شرح پروژه

فاز صفر، فاز یک، فاز دو، فاز سه، طراحی معماری و نما، تاسیسات مکانیکی و برقی، معماری داخلی، نظارت کارگاهی و عالیه، سازه فلزی

موقعیت

دماوند، شهرک الهیه

زیربنا

۲۵۰ متر مربع (دو خواب+یک مستر)

سال اجرا

پاییز ۹۳-زمستان ۹۵

مشاوره فرلی ویلا

همین الان مشاوره بگیرید

نکته هایی از اصول ساخت شهرک ویلایی

استفاده از خانه‌های ویلایی آنهم در مناطق خوش آب و هوا و بهره‌مندی از امکانات جنگلی و ساحلی و حتی حضور در خانه‌های آرامش بخش و زیبا در جوار شهرهای بزرگ همواره جذاب است. اما در بسیاری از مناطق برای احداث تعداد زیاد خانه‌های ویلایی مستقل با چالش‌هایی مانند کمبود زمین مواجه هستیم. ایده شهرک سازی با هدف بهره‌مندی از خانه‌های ویلایی راه حل جذابی در چنین شرایطی است. البته طراحی و ساخت شهرک ویلایی با رعایت اصول حرفه‌ای شهرسازی حالا در ابعادی کوچک و جانمایی کامل امکانات شهری انجام می‌شود.
ساخت شهرک ویلایی موضوعی فراتر از طراحی ساختمان‌های منفرد ویلایی است. پروژه ساخت شهرک ویلایی قرار است یک فضای کوچک شهری از کنار هم قرار گرفتن ساختمان با معماری مشترک را تجربه کنیم. در این میان به جزئیاتی مانند طراحی مسیرهای تردد عابرین و خودروها، چگونگی ساخت پارکینگ، ساخت فضای سبز، مسیرهای دسترسی به خیابان اصلی و یا چگونگی بهره‌مندی از مظاهر محیط اطراف شهرک مانند جنگل و دریا پرداخته می‌شود. در این مطلب از گروه توسعه مهندسی نیکان به نکته‌هایی از اصول ساخت شهرک ویلایی می‌پردازیم.
دماوند از بهترین و زیباترین شهرها در استان تهران است. این شهر خوش آب و هوا در فاصله کوتاهی از دشت های مرتفع شرق تهران واقع شده است و همیشه به داشتن هوای لطیف و محیط سرسبز شهرت دارد. ویژگی‌هایی که باعث شده تا طراحی و ساخت ویلا در دماوند همواره مورد توجه قرار بگیرد. خیلی‌ها برای رهایی از همهه شلوغ شهرهای بزرگی همچون تهران به داشتن خانه زیبا و آرامش بخش در طبیعت لطیف شهر دماوند فکر می‌کنند. در این مطلب از تیم کارشناسی گروه فرلی ویلا به معرفی شهر دماوند می‌پردازیم و از پتانسیل‌های این شهر برای ویلا سازی صحبت می‌کنیم.

نگاهی به ساخت ویلا در شهرک‌های ویلایی

ساخت ویلا در فضاهای شهرکی با ساخت ویلا در شرایط انفرادی کاملاً متفاوت است و در کل تابع اصول ساخت شهرک ویلایی است. به عنوان مثال یک ساختمان ویلایی را تجسم کنید، قاعدتاً انتظار یک ساختمان که از هر چهار طرف باز است و معمولاً در یک یا دو طبقه و کاملا اختصاصی ساخته شده است را دارید؛ اما ساختمان‌های ویلایی در فضاهای شهرکی گاها با این معیارها متفاوت هستند.
ساخت شهرک ویلایی طبق قوانین مشترک برای تمامی واحدها انجام می‌شود. لذا تمامی خانه‌ها حتی گاها در انتخاب مصالح و یا نماسازی وابسته به این قوانین هستند. البته قوانین برخی از شهرک‌ها در چگونگی ساخت ویلا‌ها دخالت نمی‌کنند. اما به علت محدودیت فضا امکان آزاد بودن هر چهار طرف ساختمان‌ها گاها محدود است.
اصول ساخت شهرک ویلایی وابسته به اقلیم محیط و سبک جنگلی، ساحلی و یا شهری بودن شهرک است که این اصول در جزئیات ساخت تمامی خانه‌های محدوده شهرک نیز رعایت می‌شوند. در عین حال برای ساخت شهرک ویلایی فراتر از پیش‌بینی‌ها اصول ساخت تک‌تک خانه‌ها به ساخت امکانات متنوع شهری مانند مراکز تفریحی، مراکز خرید، پارک، خیابان‌ها با دسترسی ساده تمامی خانه‌ها انجام می‌شود.

