اجرایی

در فاز طراحی همه چیز ایده‌آل است و طراحان به راحتی می‌توانند رویایی‌ترین ایده‌ها را در میان صدها نقشه و شبیه سازی پیاده سازی کنند. اما طراحی شهرک ویلایی باید پتانسیل کامل مراحل اجرایی نیز داشته باشد که در مباحث کلی از ساخت شهرک ویلایی به آن پرداخته می‌شود.
در جزئیات طراحی شهرک ویلایی لازم است تا به نکات متعدد از فاز ساخت و بهره‌برداری نهایی شهرک نیز توجه کنید. مانند:

  • طراحی خیابان‌های اصلی و فرعی شهرک در عرض مناسب
  • رعایت حد فاصل دسترسی هر خانه به جاده اصلی
  • فاصله و روش دسترسی شهرک به محیط خارج از شهر، دریا و یا جنگل
  • پیش بینی سیستم‌های گرمایشی و یا سرمایشی مرکزی
  • پیش بینی کامل تامین امکانات ویلا‌ها اعم از آب، برق و یا گاز و تلفن
  • طراحی یا پیش ‌بینی امنیت شهری
  • اصول طراحی پارکینگ‌ها
  • پیش بینی استفاده از مصالح بادوام و یکپارچه

موضوعات مطرح شده در تعامل کامل میان فاز طراحی و ساخت شهرک ویلایی هستند. برای اطلاعات دقیق تر از جزئیات این بخش و تعامل مطرح شده می‌توانید مقاله ساخت شهرک ویلایی را مطالعه کنید.

شرکت طراحی شهرک ویلایی

در طراحی شهرک ویلایی با جزئیات ساخت یک فضای شهری سر و کار داریم که قرار است در نگاه جزئی شده برای هر واحد خانه ویلایی خدمات لازم را فراهم نماید. خانه‌های ویلا هر اندازه حرفه‌ای ساخته شوند، در شهرک‌ها با طراحی ایده آل کارایی لازم را دارند. لذا در هنگام طراحی شهرک ویلا به موضوعات کلی از قبیل موارد زیر پرداخته می‌شود:

  • انتخاب و استفاده از مصالح با کیفیت
  • چشم انداز ویلا‌ها
  • رعایت فاصله مناسب ویلا‌ها از یکدیگر
  • بهره‌مندی کامل از امکانات اقلیمی و زیرساخت‌های شهری
    در این مطلب از گروه توسعه مهندسی نیکان به دورنمای کلی از اصول طراحی شهرک ویلایی پرداختیم و سعی داشتیم تا به نگاه حرفه‌ای شهرسازی ایجاد فضاهای مشترک شهری بپردازیم. قاعدتاً ویلا سازی در شهرک‌ها نیز در امتداد این اصول قرار می‌گیرند.
     

 

از دیگر پروژه های ما دیدن بفرمایید

به این مطلب چند امتیاز می‌دهید