اصول و قوانین ساخت شهرک ویلایی

ساخت شهرک ویلایی در امتداد طراحی شهرک‌ها و پس از بررسی کامل نقشه‌ها و جانمایی تمام امکانات شهری آغاز می‌شود. از نگاه طراحی سه نوع شهرک ویلایی داریم که در گونه‌های شهرک جنگلی، ساحلی و یا شهری دسته بندی می‌شوند. شهرک جنگلی در تسلط محیط جنگل طراحی شده است و شهرک ساحلی از امکان دسترسی به محیط دریایی برخوردار است. شهرک‌های شهری نیز از جمله مناطق ویلایی در اطراف شهرهای بزرگ هستند. اصول ساخت شهرک ویلایی رعایت این سبک‌ها و توجه به موقعیت هر محوطه شهری است.
مشاعات ویلایی از دیگر قوانین حین ساخت شهرک ویلایی هستند و گاهاً از بحث‌های چالش برانگیز طراحی و ساخت شهرک ویلایی می‌شوند. محیط شهرک فراتر از محدوده ساختمان خانه‌های ویلایی متعلق به تمام اهالی شهرک است و به نوعی همگان شرایط استفاده برابر از مشاعات مانند راه‌ها، پارکینگ‌ها و یا فضای سبز و محوطه بازی را دارند. اما این مشاعات لازم است به شکلی ساخته شوند که برای بهره‌مندی از آنها باعث تداخل فضای خصوصی ساختمان‌های ویلایی نشود.

اهمیت شهرسازی در ساخت شهرک ویلایی

در حین طراحی و البته مراحل ساخت شهرک ها تمامی قوانین شهرسازی پیش‌ بینی می شود. قوانین شهرسازی گسترده است و شامل جزئیات کاملا مهندسی می شود که به عنوان یک رشته مستقل دانشگاهی تدریس شده و صاحب کارشناسان خبره است. قاعدتا نمی‌توانیم در این مطلب مختصر از چگونگی ساخت شهرک ویلایی به تمامی جزئیات قوانین شهرسازی بپردازیم. اما می‌توانیم موضوع را در نگاهی ساده‌تر و بیان برخی نکات ادامه دهیم. قوانین و ضوابط کلیدی مهندسی شهرسازی در طراحی و ساخت شهرک ویلایی شامل موارد زیر می‌شود:

  • بررسی مساحت کل زمین شهرک
  • بررسی مساحت بخش شهری، بخش راه و دسترسی و همچنین فضاهای مشاعات شهری
  • جزئیات بخش ویلا سازی شهرک شامل تعداد ویلاها و مساحت هر کدام از ویلاها
  • بررسی خیابان‌های اصلی و فرعی شهرک و محاسبه عرض گذر‌های اصلی و فرعی
  • جانمایی پارکینگ‌های خصوصی و عمومی
  • بررسی حریم هر ویلا
  • بررسی جزئیات اجرایی ساخت محوطه‌های شهرک
  • بررسی روش ساخت و بهره‌برداری از سیستم‌های آب و فاضلاب، گاز شهری، زهکشی‌ها و آبراه‌ها، قرارگیری پست برق، تلفن، ایستگاه فشار گاز

آنچه گفتیم، تنها بخش‌های کلی از طرح ساخت شهرک ویلایی هستند که قرار است برای ایجاد زیرساخت مدرن شهری مورد استفاده قرار بگیرند. قاعدتاً در پیاده‌سازی الگوهای شهرسازی با جزئیات بسیار بیشتری روبرو می‌شویم.

نکته‌هایی برای ساخت محوطه در شهرک‌های ویلایی

همه شهرک‌ها دارای محوطه هستند و این محوطه‌ها تمامی بخش‌ها و فضاهای مشاعات ساختار شهرک را شامل می‌شوند. در مراحل ساخت شهرک ویلایی به طور گسترده با تمامی فضاهای متنوعی محوطه سازی شهرکی سر و کار داریم. ایجاد فضاهای سبز شهری، محوطه‌های بازی، پارک‌ها، درختکاری در معابر شهری، طراحی میدان و حتی ساخت آبنما، ساخت سردر ورودی شهرک، ساخت مسیرهای پیاده روی و یا دوچرخه سواری از موضوعات کلی در محوطه سازی شهرک‌های ویلایی هستند.
معمولاً در فاز طراحی شهرک ویلایی این بخش‌ها از فضاهای عمومی شهرک دورنمایی شبیه سازی شده دارند که باید در فاز ساخت به تک تک این ایده‌ها جامع عمل بپوشانیم. البته امکانات محوطه سازی در شهرک‌ها متفاوت است و گاها با قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد مانند فضای سبز بزرگ و یا زمین‌های بازی متنوع سر و کار داریم.

جزئیات اجرایی هنگام ساخت شهرک ویلایی

برای طراحی و ساخت شهرک ویلایی با ایده ها از یک شهر کوچک مواجه هستید که حالا باید در ساخت آن تمامی قواعد علمی شهرسازی را در کنار بهره‌مندی از خدمات شهرکی پیاده سازی کنید. لذا در هنگام ساخت شهرک ویلایی باید به موضوعات گسترده پرداخته شود. از قبیل:

  • بهره‌مندی از مصالح با کیفیت در ساخت شهرک

برای ساخت شهرک ویلایی با دو رویکرد سر و کار داریم. اول آنکه باید بخش‌های مشاعات مانند فضای سبز، خیابان‌ها و محوطه‌های شهری را بسازیم و همچنین برای ساخت مکان‌های عمومی مانند مسجد، مرکز خرید، سوپرمارکت، رستوران، نگهبانی اقدام کنیم. در فاز دوم بحث ساخت خانه‌های ویلایی مطرح است که قاعدتاً علاقه به ایجاد الگوی معماری هماهنگ داریم. در هر دو بخش ساخت شهرک ویلا نیاز به استفاده از مصالح با کیفیت داریم. لذا تامین مصالح، چگونگی حمل و توزیع مصالح، قیمت مصالح و روش‌های تهیه اقتصادی مصالح از موضوعات جدی در تمام مراحل ساخت شهرک ویلایی است.

  • اهمیت چشم انداز در ویلاها

شهرک‌های ویلا معمولاً در مناطق خوش آب و هوا و برای بهره‌مندی از اقلیم منطقه و چشم انداز زیبای محیط ساخته می‌شوند. قاعدتاً تمامی خانه‌ها به بهره‌مندی مناسب از محیط نیاز دارند و باید در هنگام ساخت شهرک ویلایی موضوع چشم انداز مورد توجه قرار بگیرد.

  • حریم در ساخت شهرک ویلایی

رعایت حریم ویلا‌ها از یکدیگر موضوع کلیدی دیگری است که باید در هنگام ساخت شهرک ویلایی مورد توجه باشند. قاعدتاً در محیط شهرک با محدودیت زمین رو به رو هستیم. اما این محدودیت دلیل نمی‌شود تا ساختمان‌های ویلایی حریم یکدیگر را رعایت نکنند. ویلاها باید با رعایت حد فاصلی مناسب از یکدیگر ساخته شوند و گاهاً می‌توانیم با تعریف مشاعات این محدوده‌های خصوصی شده از حریم ساختمان‌ها را رعایت کنیم.

  • برنامه ریزی برای ساخت تاسیسات شهرکی

ساخت تاسیسات در مراحل بهره‌برداری از محیط شهرک مورد توجه قرار می‌گیرد. بدون حضور مفید تاسیسات هیچ ساختمانی در شهرک قابل سکونت نیست. این تاسیسات شامل سیستم‌های آب و فاضلاب، سیستم گرمایش مرکزی، سیستم توزیع برق و تلفن و گاز شهری است. اگر چه در مرحله طراحی به چگونگی جانمایی این تأسیسات اشاره می‌شود؛ اما قطعاً در فاز ساخت شهرک ویلایی است که باید در نگاهی جدی‌تر چگونگی اجرای تمامی تاسیسات را دنبال کنیم.


جزئیات مطرح شده از موضوعات کلیدی در مراحل ساخت شهرک ویلایی هستند. اما قدم عملیاتی آنها در یک قدم بالاتر و هنگام طراحی شهرک ویلایی زده شده است. برای کسب اطلاعات تکمیلی بهتر می‌توانید مقاله با موضوع اصول طراحی شهرک ویلایی را مطالعه کنید.

شرکت ساخت شهرک ویلایی:

برای ساخت شهرک ویلایی با پروسه کامل از آغاز عملیات ساخت یک شهر کوچک رو به رو هستیم که باید در تمامی جنبه‌ها برای ایجاد یک محیط آرام و زیبا و آسایش محور برنامه ریزی کنیم. نکته‌های بسیاری در طراحی و ساخت شهرک ویلایی مورد توجه هستند. قطعاً لازم است تا در فاز ساخت شهرک به موضوعاتی مانند:
• چگونگی دسترسی شهرک به محیط خارج
• چگونگی دسترسی به فضای مختلف شهرک
• چگونگی توزیع برق، آب، گاز، تلفن به تمامی خانه‌ها و دیگر فضاهای شهرک
• چگونگی تامین امنیت شهرک
• چگونگی طراحی پارکینگ‌ها و مشاعات شهرک
• چگونگی ایجاد فضای سبز و امکانات رفاهی شهرک
• چگونگی بهره‌مندی از مظاهر محیطی مانند جنگل و دریا
این موضوعات هر کدام به تنهایی یک بحث جامع در ساختارهای شهرسازی با محوریت ویلا سازی هستند که قطعاً تمامی آنها حین مراحل ساخت شهرک ویلایی مورد توجه مهندسین اجرایی قرار می‌گیرند. برای بهرمندی از خدمات اجرایی و ساخت شهرک ویلایی می توانید از خدمات گروه توسعه مهندسی نیکان استفاده کنید.

از دیگر پروژه های ما دیدن بفرمایید

به این مطلب چند امتیاز می‌دهید